Следвайте ни

Бюджет 2020 - по-добре умерен песимизъм, отколкото ивантотевски оптимизъм

viber icon

Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Община Пловдив.

 

Официалните данни за това как приключва финансово 2019 година Община Пловдив вече са в ръцете на анализаторите. Какво показват те?

 

Първо - потвърждават тезата, че Общината не е в добро финансово здраве. Второ - дават сигнал, че в управленската политика се налагат сериозни реформи, ако не искаме Пловдив да изпадне в дълги години на застой. И трето - още по-остро поставят въпроса за необходимостта от вдигане на собствените приходи. 

2019-а бе годината на местния вот. Като такава трябваше да е много успешна, ако старият кмет наистина имаше сериозни планове за Пловдив и собственото си политическо бъдеще. Миналия януари, когато се чертаеше финансовата рамка,

Иван Тотев все още живееше с мисълта за трети мандат.

В този смисъл бе заинтересуван от силен финал. За целта Тотев явно е успял да изцеди всички финансови ресурси, особено в капиталовата програма, която носи имидж. Данните показват, че това е свършено и бившият вече кмет даже е пресолил манджата, като е оставил неразплатени доста дейности, които присвои в собствения си управленски актив, като реконструкцията на площад "Централен" и строителството на новия булевард "Северен". С това обаче Тотев е поставил наследника си в трудна ситуация със значително изчерпани ресурси, с което е заложил на Здравко Димитров първата голяма мина. 

2019-а приключва с отчет от 315 млн. лв., при коригиран за последно през декември план от 361 млн. лв. Разликата е 46 млн. лв., но това не е нещо ново за Пловдив по времето на Тотев. През последните години това е традиция. Изпълнението на бюджета от 2015-а досега винаги се движи между 85% и 88%, което показва, че проблемът е в планирането, което при Тотев винаги е било силно оптимистично. Той постъпваше така с всички проекти, опитвайки да създаде положителен имидж на Общината и на собственото си управление.

Традиционно се надува прогнозата за собствените приходи,

с ясното съзнание, че няма да се изпълнят. Тази проста хватка позволява да се увеличава капиталовата програма. После се разчита на късата памет на гражданите и сметката просто се редуцира. 

В отчета за 2019 година най-голям дял имат разходите, покривани с пари от държавата - 168 млн. лв. Местните разходи са 147 млн. лв., от които 8 млн. лв. за дофинансиране на държавни дейности.

Проблемът обаче е в приходната част. Реализираните собствени приходи са 136 млн. лв., при план от 158 млн. лв. Разликата е минус 22 млн. лв. и това също е традиционно за Пловдив. Данъчните приходи са 65 млн. лв., като имаме изравняване на видовете данъци: ДНИ ​- 22, ДМПС ​- 20, ДС - 20, и други. Неданъчните приходи са 71 млн. лв., което е също аномалия. При всички други големи градове данъчните приходи винаги са по-големи от неданъчните. Тенденцията в Пловдив е изключително опасна и е време за истинска реформа на данъчната политика. Тя е единственият начин да се осигурят данъчни приходи, по-големи от неданъчните, а и собствените приходи да станат по-големи от държавните трансфери, както е в София и останалите общини, с които обикновено се сравняваме и състезаваме.

Разходите, естествено, също са 315 млн. лв. От тях 174 млн. лв. са за заплати и осигуровки, 41 млн. лв. за капиталови разходи и 18 млн. за субсидии. Тук трябва да отбележим още една аномалия. Местните разходи са 147 млн. лв., при собствени приходи 136 млн. лв., т.е. 11 милиона повече.  Към това трябва да прибавим и 11 млн. лв. плащания по дълга на Общината. Това довежда разликата в наличните пари по сметките на Общината - 49 млн. лв. в началото на 2019 г. и 24 млн. лв. в началото на 2020-а.

Всички възможни ресурси са използвани максимално от отиващия си кмет,

но това поставя новия в трудна ситуация. Наличните 24 млн. лв. се разпределят така - 15 млн. лв. в държавните дейности и 9 млн. лв. в местните дейности. Резервът от 9 млн. лв., с който разполага новият кмет, е крайно недостатъчен, защото те са по сметките на над 100 второстепенни разпоредители с бюджетни кредити. Държавните пари не могат да се използват за местни дейности, така че Здравко Димитров започва годината с почти празни сметки. Това до голяма степен ще върже ръцете на администрацията през годината. И това вече личи от проекта за Бюджет 2020. В него доста по-реалистично са заложени 33 млн. лв. за капиталова програма от собствени приходи, след като за 2019-а са били планирани 65 млн. лв. Не трябва да се забравя, че дори тези 33 млн. ще дойдат през годината, и то при 100% изпълнение на плана за собствени приходи, което никога не се е случвало. Заложените в плана 161 млн. лв. собствени приходи за 2020 година е амбициозна програма, но това означава да се съберат 25 млн. лв. повече спрямо отчета за 2019 година (136 млн. лв.). Такъв скок на приходите досега не е реализиран и вероятно няма да може да се случи, защото в наредбите не е заложено значително увеличение на данъци и такси. Това ще доведе до неизпълнение на и без това малката капиталова програма. В края на годината отново ще има преходен остатък, който също ще намали разполагаемия ресурс в тази бюджетна година. 

Бюджетите на Общината са свързан и непрекъснат процес. Тенденциите във финансовата система на Общината са постоянни и не позволяват революционни изменения. Ако се анализират отчетите от 2015 г. досега, ще видим постоянни тенденции, които ще продължат и през тази година. Могат да се правят промени в приходната и разходната политика, но те са бавни процеси, които дават резултат през следващите години. Затова са много важни другите източници за финансиране на капиталовата програма - целеви държавни трансфери, европейски програми и кредити. Те обаче изискват готови проекти, изчистени от частни имоти терени, и активна политика на администрацията. Ако бъдем оптимисти като бившия кмет Иван Тотев, може и да повярваме, че това ще стане. А ако не се случи, просто ще се направим на разсеяни. Както той го правеше през годините.   

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?