Лъчезар Динев: Световният бизнес изтегля заводите си от Китай

- Има две напълно различни прогнози за бъдещето. Едната е, че Западът ще изтегли производството си от Китай, а другата, че Поднебесната империя ще е крайният победител от кризата. Коя е вярната?

-Вярвам по-скоро на първата хипотеза. Не само големите западни компании, а и големите китайски корпорации ще започнат да изнасят производството си от Китай. Досега те се стремяха всичко да е в страната. След тази пандемия няма гаранция, че историята няма да се повтори със свински, птици и какъв ли още не грип. Затваряйки икономиката, те вредят и на себе си, а изнасяйки производства, диверсифицират риска. Затова българските държавни мъже трябва да ходят всяка година в Китай. Г-жа Ангела Меркел го прави и затова продава Еърбъси вместо Боинги.

 

Чакаме китайски туристи, а рекламният сайт за България не се отваря там

Влаковете от Поднебесната могат за пет дни да стигат у нас

Хотелите затворени, а плажовете отворени и генерират боклук, но не плащат такса смет! 

 

 

- Г-н Динев, имаме ли скрито предимство пред страни като Германия и Франция в борбата за китайски инвестиции?

- Тук имаме възможност с две-три обаждания да стигнем до премиера. Ако китайска компания навлезе на немския пазар, много трудно ще се свърже с канцлера Ангела Маркел - това е почти невъзможно. Тук може да се срещнеш с определен министър в рамките на седмица, ако става дума за сериозни инвестиции. Целта е инвестициите умишлено да минават оттук, а не да обикалят целия континент - да отидат до Антверпен или Хамбург и оттам да започнат да влизат стоките. На практика между България и Китай има само една граница - това е казахстанската. Между Казахстан и Русия има митнически съюз и всъщност там няма граница. Влаковете, които тръгват от Шанду, трябва за четири дни да стигнат до Новоросийск и на петия да са в Бургас или Варна. Това е съпоставимо с въздушен транспорт. Тази стратегическа позиция се опитахме да я лансираме миналата година при посещението на президента Румен Радев. Тази година ще продължим идеята товарите да достигат първо до нашата граница и след това до Южна и Централна Европа, а защо не и до Северна Африка.

 

- Има ли недомислици във вноса на маски от Китай? 

- Много от членовете на нашата палата са свързани с хотелиерския бизнес и в началото на пандемията понеже нямаше какво да се прави, започнахме да доставяме маски от Китай. В момента държим определено количество на склад и са на преференциални цени. Доставихме модел FFP2 на 100% от поръчаните количества. Има обаче тънък момент, който ни дразни. От 3 април има решение на Европейската комисия за специален режим, който трябва да бъде приложен за вноса на маски от Китай.

За съжаление българското правителство взе решение по този въпрос чак на 21 април, което беше обнародвано на 28 април, т.е. само един месец след това на ЕК. Решението влезе в сила, но не е указан механизмът, за да могат консумативите да минат без мита и ДДС. Налогът остава за България, но от митото само 25% са в нашия бюджет - останалото в този на ЕК. Така със спасяването на българските лекари и граждани ние всъщност спонсорираме германци и французи. Само БЧК може да внася безмитно консумативи, а можеше да бъде указана и друга организация. Дарителите на Червения кръст пък не се вписват като такива в документите и така не могат да си оформят вноса счетоводно. И пак са принудени да плащат ДДС и мито. 

 

- През март 2019 килограм китайски маски струваше 6,08 долара, а този март достигна 33,12 долара. Увеличението е 5,48 пъти. Колко още ще расте цената?

- На многократните ни запитвания отговорът е един и същ - поскъпнали са материалите за изготвянето им. Правят се от нетъкан текстил, който се получава от петрол. Това е изкуствена материя с максимално голяма повърхност, за да може да абсорбира частиците. В същото време цените на петрола паднаха драстично. Ако китайците искат да помогнат на света, няма разумно обяснение за тези високи цени. Износът на Китай се е сринал тотално. За първото тримесечие на 2020-а България за първи път има положително салдо. Има ръст на вноса с 11% и в същото време спад на вноса с 21%. И в Щатите стана същото - фабриката за нетъкан текстил е в Ню Йорк и въпреки това цените литнаха до небесата. През април цените все пак започнаха да падат.

 

- Ще могат ли българите, които живеят и работят в Китай, да се върнат отново там?

- През 2010 година имаше около 150 българи в Шанхай. В момента само там са 400-500. 90% от тях са преподаватели, малка част са бизнесмени, а другите работят за големи корпорации. Имах и случай с човек, който ме изненада. Звъня на един от мобилните им оператори и ме питат: китайски или чужд език. Избрах руски и отсреща една девойка говори и казва „петстотин“, а не „пятьсот“. Оказа се, че е българка, която работи в колцентър. Голяма част от нашите хора в Китай имат огромни проблеми с връщането си. Там има строга карантина и направо отделят връщащите се в отделни сгради. Чужденците остават на тези места 20 дни и в момента е така. 

 

- В Пловдив често виждахме големи групи китайски туристи. Как ще е оттук нататък?

- Чехия може да се похвали с 600-700 хиляди китайски туристи, а ние само с  20 хиляди. Миналата година помогнахме на един състав от пловдивското училище „Любен Каравелов“ да отиде в Китай. Направихме щанд на едно голямо туристическо изложение и невероятните деца пееха там. В същото време сайтът bulgariatravel.org не се вижда от Китай, защото старата му версия изцяло бе качена в YouTube. Заглавната карта бе взета от Google Maps! А в същото време всичките големи - Google, Facebook и YouTube, са забранени в Китай. Значи имаме туристически сайт за Китай, който минава през забранени в страната платформи!

Може да се направят тунели към тях, но те невинаги работят. В този сайт смело рекламираме, че „България има 2G, а на някои места и 3G мрежа“. Тоест сайтът, който ни рекламира, не знае, че отдавна имаме 4G мрежа. Българският интернет е един от най-бързите, а те ни представят като държава от Африка. В Хонконг се хвалят с бърз интернет, а аз съм бил там и мога да ви уверя, че нашият е по-бърз. Това нещо бе променено преди две седмици. Помня как правих презентация на България и опитвах да отворя сайта - направих тунел и попаднах на поредния YouTube клип, пуснат от нашето министерство на туризма, който е забранен заради авторски права. Китайците стоят и гледат един огромен черен екран, на който пише: "Това съдържание е забранено заради музиката на еди-кой си". Какъв срам съм брал пред тази голяма аудитория! 

 

- Няма ли специалисти в министерството на туризма да направят един читав сайт?

- За един сайт като този за 10 милиона явно не могат да намерят. А ако го направиш за 25 долара, ще се получи прекрасен сайт. Този сайт 20 години никой не го пипна и сега преди две седмици, насред епидемията, без конкурс и без търг му направиха ребрандинг. Резултатът е следният: абсолютно цялото съдържание отново е в YouTube, който още си е забранен в Китай, а сайтът е толкова тежък, че по класацията на Google от 0 of 100 e “2“. Това значи, че се отваря 8-10 секунди. Няма клиент, който да чака толкова. За две седмици изпадна два пъти в класацията за сайтове.

Половината езици са премахнати - няма информация на френски или испански. Пред това беше на 9 езика - някои на страни с по 4 милиона население. Нямаше превод на „традиционен китайски“ или на simplified chinese език. Значи държава с 1,5 милиарда население не е толкова важна. Писал съм за това 4 писма до институциите. Ако китаец поиска да научи нещо за България, по-скоро ще прочете сайта на бай Гошо, отколкото държавния. В Китай от време на време може да се използва Уикипедия. До 2012 г., като напишеш с четирите йероглифа „България“, излизаха две страници с Азис, сниман в една каца. Нямаше нищо друго. Сега излиза знамето, информация, откъде може да се вземе виза, основни факти за държавата. Китайците си търсят от тяхната търсачка Baidu. На двата традиционни китайски езика имаме само една малка брошурка от 4 страници от 2010 година. Нея показвах на китайците. 

 

- Значи в министерството на туризма трябва да има един професионално подбран отдел за маркетинг?

- Не е необходимо да има! На 26 февруари сме пуснали молба 6 наши офиса в Китай да бъдат оторизирани да са културно-информационни центрове. Ние презентираме България безплатно. Ако ние представяме страната без пари, министерството прави това за скромния бюджет от 1 милион лева - вижте им обществените поръчки. До момента нямаме отговор. Ние дори пари не искаме, а институционална подкрепа. И нея не получаваме. Защото им критикуваме сайта ilovebulgaria.eu. Дават им 100-200 хиляди и министерството се задължава да ги рекламира! И обявяват конкурс за реклама в сайта! Все едно да обявя конкурс за мерцедес и да напиша номера на шасито му в обявата за поръчката. Дори не са си направили труда да направят резервационно система в този сайт, а използват booking.com.

Ако за нощувката 65 долара отиват при хотелиера, от тях той трябва да плати съответните такси и ще му останат 50 долара. И от тях трябва да плати една трета на booking. По тази причина той бе забранен по едно време в Русия. Какво друго се получава - ще освободим от такси битови отпадъци плажовете, но няма да освободим от тях хотелите! Хотелите затворени, а плажовете отворени и генерират боклук, но не плащат. Кой ще ми обясни защо се случва това. Хотелиерите са в цайтнот - те нямат никакъв избор. Нито могат да продадат хотелите си, нито да не плащат. А в тази конструкция са налети милиарди. С туризма са свързани строителството, хранителната промишленост, мебелното производство. Убивайки туризма, ние убиваме и тях. 

 

Лъчезар Динев е шеф на Българо-китайската търговско промишлена палата. Тя е регистрирана през 2013 година. Помага на български компании да навлизат на китайския пазар и в същото време на инвестиции у нас от най-многолюдната държава в света. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?