Следвайте ни

Александър Константинов: Реформа в данъчната политика, преди да мислим за кредит

viber icon

Преди да се мисли за кредит, е необходим задълбочен анализ на приходите и разходите в бюджета на Пловдив. Видно е, че парите и сега не стигат, а ще е още по-трудно, когато започнем да връщаме парите по бъдещия заем. 

Оптимизирането на разходите е наложително, но по-важна е забавената с години реформа в данъчната политика. 

За повече яснота ще обърна внимание на един от основните местни данъци - този за автомобилите.  

Съгласно чл. 55 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) данък МПС се определя от два компонента - имуществен и екологичен. Имущественият се определя от мощността на двигателя, коригиран от годината на производство. Екологичният се определя от евростандарта на МПС-то, удостоверен от производителя. Общинският съвет решава как ще се комбинират тези два компонента, за да се определи крайната стойност на данъка.

Ако се даде приоритет на имуществения компонент, по-висок данък плащат собствениците на скъпи и нови коли, независимо че са по-екологични. Ако се даде приоритет на екологичния компонент, по-голям данък плащат хората с по-стари автомобили.

Каква е политиката на Общината при определяне на този общински данък? 

Реално тя е заложена от предишното ръководство на Общината, а новият кметски екип не посмя да коригира сериозно този данък в началото на мандата си. Първото, което се вижда, е, че най-мощните коли са с най-малки данъци спрямо границите, определени от закона. В Закона за местните данъци и такси границите се увеличават за по-мощните коли и това е логично. По-мощните коли са и по-тежки, натоварват повече пътната инфраструктура и причиняват по-големи щети. В Община Пловдив обаче са решили, че най-голямото натоварване ще се поеме от най-масовите автомобили в диапазона 110-150 кW?! Следващата категория с мощност от 150 кW до 245 кW рязко падат на 40% от максималното ниво. Так​а всички джипове, които струват над 100 000 лева, са пощадени с по-малък данък. Сравнението със София, Варна, Бургас показва точно обратната политика. Там данъчните ставки се увеличават с мощността спрямо горната граница и достигат до 80%. Така собственик на автомобил с мощност над 150 кW в София плаща два пъти по-голям данък от пловдивчанина със същия клас кола. 

В Пловдив най-високото ниво достига до 52% от максималното определено със ЗМДТ. В другите градове нивата за малките автомобили са по-ниски - около 40%, но за големите достига до 80%. Общо получените приходи на едно МПС обаче в другите градове са по-високи.  

Сега предстои да видим дали новото ръководство на Общината ще предложи различна политика в данъчното облагане на МПС. Измина една година от мандата - достатъчно време да се направят необходимите анализи и да се предложат нови параметри на Наредбата за местните данъци, които са по-справедливи от тези на предишния екип. 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Идват избори нищо няма да се вдигне

Идват избори нищо няма да се вдигне

09.10.2020 | 01:44

Колко данък плащат тези от съседните общини дето ползват пътищата в Пловдив ежедневно? Ами нека кмета вземе малко пари и от винетките им тогава. Или направете рег. номер само за града и такса влизане за големите булеварди.

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво първо да построи община Пловдив с парите от заема, който смята да тегли?