Разходите за персонал изяждат 63% от общинския бюджет

Автор: Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Община Пловдив

През последните 10 години в структурата на бюджета се наблюдават трайни тенденции на трансформации. За 10 години общите разходи са нараснали двойно - от 210 млн. лв. през 2011 г. до над 430 млн. лв. през 2021-ва. Средният темп през годините е 10% всяка година, а това е много сериозен ръст. В същото време тревожно се променя структурата на разходите. През 2011 г. относителният дял на разходите за персонал е бил 40% от всички разходи, а в отчета за полугодието на 2021 г. показва разходи от 99 млн. лв. за персонал при общи разходи 157 млн. лв., или 63%. Темпът на нарастване е равномерен и до края на годината те ще достигнат 65% относителен дял. Издръжката също нараства, като е достигнала 23% от всички разходи. В нея най-голям е делът на разходите за външните услуги - 17 млн. лв., енергията - 7 млн. лв., и храната - 4 млн. лв. Субсидиите си остават трайно на ниво от 5% от всички разходи. Само тези три групи разходи формират 91% от всички разходи, а за останалите десетки групи се разпределят другите 9%. Преди 10 години капиталовите разходи са били около 20% от всички, а сега те се движат в диапазона 5-8%. При това се разчита на държавни капиталови трансфери и на кредити. Фактически цялата строителна програма на общината се финансира от външни източници.

Тези тенденции се отразяват и на броя на обществените поръчки, провеждани от Общината. Към края на юли 2021 г. броят на обществените поръчки, обявени от Общината, е само 80, при условие че през предишни години Общината е провеждала над 500 обществени поръчки. Тази тенденция показва, че общината все повече се затваря за външни контрагенти. В предишни периоди минимум 50% от общинския бюджет е финансирал частни фирми, работещи за общината. Тя се явява един от големите инвеститори за частния сектор, но тенденцията на самозахранване намалява ролята на общината в бизнес климата на града. Единствено строителният бранш все още се радва на поръчки, финансирани от европейски програми и кредити. Проблемът е, че се изчерпва възможността да се получават повече кредити, а това прави прогнозата за следващите години негативна.  

Тенденциите са толкова постоянни, че не е трудно да се предвиди кривата на трансформациите. В бюджета за 2022 г. относителният дял на разходите за персонал сигурно ще достигнат 70%, а разходите за издръжка - 25%. Като прибавим и 5% за субсидии, ще затворим бюджета с тези три групи. Общинският бюджет ще се превърне в перпетуум мобиле, един механизъм, който ползва цялата енергия, за да се изхранва. За развитие ще се разчита на външни източници - кредити, европейски програми и държавни трансфери.  Доколко ще издържи тази конструкция, предстои да видим, но едно е сигурно - чакат ни трудни години.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
8 коментара
Така е

Така е

05.08.2021 | 14:31

Клатят си не само краката!!! По офисите и други работи си правят!

Отговори
31 0
Дани

Дани

05.08.2021 | 10:25

Всички вън! Цял ден си клатят краката и стоят на климатици. Лежат на нашите данъци. Вън !

Отговори
26 0
лимбо

лимбо

02.08.2021 | 15:58

На тва му се вика самообслужващ се, самодостатъчен рахат улсун

Отговори
40 0
Даа

Даа

02.08.2021 | 12:41

Има една гл.счетоводителка на едно ОП която на работното си място прави с...ки и си получава заплатата.

Отговори
39 0
Даа

Даа

02.08.2021 | 12:32

Познавам една гл.счетоводителка на едно ОП ,която на работното си място прави с...ки на колеги и си получава заплатата .

Отговори
38 0
Гилотен

Гилотен

02.08.2021 | 10:54

Отговорът е ясен - 30 % съкращение на калинките гербави !

Отговори
25 3
Тотална чиска

Тотална чиска

02.08.2021 | 10:50

Какви 20 процента ве съкращения Тотална чистка и един кмет Една чистачка и един писар Всичко друго на сметището в Цалапица

Отговори
26 1
Георги

Георги

02.08.2021 | 10:36

Изхода е само в редукция на администрацията с поне 20%. Това може да се реализира с електронно управление, аутсорсинг и модерна техника в общинските предприятия. За това обаче се искат друуг тип хора в управлението на общината.

Отговори
24 2

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?