Кой ще поддържа спирките в Пловдив, ако концесионерът хвърли кърпата
- 07:40, 24.02.2020
- 07:42, 24.02.2020
- 3812
- 6
Нов сериозен проблем надвисва над Община Пловдив, ако концесионерът на спирките в градския транспорт реши да се откаже от договора.
Автор Александър Константинов
В транспортната схема на обществения транспорт има почти 500 спирки. Към всяка има и прилежаща територия. Има няколко наредби, които регламентират мястото и вида на спирките. Те са описани и в маршрутите на отделните линии. За всяка спирка има изработен проект на заслона, търговската част и територията, в която не може да се поставят други преместваеми обекти. Спирковото стопанство е част от транспортната инфраструктура на града, а общината е задължена да я изгражда и поддържа.
Тя обаче е прехвърлила част от това свое задължение на друг изпълнител. Първият подписан договор за концесия на спирките е сключен още на 03.07.2003 г. с фирмата „ Елиза 1999" ООД, свързана с
бизнесмена Ангел Стефанов.
В обхвата на договора са включени 314 спирки. Изграждането на заслоните е било задължение на общината, а финансирането трябва да дойде от концесионера. Интересни са още две клаузи на договора. Задължение на фирмата е „ да изгради информационни светещи табла за графика на движение и номерата на транспортните средства от МГТ и транспортната схема на градския транспорт". Освен това тя трябва „да поеме необходимите разходи за поддържане и опазване на обектите на концесията за своя сметка". Срокът на договора е 20 години с възможност за продължение с още 10 години.
През 2004, 2005 и 2010 година са подписани 3 допълнителни споразумения, които не променят съществено условията на концесията. Изграждането на заслоните върви бавно заради различни неразбирателства между двете страни по отношение на проектите и конкретните схеми за разполагане на обектите.
Съществена промяна настъпва през 2012 година, когато с писмо от 29.08.2012 г. фирма
„Булгартабак Трейдинг” АД уведомява Община Пловдив, че е закупила 100% от дяловете
на фирма „Елиза 1999" и вече е притежател на правата на концесията. Подписано е ново споразумение. Според него „фирмата ще изработи всичките 314 заслона на спирките и ще постави търговски обекти. Срокът от 20 години ще започне от 01.01.2013 година и годишното концесионно възнаграждение ще бъде 71 000 евро". Отпаднал е ангажиментът за изграждане на информационни табла вероятно защото в същото време общината изпълнява Транспортния проект, в който има предвидена такава информационна система. Остава обаче ангажиментът за поддържане и опазване на всички обекти в обхвата на концесията за сметка на фирмата.
Практиката през последните години показва, че въпреки многото служби и институции, отговарящи за опазването на обществения ред в Пловдив, спирките често стават жертва на вандалски прояви.
В момента щетите се отстраняват от частната фирма
по силата на концесионния договор. Тя се грижи и за електрозахранването на търговските обекти и рекламните табла на спирките. По силата на договора общината няма грижи и разходи по спирките до 2033 година. Тя се грижи само за информационните табла, монтирани на 354 спирки. Задължение на общината е и грижата за останалите спирки, които не са обект на концесията, а те не са малко - 186 броя.
Сега обаче усилено се говори за фалит на веригата „Лавка", която реално издържа и концесията. Ако приемем хипотезата за прекратяване на концесията, пред общината ще възникне сериозен проблем. Първо, ще загубим годишната концесионна такса от 71 000 евра, второ, общината ще трябва да поеме поддръжката и ремонта на всичките 500 спирки.
Разходите за това не са малки при вихрещия се в града вандализъм
Възможно ли е концесионерът да продължи да изпълнява задълженията си, или да се обяви нова концесионна процедура, като общината отново предложи възможността да се разполагат търговски обекти? Да, възможно е, но... За съжаление, бизнес климатът под тепетата вече е различен. Всички сме свидетели как изчезнаха магазините в подлезите на общината и сега тя трябва да се грижи за тях. С изграждането на магазините на големите търговски вериги във всеки район клиентите се насочиха към тях. Дори в пешеходната зона на града вече се виждат празни магазини. В същото време клиентските потоци на спирките са малки и не гарантират достатъчно бизнес, за да финансира концесията. Ако не се намери инвеститор, който да поеме този риск, разходите за цялото спирково стопанство ще се прехвърлят на общината и ще надхвърлят милиони. А това ще е нов проблем за бюджета на общината, който и без това от години е продънен.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни