Следвайте ни

Куриоз в Пловдив: Общинските дейности намаляват, персоналът се множи

viber icon

За да се развива градът, екипът на кмета трябва да започва от капиталовата програма, а не от осигуряването на пари за заплати и издръжка

Автор: Александър Константинов, бивш зам.-кмет на община Пловдив

Двайсет години българските управляващи се канят да разпишат и реализират ключовата за България административна реформа. За развитието на страната по-важна от нея може да е само реформата на съдебната система. И до днес обаче не се е намерил управник, който да реформира администрацията. В резултат у нас в момента в различните министерства, агенции, институции и общини служат над 220 000 души. За сравнение в Холандия, която е малко по-голяма от нас по население, но има десетки пъти по-голям Брутен вътрешен продукт, чиновниците са малко над 50 000. 

Показателен пример за това как вместо да се ограничава броят на чиновниците, той се раздува, е община Пловдив. Само през последния мандат

щатовете в администрацията, които се осигуряват със средства от местния бюджет, са нараснали с 221.

Същата е картината и в периода 2011-2015 година. Броят на хората расте, а в същото време социалните и комуналните дейности, които осигурява със служители Общината, не помръдват и даже по-скоро намалява. Услугите в обществения транспорт са възложени изцяло на частни фирми, голяма част от комуналните дейности, извозването и депонирането на отпадъци - също. През последните 8 години не са се увеличили нито улиците и тротоарите, нито поддържаните от общината зелени площи. Дори напротив - намаляват. Тогава защо непрекъснато расте броят на чиновниците и работниците в общинските предприятия?

Новото ръководство на общината ни дължи анализ и отговори на тези въпроси.  

В периода 2011-2019 година увеличението е с над 10% и половината от този нов персонал е в местни дейности. А неговите заплати се осигуряват от собствените приходи. Още по голям парадокс е, че персоналът на минимална работна заплата е нараснал с почти 800 души. В голямата си част това са хора на щат в общинските предприятия, които също се издържат от местните приходи. 

Така

все повече от разходите се насочват към персонала и все по-малко към развитието на града.

В новата Програма за управление в мандат 2020-2024 г. трябва да се започне с анализ на натуралните показатели. Трябва да се покаже как ще се развиват всички те - от броя на децата в детските градини, до пътниците в градския транспорт. Едва тогава трябва да се планира и персоналът на общината, който ще осигури тези комунални и социални дейности и услуги. Това е начинът новият кмет да ни убеди, че наистина иска промяна и ще сложи край на порочния модел от предишните два мандата, според който първо се назначаваха нашите хора, а след това им се търсеше някаква работа. В Програмата трябва да се определи минимален дял за инвестиции от годишните разходи и той не трябва да е по малък от 20%. Крайно време е планирането на бюджета да започва от капиталовата програма и след това да се продължава с всичко останало.

До момента най-напред се осигуряваха заплати, осигуровки, издръжка, субсидии и след това, ако остане нещо - за инвестиции. Така администрацията се увеличаваше експоненциално и нямаше сила, която да я спре.

За да легитимират действията си, хората от екипа на бившия кмет Иван Тотев ни представяха какви ли не статистики. С тях упорито се твърдеше, че

Пловдив се развива и населението нараства.

Данните сигурно се базират на статистиката от НСИ и ЕСГРАОН, а достоверността им се потвърждава от факта, че градът се презастроява и се пълни с автомобили от други населени места. В същото време всяка година при приемането на бюджета общината ни дава данни, групирани в документ „Натурални показатели”. Те са база за изчисленията на финансистите за необходимите финансови ресурси за различните дейности. За да онагледя тенденциите, ще анализирам данните за 2015 година и данните за 2020 година. Съзнателно не се връщам назад във времето, защото искам да се огранича само в последния мандат на предишния кмет.

Това са само малка част от натуралните показатели при изготвянето на бюджета.

Какво показват данните?

Ще започна от най-хубавото в тези данни - учениците се увеличават, което означава, че действително в града идват млади семейства /в броя на учениците обаче са включени и деца от съседните общини, които идват да учат в Пловдив/. В същото време децата в детските ясли и градини намаляват. Каква е причината за това, може да обясни само общинската администрация. Ние можем само да гадаем, но разумното обяснение е, че липсата на детски заведения в определени квартали принуждава родителите да търсят други решения. По данни от ЕСГРАОН децата във възраст от 2 до 7 години са почти 18 000, така че въпросът е къде са тези деца, които не са в общинските детски заведения?!

Втората лоша вест от анализа на "Натуралните показатели" е свързана с раздуването на щатовете и потвърждава тезата ни за липсата на реформа в общинската администрация.

Новият екип има уникален шанс да промени политиката на общината, иначе всичко ще продължи по същия начин.

 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Тинкин

03.02.2020 | 09:19

Г-н Константинов освен, че е слаб анализатор е и много оскъдно информиран, което допълнително изкривява възприятията му към съвременния административен модел в Община Пловдив. Това са пълни глупости. Фонд работна заплата в системата на Община Пловдив е унизително ограничен и не кореспондиращ с настоящето, всеки който се интересува би могъл да си направи справка за това. Допълнително беше неправомерно рестриктиран ФРЗ от новия кмет и екипът му, като тръгнаха срещу обещанията на Г-н Бойко Борисов за 10 % ръст на заплащането на ВСИЧКИ администрации !!!

Отговори
4 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?