ВиК секторът у нас с нужда от спешна реформа

Водното дружество в Пловдив с повече абонати от Варна и Бургас, но инкасира по-малко приходи

Последните скандали около няколко ВиК дружества в страната повдигнаха много въпроси не само за съотношението между цена и качество на предлаганата услуга, но и върху самата дейност, управление и менажиране на водните оператори.  

Още в средата на миналата година синдикатите предупредиха, че проблемите в сектора се трупат и няколко дружества са изправени пред огромни проблеми. За приемането на специален закон за ВиК, който да отчита жизненоважния характер на сектора и да гарантира обществената собственост в него, се говори от години, но все още няма реални стъпки в тази посока.

Към момента ВиК дружествата работят на принципа „заедно, но поотделно“ ​-всички те имат общ принципал ​- Министерството на регионалното развитие и благоустройството, но структурата, управлението и дори дейността на всеки един от операторите по места са напълно различни. Това води и до първия голям проблем на ВиК дружествата ​- огромните разлики в предлагането на услугите и съответните цени за тях в различните региони.

Освен нов закон работещите в сектора искат и нов регулаторен механизъм, тъй като считат, че сегашният не работи. Единственият воден оператор, който успява да работи сравнително адекватно и да инвестира сериозно в инфраструктурата и мрежата, е и единственият частен концесионер в сектора -„Софийска вода“. Те, макар и да оперират на най-големия подобен пазар в страната, успяват да предложат услуга на сравнително добро ниво. 

Сега проблемите в сектора се трупат, а търпението на работещите се изчерпва. Проблем се оказват и ниските заплати в държавните дружества, които към края на миналата година са с между 30-40% по-ниски от средната за страната, което води до демотивация и напускане на кадри. В някои отдели и дори в цели дружества средната възраст на персонала е над 51 години.

Синдикатите настояваха още миналия юни както за по-високи заплати в дружествата, така и за сериозни промени и по-голям контрол върху дейността на отделните регулатори по места. Половин година по-късно ВиК е тема номер едно в страната, а 100-хилядният Перник през 2020 година е на воден режим.

Специалисти пред „Марица“ предупредиха, че Пловдив също е заплашен от проблеми във водоснабдяването, макар и местното дружество в лицето на шефа си Спартак Николов категорично да отрича. Според него ВиК-Пловдив преизпълнява приходите и вдига събираемостта. Но за последния отчетен период (2018 година) дружеството под тепетата бележи по-слаби финансови резултати, сравнено с операторите във Варна и Бургас. Приходите в морската столица за 2018 година са 62,6 млн. лева, а в Бургас - 59,1 млн. лева. На този фон ВиК-Пловдив, която има много повече абонати в сравнение с другите две големи дружества, успява да събере едва 54,4 млн. лева.

Възможностите пред ВиК сектора са две. Първият вариант е пълна реформа на целия пазар и начина на управление на самите дружества. Един от източниците за подобряване на състоянието им е прехвърлянето на таксата за водовземане към тях. Тя е в размер на 2 стотинки за куб. м и отива към бюджета на Министерство на околната среда и водите. Проблемът с неплатените задължения към ВиК може да се реши с въвеждането на водни помощи чрез ваучери за енергийно бедни граждани, както е с държавните помощи за отопление. Към края на миналата година близо 23% от клиентите на ВиК у нас не са си плащали сметките редовно. 

Вторият начин е повечето оператори в големите градове да последват примера на „Софийска вода“ и да бъдат отдадени на дългосрочна концесия. Акционерното дружество е създадено през октомври 2000 г. по силата на 25-годишен договор за концесия. Чрез него Столична община преотстъпва на дружеството експлоатацията и поддръжката на ВиК системата в София. Акционерният капитал е разпределен между Столична община (22.9%) и френската компания "Веолия", която държи общо 77.1% от акциите.

Водните оператори са първенци по жалби от народа

През 2019 година най-много постъпили жалби до омбудсмана на страната има свързани именно с ВиК дружествата и тяхната дейност. Гражданите се оплакват от всички водни оператори в страната по различни проблеми - от цената на водата и нейното качество до наличието на аварии и течове.

Омбудсманът Диана Ковачева е изпратила препоръки до регионалния министър, съобразени с жалбите на гражданите и най-честите им проблеми с ВиК операторите, с която настоява за спешни срокове, в които хората да разберат кои са решенията както за Перник, така и за предотвратяването на подобни ситуации в други градове. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?