Следвайте ни

Е-билетът в Пловдив къса и далаверата, и бюджета

viber icon

Електронното таксуване ще отвори над 20 млн. дупка в градската хазна, а за транспортните фирми ще секнат сивите приходи от неотчетени билетчета, надписани курсове и точене на субсидии за уж губещи линии.

Бог забавя, но не забравя. Така е и с прокуратурата. Надяваме се. Четири години след като "Марица" разкри истинските причини за нежеланието на Общината и превозвачите да се въведе електронната система в градския транспорт, и от държавното обвинения нагазиха в проблема. 

За далавери, лобизъм, пари под масата, фалшиви билетчета, надписани километри и незаконно разпределяне на субсидиите и компенсаторните плащания в Пловдив се говори от години. Във времето е имало няколко разследвания, но всички забиха в девета глуха. Вярваме, че този път разследващите ще стигнат до края и ще извадят на светло кирливите ризи на участниците в процеса, ощетили с милиони хазната. 

Това, че електронната система в пловдивския градски транспорт не работи, но е разплатена на изпълнителите до стотинка (над 20 млн. с ДДС), е едната страна на проблема. За този акт има ясни следи и отговорни длъжностни лица. И новобранците в прокуратурата знаят, че начело на тази група стоеше бившият кмет Иван Тотев, а до него - ресорните му заместници и ръководителят на Транспортния проект Борислав Кръстев. 

По-сложно ще е да се докажат злоупотребите в бранша, което всъщност би трябвало да е целта на разследващите. За целта те трябва да проследят пътят на парите в обществения транспорт. Заради продължилия 4 години бойкот на електронната система превозвачите все още продължават да продават на ръка билетчетата в рейса и да прибират директно парите. Разпределят си според линиите и постъпленията от предплатените карти. Като трето и четвърто перо идват компенсаторните плащания за преференциални пътувания на различни социални групи и субсидията за губещи линии. Те идват по две линии - от държавния и от общинския бюджет.  

Цялата тази бъркотия е в пълно противоречие с европейския регламент 1370, уреждащ правилата в сектора, и българската наредба за субсидиите и компенсаторните плащания в обществения транспорт. Логиката на двата документа е следната - услугата се разплаща на изминат километър, а субсидии се дават за доказано губещи линии, и то с горен праг - не повече от 5% над себестойността на услугата. Компенсаторните плащания също се извършват по строго определен ред за съответните социални групи, имащи право да пътуват безплатно или на преференциални цени. Според заложеното в прословутия Транспортен проект Община Пловдив трябваше да събира всички приходи и да ги разпределя между превозвачите при така описаните условия. 

Защо в Пловдив това така и не се случи 4 години след като бившият кмет Иван Тотев обяви проекта за изпълнен, а всички системи - за уж въведени в експлоатация? Първо - защото при тази ситуация Общината трябва най-после да влезе в социалната си ролята и да отделя много повече средства за градския транспорт. И второ - защото превозвачите нямат изгода секторът да се изсветли. А администрацията в Пловдив е зависима от тях, защото отдавна ликвидира общинския превозвач.   

Какво ще последва, ако утвърдената методика за разплащане на услугата се въведе?

1. Транспортната задача в километри по всички линии е около 1 600 000 километра месечно, или приблизителни 19 200 000 км годишно. 

2. При пълно въвеждане на електронната система за таксуване Общината, която е собственик на системата, трябва да заплаща на фирмите превозвачи пълния пробег на километър. При сегашния ръст на цената на дизеловото гориво, масло, гуми, резервни части, ФРЗ, данъци и др. е договорена цена от: 1,78 лв./км без ДДС, или 2,136 лв./км  с ДДС.

3. Общо годишно ще се дължи на превозвачите сумата от 41 011 200 лева.

4. Общината ще трябва да плаща и допълнителни суми за поддръжка на електронната система:

- на контрольори, минимум 170 души - около 3 060 000 лева годишно

- на Център за контрол на трафика -  1 440 000 лева годишно

- инкасатори на приходите от ПОС терминалите и фирмите - 900 000 лева годишно

- други: за логистика, автомобили, поддръжка на ПОС терминали и валидатори, общо експлоатационни -  2 000 000 лева годишно

Общо разходи - 48 411 200 лева годишно.

Приходи на Община Пловдив:

- от билети и карти - 15 360 000 лева 

- от компенсации и субсидии от Държавата за вътрешноградски транспорт - 3 600 000 лева годишно

- от компенсации от Общинския бюджет - 7 000 000 лева годишно.

ТОТАЛ 

Приходи за година  - 25 960 000 лв. 

Разходи за година - 48 411 200 лв.

Разлика -  22 451 200 лв.

Тя ще трябва да се доплаща отново от общинския бюджет. Такива пари в него обаче няма. 

На всичко отгоре сметките са направени по остарялата тарифа на километър, която  е силно занижена. Според пазарните проучвания себестойността на 1 км пробег в град с над 300 000 жители в България е около 2,80-3,00 лева.

Тоест сумата, която трябва да има Общината, за да осигури услугата, е поне 57 600 000 лева годишно, или с още 10 млн. над цитирания недостиг от 22 млн. лева. 

Сега топката за непопулярното решение е в екипа на новия кмет Здравко Димитров. А той има само две възможни решения:  

1. Намаляване на транспортната задача наполовина, тоест по-малко автобуси по по-малко линии, по-малко превозени пътници, по-лошо качество на услугата (невъзможно във връзка със сключените вече договори за услугата с превозвачите).

2. Увеличаване на цените на билетите почти двойно (невъзможно поради това, че догодина пак има избори, макар и парламентарни). 

Как да разплете проблема, е работа на кмета. А тази на прокуратурата е да проверява дали някой не блажи покрай разпределението на обществените средства. 

От архива: Общината излъга МРРБ, че системата работи

Преди 4 години "Марица" попита МРРБ защо средствата по Транспортния проект са разплатени, а електронното таксуване не е въведено.

Ето отговора на чиновниците, явно подведени от служителите в Община Пловдив:  

Съгласно Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт по основни автобусни линии на територията на община Пловдив, приета с Решение №407, взето с Протокол №21 от 17.12.2015 г. на Общински съвет - Пловдив, електронното таксуване се въвежда от 01.04.2016 г. След тази дата влизат в сила новите превозни документи и съответният начин на пътуване. Доставено е и монтирано оборудването на Системата за електронно таксуване. Същата е въведена в експлоатация...

...Следва да се има предвид, че за да бъде въведена в реална експлоатация системата за електронно таксуване, е необходимо да бъдат въведени цените на превозните документи, които съгласно цитираната наредба следва да се определят с решение на Общински съвет - Пловдив. 

Руси Чернев

Руси Чернев

Главен редактор

Руси Чернев е завършил Българска филология. През 1992 г. започва работа във в. „Марица. В периода 1997-1998 е главен редактор на „Стандарт Пловдив“. От октомври 2013 г. е главен редактор на „Марица“.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (28)

Автобус

Автобус

28.06.2020 | 14:01

В проекта на договор за новата поръчка в АОП пише за размер на разходите по линия, а не за цена на км. Също така пише, че след достигането на пълната функционалност на ел. таксуване ще се въведе нов механизъм за разпределяне на приходите, а не плащане на км. Това го пише и в действащите договори. Сигурно Марица е подкована здраво, за да лобира за цена на км.

Отговори
1 2
Запетайкаджия

Запетайкаджия

23.06.2020 | 20:06

Много ми е интересно в кой договор точно видяхте цена на километър. В договорите има пределен размер на разходите, над който не се признават разходите за субсидия. Явно някой много лобира за цена на километър и даже я свързва с електронното таксуване, което е противоречи на апликационната форма на транспортния проект, където е казано, че проекта не генерира приходи за Бенефициента. Ако генерира, трябва се коригира АРП и да се връщат едни пари на Европа.

Отговори
1 2
Порязов

Порязов

20.06.2020 | 16:13

Интересно, като са толкова на загуба превозвачите, защо водят такава яростна битка на конкурсите за линии? Сметките са съвсем различни...

Отговори
8 1
Тренера

Тренера

19.06.2020 | 22:55

Оф, тия от Империал, като се напият и не знаят какво пишат. Пак ли срещу Славчо се дращи? Не се ли уморихте, ве, колко време трябва да мине, за да разберете, че Славчо е направен от тефлон, с вашите смешки не сте му в категорията. Ако беше кмет на Богутюву, разбирам. Обаче той е класа. А вие, както сте поседнали на тротоара, искате по високото кал да хвърляте. Ми нали по вашите глави пада, ве, кел еши! Просто не сте в тая лига, не сте в нужния отбор, даже не сте и на същия терен, да не говорим, че сте и в друг град. Аре, смукнете по един валидол и марш по леглата.

Отговори
8 6
Играча

Играча

22.06.2020 | 17:19

Нещо си се объркал! Тези от Империал пишат в Пловдив24 и плюят сегашния КМЕТ!

Отговори
9 2
м-р Шенчев

м-р Шенчев

19.06.2020 | 22:49

Папките за Тотката в прокуратурата вече стигат до тавана в три стаи. Чадърът му е толкова съдран, че ще се скъса всеки миг. И тогава ще настъпи такъв апокалипсис, че земята ще се продъни. И всеки, който е близал от меда, ще хапне и от катрана. Бави се, но не забравя!

Отговори
16 2
Кънчев

Кънчев

19.06.2020 | 22:41

Голям майтап. Верно казва тролът - Славчо на малкия пръст на Тотев не се равнява. Къде ти - Славчо с един дърт апартамент и колата на 20 години, как да се сравни с Тотев - огромен хотел, нова къща на три етажа, подобна нова вила в Белащица, хотел в Керамоти на плажа, цял жилищен квартал в Каменица, кю седмици, рейнджровъри. И това с едната кметска заплата, само за 8 години - бахти и факира, майна. Вярно си е, Тотев много направи, но само за себе си. И остави тежко завещание на всички нас - 80 милиона заеми, празна градска хазна и купища оплетени брадясали проблеми, дето кухата зикова кратуна даже не може още да осмисли. Само транспортът да беше. Но Видовден ще дойде, рано или късно сметката се плаща.

Отговори
15 4
Хачо

Хачо

19.06.2020 | 22:34

Хееее хе хе, тролчетата на Тотев решили да изокат като за петък вечер. Аве, майна, намерете си нещо за е б@не, ве, стига сте кесили на тия компютри. Ама като гледам как хич не ви се получава писането, явно сте г розни, колкото и т ъпи и това с мадамите също няма да ви се получи. Жал да му стане на човек за вас. Абе, не усещате ли много силна гадна миризма да се носи около вас. Да, същата! Е това е от вашия господар Маминото, то си е вече политически труп. Да ви пита човек какво правите там, кой се занимава с политически трупове, абе, вие да не сте некрофили, ве? А, бая сте извратени, щом работите за Маминото. Пичове, не си струва жертвата. Герб потъват със скоростта на светлината и Тотев ще е първият, който ще търка наровете при бай Ставри. А по-вероятно е да успее да избяга в имението си в Южна Африка, но вие сте си пътници. Нали знаете, че всички айпита са известни където трябва. Не е лошо да си помислите овреме. Сменете професията, в тази така и така не сте добри. Няма защо да ставате курбан.

Отговори
8 7
Минчо Психолога

Минчо Психолога

19.06.2020 | 22:26

Маалиии, гербавите ток ги удря, само като се сетят за Славчо. Ми той, човекът, вече 10 години не е кмет, ве, майна! А вие продължавате да имате кошмари от него. Сън не ви хваща. Направо сте се фиксирали в него. Но от мен един безплатен съвет - не ви е Славчо проблемът, момчета. Вашата драма се казва Иван Тотев - Маминия. Това е основният ви проблем. Длъгнестото момче с женска фигура, което има и такъв характер. Крадлив, отмъстителен, некадърен, комплексиран, алчен, мръсник по душа - зсе прекрасни качества притежава. Такова петно, момчета, не се изтрива, няма как да го отречете и няма как да го заличите. Ще си мъкнете тоя огромен камък на гърбовете завинаги. Защото Пловдив помни. Остава само да видим дали сегашният баскетбудалист няма да го задмине, че както се е подкарал...

Отговори
10 3
почтен прокурор

почтен прокурор

19.06.2020 | 22:18

И все пак ще лежиш в затвора за дълго Тотев. В това бъди напълно сигурен.Ако си умен , което слава Богу не е така, по най- бързия начин напускай БГ. Съвет -- някъде из Карибите или ,ЮАР. Може и из Средна Азия.

Отговори
14 3
Пенчев

Пенчев

19.06.2020 | 22:14

Не мога да повярвам колко са изтрещели троловете на другарите от герб. Абе, пичове, как изобщо може да ви дойде на акъла да сравнявате Маминото със Славчо Атанасов, ве?!? Едно недоразумение, на което в Автото му викаха Марсола и Тъпото и едва завърши с три и малко и човек с две висши образования, Следовник на народните будители, Рицар на книгата, човек наистина прочел три вагона книги. Разберете веднъж завинаги, че ферарито с москвича не са равни. Не става. Няма как. Още повече - Славчо съграждаше, а Тотев унищожаваше. Сега, аз ви разбирам, че съвсем сте изпаткали, като чухте, че Цведа е тъпа 5Yтк@, ама вземете се в ръце, бе. Излагате се, ритате си тролския хляб така. Ако ще се борите със Славчо, трябва сериозно да поработите, доста да почетете, още повече да анализирате и най-вече да не пишете глупости. Иначе никой не ви обръща внимание, само хабите на Тотев клавиатурите, накрая ще ви ги удържи от надника. Аре, със здраве.

Отговори
11 3

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Остана ли ви отпуск за ваканция през лятото?