Следвайте ни

Лъчезар Миленчев: Само концесионер може да придаде европейски вид на Летище Пловдив

Необходими са много големи капиталовложения за подобряване на инфраструктурата, а те не са по силите на дружеството, твърди директорът на аеропорта

viber icon

Летище Пловдив е едно от малкото, които предлагат време за излитане и кацане на авиокомпаниите по техен избор и желание

 Дойдох с чисти намерения и реших да заложа на тази карта - който работи професионално, ще бъде в моя екип

 

- Г-н Миленчев, поехте Летище Пловдив в трудна ситуация за авиацията. Все пак, в какво състояние заварихте дружеството?

- Заварих летището в нормално състояние, като изключа обстановката вследствие на пандемията, която засегна целия свят. Първо се запознах с финансово-икономическото състояние на дружеството, за да зная на каква почва стъпвам, както и с колектива. За съжаление, последният полет, който е осъществен по редовна линия с  нискотарифен авиопревозвач от летище Пловдив, е на 8 януари тази година. Това, което силно ме притесни, е обявената статистика от директора на Държавно предприятие „Ръководство на въздушно движение“ Георги Пеев, че полетите като цяло за България са намалели с 88 процента. Ние специално отчитаме и нулев чартърен сезон, тъй като, за разлика от предни години, през тази нямаше туристи от Русия и Израел, които посещаваха зимните ни курорти.

 Сериозен дефицит има и при карго полетите

През декември и до средата на януари е имало доста силен карго трафик, което даде глътка въздух на дружеството от финансова гледна точка, но сега карго полети няма. Авиацията като цяло е в много силна турбуленция и буквално е на земята. Нямаме яснота кога ще се възстановят полетите и дали ще можем да работим нормално. В непрекъснат контакт сме с нашия основен контрагент - Ryanair, както и с Wizz Air, но в момента никой не дава индикация, че в близко време ще заработи. Иначе всички в нашето дружество полагаме усилия в този период да поддържаме, както се казва, бойния дух. Заради пандемията се е наложило да бъде съкратена част от персонала. Колегата преди мен е предприел тази мярка и от близо 100, в момента сме 78 човека. Прилагаме и мярката 60/40, като се работи на 4-часов работен ден. Този момент без полети използваме, за да проведем пролетно-лятната експлоатация на инфраструктурата и на техниката. Полагаме грижи всички служители да повишават своята квалификация. На практика сме готови веднага да приемем заявки за кацане. Работното ни време е от 6 до 22 часа, но сме направили такава организация и разчети, че ако се наложи карго или друг полет, да го приемем и обслужим и след 22 ч.

- Неразрешен стои въпросът с новата част от перона на Летище Пловдив. На какъв етап е делото срещу частната фирма и имате ли полезен ход, ако тя спечели?

- Поредното дело, което води държавата, в лицето на Областна администрация - Пловдив, се отложи за юни. Вещо лице трябва да установи дали перонът е едно цяло, или две части, и каква е възможността за самостоятелна експлоатация на тези две части - старата и новата. С Министерство на транспорта сме коментирали варианта, че ако частната фирма спечели това дело, ще се използва само нашата собственост - терминала, пистата, пътеките за рулиране и стоянките от 10 до 13, които също са наши. Там можем да приемаме полетите, разстоянието не е голямо и пътниците могат пеш да отидат до самолета.

- Концесията за Летище Пловдив буксува и за една година се отложи пет пъти. Пуснаха се слухове, че има турски и западноевропейски кандидати, но оферти така и не се депозираха в Министерство на транспорта. Как си обяснявате липсата на интерес от страна на частни инвеститори?

- Да, в края на месец март концесията беше отложена за пореден път, тъй като отново не се яви кандидат. Може би условията, които са заложени в концесията, са тежки и неизпълними във време на пандемия и това да води до липса на интерес. А без концесионер летището не може да постигне истински европейски вид. Необходими са много големи капиталовложения за подобряване на инфраструктурата - на пистата за излитане и кацане, пътеки за рулиране, терминална сграда, свето- и навигационна система, а тези средства не са по силите на дружеството.

 Сега очакваме Министерството на транспорта да обяви нова процедура за концесия на ​Летище Пловдив. Знаем, че то се намира на добро стратегическо място - в центъра на 5 области: Пловдив, Пазарджик, Стара Загора, Хасково, Кърджали, които обхващат около 24% от населението на България. Това е предпоставка да има засилен пътникопоток, голям плюс е и силно развитата икономика в района на Пловдив. Близо са и военните заводи в Казанлък и Сопот, но при сегашните ни условия няма как продукцията им да се транспортира през летището, имайки предвид недостатъчната товароносимост на пистата. Затова стоката им, която е със специално предназначение, основно се транспортира през летищата в София и Бургас, където има условия за кацане и излитане на тежки самолети.

- А каква е вашата визия за развитие на летището в условия на концесия?

- В условията на концесия летището има няколко приоритета. Засилване на съществуващите и осъществяване на нови контакти, осигуряване на повече полети с нискотарифни авиолинии, както и засилване на чартърната програма. Като основно перо трябва да се наблегне и на карго полетите. Желая летището да добие наистина европейски вид, с карго терминал, какъвто сега липсва, както и собствен ГСМ, от който имаме крещяща нужда.

- Какви действия ще предприемете за развитие на летището, докато изчаквате да отмине пандемията?

- На този етап, докато изчакваме да отмине пандемията и въздушното пространство да се отвори, за съжаление нищо не можем да предприемем, още по-малко да водим преговори с нови контрагенти. Изпратили сме нашите условия на Ryanair, които са привлекателни за всяка една авиокомпания. Нашето желание е да летим до различни дестинации, не само до Лондон-Станстед. Летище Пловдив е едно от малкото, което предлага време за излитане и кацане на авиокомпаниите по техен избор и желание.

 Мисля и по въпроса да се уреди транспортът между летището и град Пловдив

В момента, в който тръгне летищният трафик, ще изискам среща с Общината, за да намерим решение как да осигурим на пътниците удобен транспорт от и до града, а защо не и до Асеновград. Но това е въпрос на бъдещи преговори. Както казах, основното сега е да отмине пандемията и границите да се отворят. Дотогава всичко е в сферата на добрите пожелания.

- По неписано правило всеки нов директор си сформира екип. Вие ще предприемете ли промяна на персонала?

-  Нямам сантименти към никого. Дойдох с чисти намерения и реших да заложа на тази карта - който работи професионално, ще бъде в моя екип. Към момента нямам претенции към колектива - колегите са изключителни специалисти и си вършат съвестно работата. Досега никой не ме е подвел. По принцип, един нов директор първо сменя шофьора и секретарката, но аз не съм направил подобна промяна. Който работи честно и почтено и дава всичко за дружеството, ще има и моята подкрепа.

 

О.з. полк. Лъчезар Миленчев е роден в Пловдив. Завършил е Механотехникум, а после Висшето Народно военно училище „Васил Левски“ /сега Национален военен университет/, специалност „Логистика“, с приравнена гражданска специалност „Икономист“. След това завършва Военната академия „ Г. С. Раковски“. Последната му работа като военен е Главният щаб на Строителни войски в София, 1999 г. Професионалният му път продължава на Летище София, където работи 17 години, повечето от които като ръководител на отдел „Терминали“ 1 и 2. След дългогодишен престой в София се връща в родния град и по заместване поема за 6 месеца длъжността „Инспектор безопасност полети и аварийно-спасителна дейност“ на ​Летище Пловдив. В края на миналата година се явява на конкурс за директор на аеропорта край Крумово и печели поста.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

мама мия

мама мия

20.04.2021 | 04:49

А разбрах ,директор има ,аеропорт - няма !

Отговори
1 0
Бай Ганьо

Бай Ганьо

19.04.2021 | 14:38

Ма така ли бе цървульо, концесионер да лапа..и ти покрай него..

Отговори
2 5

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще гласувате ли на извънредните парламентарни избори през юли?