Как кметът да се освободи от лобистите в Общинския съвет*
- 07:30, 02.03.2021
- 12:55, 03.03.2021
- 8142
- 7
Автор: Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Пловдив
Администрацията трябва просто да разпише ясни програми за финансирането на отделните сектори и ще се отърве от популизма, политиканството и извиването на ръце при съставянето на бюджета
Днес Общинският съвет ще приеме новия бюджет на Пловдив. Това е най-важният документ в града през годината и затова заслужава най-голямо внимание. Бюджетът на града не е сбор от счетоводни таблици, неразбираеми за повечето хора. Той е концентриран израз на секторните политики, които общината ще провежда през годината. Ролята на администрацията е да представи тези политики по разбираем за хората начин. До момента това не е направено по различни причини.
Бюджетът се подготвя от общинските финансисти на разбираем за тях език и се поднася на общинските съветници със скритата мисъл, че колкото по-малко разбират, толкова по-добре.
От години се говори за програмно изготвяне на бюджета за реализация на политиките в различните сектори.
Какво се крие зад този етикет?
Това означава да се разгледа цялостната дейност в определен сектор от осигуряването на приходите до разпределението на разходите. Ние и в момента имаме примери в тази посока. Например дейността за събиране, транспортиране и обработка на битовите отпадъци. Всяка година Общинският съвет приема план-сметка за разходите по дейност „Чистота”, в която са определени както приходите, така и разходите. На всички е ясно колко са приходите, от кои източници идват и за какво ще бъдат похарчени. Така не може да има предложения, дайте да разходваме още за даден обект, защото веднага се поставя въпросът, а откъде ще дойдат приходите. По същия начин всяка година се приема Програма за управление на общинската собственост с подробно описание на приходите и разходите. По подобен начин е структурирана и Програмата за туризма. Така че имаме практика и това може да се приложи и в други сектори.
Кои са секторите, в които няма разписани програми, а трябва да има?
Първият е „Транспорт и транспортна инфраструктура”. В приходната част трябва да се включат постъпленията от данък за МПС и приходите от работата на ОП "Паркиране и репатриране”. В разходната част трябва да се включат разходите за ОП "ОКТ”, основният и текущият ремонт на улици, площади, паркинги, тротоари и други. Към момента това са около 35 млн. лв., които не са малка сума за града, стига да бъде правилно насочена към най-важните проекти. Така съветниците и кметовете ще са наясно, че ако искат да имат повече пари за тези дейности, трябва да погледнат към тарифите на данъка и цените в „Синя зона”. Ако се работи на принципа "чисти сметки", няма да има място за популизъм и политически игрички с районните кметове.
Следващата програма, която може да се формира, е
„Образование, здравеопазване и социални дейности”.
В приходната част трябва да си включат приходите от данък НДИ и таксите за детски градини и ясли. Общо този ресурс също е около 35 млн. лв., напълно достатъчен за тези сектори. Въпросната програма ще касае най-широк кръг от хора и то най-чувствителния. В Пловдив има 11 000 деца, които посещават детски градини, и почти 40 000 ученици. От тази програма трябва да се финансира и изграждането на нови сгради за детски градини, ясли и училища. Ако парите не достигат, съветниците могат да погледнат в приходната част, за да решат уравнението - баланс между приходи и разходи.
Третата програма е най широка -
"Зелена система, Култура, Спорт, Охрана и други дейности".
В приходната част влиза основно данъкът за придобиване на имоти и коли, а и приходите от собственост, концесии, глоби и т.н. Тук ресурсът е най-голям - над 50 млн. лв., но от него се финансира и Капиталовата програма. В толкова широк спектър от дейности най-важното е да се намери балансът. Винаги е престижно да се приоритезират културата и спортът, но това става за сметка на други сектори, например зелената система. Общинските съветници трябва да решат кое е по-важно за града - закупуването на нова техника за ОП "Паркове и градини” или няколко милиона за фондация "Пловдив 2019", която дублира отдел „Култура”.
Администрацията е най-заинтересована да направи необходимите реформи във финансовата политика, а от така формиран общински бюджет ще спечелим всички. Сега
различни лобита настояват за повече пари в отделни сектори или проекти,
без да се интересуват откъде ще дойде финансирането. Структурирането на план-сметката по сектори ще доведе до повече ефективност и по-малко популизъм и политиканщина в Общинския съвет и по време на обществените обсъждания.
Сега бюджетът изглежда като голяма „черна кутия”, която е бездънна и винаги има място за още нещо. На подобно отношение към общинския бюджет ще станем свидетели и днес, когато на микрофон в залата на местния парламент ще се правят нови и нови предложения. За да не се случва това, е необходимо пряко обвързване на приходи и разходи в специални програми за отделните сектори. Това ще направи проблемите видими и ще помогне за вземане и на трудни решения. Така кметът ще може да провежда открит и честен разговор с гражданите, без да изпада в зависимости от лобистите и задкулисието в Общинския съвет.
Всичко това не противоречи на методиката да съставяне на бюджета, определена от Министерството на финансите. Просто ще има две различни картини на едно и също нещо. Счетоводният формат ще си остане за финансистите, а програмният - за хората.
* Заглавието е на редакцията
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни