Следвайте ни

Румен Бончев: Дефицит на стоки в магазините няма да има. По-трудно е с превоза на суровините

viber icon

„Оптимал плюс“ ООД е една от българските фирми, които осъществяват международен хладилен транспорт в Европа. На път са 14 камиона. Дружеството внася и изнася за и от България охладени и замразени продукти и други храни за Германия, Нидерландия, Белгия, Англия и Франция. Във връзка със затруднения трансграничен транспорт и проблемите на бранша заради COVID -19 разговаряме с Румен Бончев, съдружник в дружеството.

 

 

Г-н Бончев, какви затруднения изпитват българските шофьори от международния  транспорт в условията на коронавируса и в частност вашите? Чакат ли много по границите?

По принцип един нормален курс продължава 9-10 дни, но при тези условия се проточва до 11-12 дни заради чакане по границите, но зависи и от дестинацията, до която се пътува. В Германия става по-бързо. В страните като Англия и Белгия, които са по-далече, нещата се случват по-бавно, но най-много се чака на румънската и на българската граница. Граничният контрол забавя много процеса по транспорта и този проблем е изключително сериозен, поради което е много непредвидимо кога ще стигнем до определената дестинация.

От Европейската комисия обявиха, че ще има зелени коридори за безпроблемно преминаване, 15 минути за обработване на автомобил, но това не се случва. Например последният ни автомобил се прибра след повече от едно денонощие в път и най-вече в чакане. Шофьорът е бил 6 часа на австрийско-унгарската граница. След това на унгарско-румънската граница е престоял 9 часа. Това съответно нарушава и времето му за почивка и удължава още повече самия курс.

Според европейските изисквания трябва след 11 часа каране хората да имат 9-10 часа почивка, което им се води работа. А след това чакане те трябва да направят почивка и тогава да тръгнат, което съвсем удължава курса. Най-сериозно е положението на границата във Видин, където има най-много струпани коли. Там се чака минимум 10 часа, а в началото, като започна проблемът, докато влезе автомобил в България, минаваха 17-18 часа.

Това е страшно неприятно за шофьорите, а от хигиенна гледна точка никак не е добре, защото на тези дълги опашки по 15-20 км няма никакви условия. Въпреки това ние сме взели всички необходими мерки - снабдили сме шофьорите с дезинфектанти, маски, ръкавици. Надяваме се скоро да се подобрят нещата.

 

 

На българската и румънската граница шофьорите чакат най-много   

 

Удължените курсове не се ли отразяват и на доставките?

Да, проблемът с коронавируса се отразява и на доставките. Не всички предприятия успяват да приготвят навреме продукцията. Ето, и сега имаме един курс от Белгия, който трябваше да се товари в петък, но поради липса на капацитет ще се подготвя в понеделник или във вторник. Съответно ние няма да задържаме автомобила и ще го заместим с друг. Особено западните клиенти са много взискателни.

Българските клиенти също чакат стоката си, защото тя е или за търговски вериги, или за някакво производство. След 2-3 дни трябва да внесем от Франция пресни ягоди за преработка и ще направим всичко възможно те да пристигнат навреме, но се надяваме дотогава да се отворят и прословутите зелени коридори.  Добре че засега нямаме влошено качество на продуктите заради удължен курс, защото никой застраховател няма да плати такава щета поради форсмажорните обстоятелства в случая, а и няма такава практика. Ако не е спазен температурен режим поради проблем с агрегата, тогава може да се намеси застраховател?

 

Има ли завишено търсене или дефицит на определени хранителни стоки в България или в друга държава в ЕС?

Засега е спокойно и няма паника от недостиг на стоки, които се доставят в магазините.

Работим почти с едни и същи клиенти и изпълняваме горе-долу същите поръчки както и преди вируса.

Не се наблюдава нещо по-различно от обичайните заявки или дефицит на някоя стока. Поне при нас не се очертава такъв проблем. Имаме товари и поръчки, които изпълняваме за някои от веригите, но те са регулярни, а с това забавяне един автомобил, вместо да направи два курса и половина, той прави два курса заради опашките.

 

Правителството обяви пакет от икономически мерки за подпомагане на бизнеса в условията на COVID - 19. Вашият бранш нуждае ли се от допълнителни финансови средства, за да работи нормално?

В тази ситуация най-големият проблем е, че някои от клиентите могат да забавят плащанията. От тази гледна точка се притесняваме, че може да ни е необходим допълнителен финансов ресурс. На този етап се справяме, но ако някоя фирма изпадне в неплатежоспособност и фалира, тогава ще станат много сериозни нещата, защото при нас всички плащания са отложени, т.е. забавени във времето.

След като се извърши един курс, не се получават веднага парите. Обикновено срокът за плащанията са в рамките на 30 до 45 дни. Специално доставчиците на горива и части обаче не могат да издържат на тези срокове за плащане, затова предполагам, че ще се наложи допълнително финансиране.

 

От Европейската комисия обявиха, че ще има зелени коридори за безпроблемно преминаване и 15 минути за обработване на автомобил, но това не се случва

 

Заради епидемията с коронавируса имате ли напуснали шофьори?

Нашите шофьори са опитни, а някои от тях с дългогодишна практика при нас. Наистина сегашните условия заради епидемията не са лесни, но независимо от сложната обстановка никой не е напуснал работа, напротив, момчетата си изпълняват ангажиментите отговорно, с желание и хъс, никой от тях не се е уплашил. Спазват всички изисквания и предпазни мерки срещу коронавируса. Надяваме се да отмине по-бързо този проблем и да има по-малко заболели хора. 

 

 

Румен Бончев е роден в Асеновград. Завършил е Механотехникум, със специалност „Двигатели с вътрешно горене“, а след това ВИИ „Карл Маркс“, сега УНСС. Магистър по мениджмънт и маркетинг на индустриални предприятия. В частния транспортен бизнес е от 1991 г. Тогава със съдружника си закупуват първия автомобил, с който извършват транспорт в рамките на страната. През 1997 г. получават лиценз за международен транспорт, а вече 20 години дейността им е изцяло в международния хладилен транспорт.

Мария Петрова

Мария Петрова

Журналист - екип "Бизнес"

Мария Петрова е ръководител на екип "Бизнес". От 2006 г. работи във вестник „Марица“. С награди от посолствата на USA и Ирландия и приз Зелено перо.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?