Следвайте ни

Зам.-кметът Стефан Стоянов: Искаме от държавата пари за 11 учебни заведения

Лимитът от 5 млн. лева наложи да готвим проект за нова сграда на ОУ „Драган Манчов“ вместо за МГ

viber icon

 - Г-н Стоянов, с какви проекти кандидатства Община Пловдив по програмата, по която в 3 поредни години МОН ще отпусне по 70 млн. лв. за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски градини и училища? 

- Подадохме 11 проекта. Възможностите по програмата са за 3 нови училища и 3 реконструкции на съществуващи, 3 нови гради и ясли и съответно 3 реконструкции. Възползвали сме се максимално. Само за нови училища  сме подали 2 проекта. Но никой не очаква да ни финансират в пълен размер. Реалистично е да имаме пари поне за едно ново училище и за 2 детски градини.

 - Какво сте заложили в модула за детски градини?

- По една нова сграда в тежките райони „Южен“, „Тракия“ и „Северен“. И са предвидени реконструкции в „Централен“ и „Източен“ - където има най-сериозни проблеми и са нужни по-бързи решения. Въпреки че се строят няколко нови детски градини, особено в „Южен“ е нужна сериозна подкрепа заради блоковите градини.

Предстои да отредим още терени за образование. Строителството на училища и детски градини трябва да продължи в следващите 10 г. Пловдив се развива, привлича нови хора, стана най-бързорастящият град.Това ни ангажира за допълнителни инвестиции, понеже натискът върху образователната система е сериозен.

- Кои градини предвиждате да се реконструират  - във връзка с предстоящото задължително обхващане на 4-годишните или за увеличаване на капацитета изобщо?

- Търсим места, където са по-натоварени градините и ситуацията позволява. Защото, ако се увеличи сградният фонд и се добавят групи, трябва да има място и за още детски площадки. Където е имало възможност, сме включили и яслени групи. 

Има принципна уговорка с кмета и райкметовете, че всички проекти, които са подадени, е добре следващата година да се развият в технически проекти. И ако не получат пари от държавата, да се търси друго финансиране.

Не искам да назовавам детски градини, които искаме да разширим, за да не създаваме предварителни очаквания, а и да не тревожим родителите. Когато МОН има решение, ще осъществим комуникация - това са стотици семейства.

- Какво е решението за училищата?

- Кандидатстваме за ново ОУ „Княз Александър I“ в двора на Хуманитарната гимназия, с която сега дели една сграда - проект, по който работим от известно време. Ще има нужда от малко съфинансиране, но тепърва ще се прави технически проект. Таванът на средствата, които МОН дава, е 5 млн. А за нашия проект са нужни около 6,5. Правя уговорката, че още няма технически проект. В момента подготвяме задание, за което после да се обяви процедура и да се избере изпълнител за проектиране. Много се надявам да се случи този проект, защото той е важен, интересен и за центъра.

Ще реши тежък проблем, затова очаквам да бъде финансиран

Втората заявка за нова сграда е в район „Западен“, където ще преценим, ако бъдем финансирани, кой да я ползва. Първоначалната идея бе за ОУ „Драган Манчов“.

- От години се говори за нова Математическа гимназия, имаше знаци за добра воля от МОН. Таванът от 5 млн. лв. по настоящата програма ли е причина вместо за нея да се мисли за сграда на ОУ „Драган Манчов“?

- С 5 млн. лева не можем да направим Математическа гимназия. Идейният проект за нея очертава рамка от 30 млн. лева, а вероятно и ще ги прехвърли. Такива пари Общината трудно може да отдели. В момента държавната програма поставя лимит от 5 млн. лв. за ново училище. Затова се насочихме към строеж на основни училища - по-малка инвестиция за по-малка сграда.

Първоначално имаше разбиране.

После възникнаха притеснения в основното училище

Половината училища в Пловдив са на двусменен режим. Има достатъчно възможности, ако ОУ „Драган Манчов“ не иска, новата база да бъде предложена на друго  учебно заведение. Теренът е в „Западен“, но близо до центъра, така че има още варианти.

- В района, където е той, няма училище. Но очаквате ли то да реши проблем на живеещите там? Въпреки централизирания електронен прием изборът не е само по местоживеене, да не построим школо и стотици родители да пътуват по-далече? 

- Градът нараства и очакванията за „Западен“ са да има много повече деца в следващите години заради новите комплекси. Ако сега едно или две училища имат капацитет, който да допълват, това вероятно няма да е така след няколко години. Затова в  дългосрочна перспектива мислим за разширяване на обектите там. Още повече че теренът реално е граничен с район „Централен“. Той пък е доста населен.

И ново училище там може да е допълнителна възможност и за хората, които живеят наоколо, и за тези, които предпочитат друго училище, а не кварталното. Ситуацията предполага различни решения, въпросът е да получим финансиране.

- Новите училища дублират ли капацитета на сегашните?

- Съобразени са с него, като е заложен дори малко по-голям. Намерението е веднага, когато са готови, да се премине на едносменен режим.

- Какво разколеба ОУ „Драган Манчов“ и кой е резервният вариант, ако то се откаже?

- Няма категоричен резервен вариант. Притеснява ги, че евентуалната нова сграда е на 20 минути пеша или 7-8 минути с градски транспорт. И далече от Математическата, което притеснява част от екипа.

Но това ще се обсъжда тепърва.

Получим ли финансиране, въпросът ще се подложи на обсъждане - и сред родителите, и сред екипа.

Първият ни избор е ОУ „Драган Манчов“, за да решим дългогодишния проблем със съжителството с Математическата.

Ако не искат, има още над 30 основни училища

Много от тях имат проблеми със сградния фонд. Има какво да се направи със сградата.

- Бихте ли я дали на ОУ „Васил Петлешков“, където първолаците са в бараки в двора?

- И сградата е една от старите. Въпреки че е инвестирано в годините, има какво да се желае. Възможностите са много. Тепърва ще обсъждаме.

- Ако ОУ „Драган Манчов“ получи нова сграда, какво правим с Математическата?

- Ако остане сама, имаме план за бързо проектиране и разширяване с пристройка. Може за година - година и половина да стане.

- Каква е конкуренцията на Пловдив, който в намерението си за нови училища е в начална фаза - без готови проекти?

- Ние подадохме най-много проекти като бройка. Не съм обследвал дали други градове биха могли веднага да строят, ако получат пари. И те вероятно са като нас - имат и технически проекти, имат и само идейни.

Но от гледна точка на проблематиката, в София проблемът е отлаган с години и доведе до сериозни трудности, включително в детските градини и първи клас. Държавата даде допълнителни пари целево в началото на годината. Сега вероятно ще бъдат финансирани доста проекти там, до максимума.

Следващият град със сериозни нужди е Пловдив. Имаме необходимост от поне 1500 места в градини и ясли. При намаляване на групите и при възможностите, които трябва да дадем, отговарят на около 2000 места. Имаме над 800 деца все още в блокови градини. Отделно в училищата 47% от децата до 7. клас са на двусменен режим.

- Как ще отговорим на промяната в закона за задължително обхващане на 4 г. вместо на 5 г.? Докъде ще се възползваме от гратисния период?

- Много зависи колко обекта ще започнем догодина. Ще се строят 3 нови детски градини, довършват се 2. Ако имаме възможност, аз съм привърженик на по-ранното обхващане в задължителната форма. Такова е становището и на кмета.

Имаме нужда от допълнителни 400-500 места за 4-годишните

Ако разширим тези групи и към училищата, ще е по-лесно. Но със сигурност няма да е от следващата учебна година. Сградният фонд не може да поеме още толкова деца. Ако тръгнем към задължително обучение, то трябва да се обезпечи 100%. И не за сметка на други възрастови групи.

- Ако не получим през 2020 г. пари, може ли да се очаква финансиране във втората или третата година от програмата? А да добавим и трето училище?

- Програмата е 3-годишна, но с една възможност за кандидатстване. Не можем да променяме проектите, с които искаме финансиране. И не очаквам да не бъде финансиран нито един обект. Напротив, очаквам да получим пари за повече обекти. Нуждите ни и в 1.-4. клас, и в детските градини са големи. Участваме в надпреварата  с тези 11 проекта, а МОН ще решава кои да финансира поетапно в трите години.

 

Стефан Стоянов е роден през 1982 г. Завършил е Българска филология в Софийския университет. Работил е като журналист и редактор. Владее английски и немски език. В момента е трети мандат зам.-кмет - по образование и бизнес развитие. 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

зам кмет трети мандат..

зам кмет трети мандат..

16.10.2020 | 14:10

не е лесно да си син на евродепутат и племенник на президент, културата кучетата я изядоха

Отговори
0 0
Биг

Биг

16.10.2020 | 00:22

Защо всички само искат и искат пари? Първо кажете как да се изкарат и тогава искайте!

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво първо да построи община Пловдив с парите от заема, който смята да тегли?