Следвайте ни

Калин Вельов пред "Марица": Ако артистите сме пас за политиката, няма кой да ни реши проблемите

viber icon

Музикантът Калин Вельов е най-новото попълнение в парламентарната група на ГЕРБ. Въпреки ангажиментите си като депутат барабанистът се появи заедно с Нина Николина за уникалния музикален, боксов и артистичен спектакъл "Духът на България" на 3 октомври на Античния театър в Пловдив. Отскоро Вельов обикаля различните български градове, за да провежда разговори с представители на културната сфера и да разисква проблемите, с които се сблъскват, без значение дали са на свободна практика или в държавна институция. 

Дължа от времето и енергията си на гилдията, затова станах депутат

Когато работиш на черно и не плащаш данъци, няма как да се надяваш на помощи

Агресията на протеста ще отблъсне голяма част от симпатизантите му

- Г-н Вельов, започнахте да провеждате срещи с колеги от музикалния бранш заради ситуацията с пандемията. Как изглеждат нещата, когато сте човек от властта, а не свободен артист? 

- Идеята на срещите не е аз да говоря и прокламирам концепции, а да чуя колегите ​- какво искат да кажат, какви са проблемите, които стоят пред тях, и как да бъдат решени. Прецених, че когато разговорите се правят в по-малки и отделни групи - свободен и държавен сектор, може да се разделят и темите, защото те не са еднакви.

Вече бях в Пловдив и Стара Загора. Сега ми предстои да посетя Плевен, Бургас, Варна, Шумен, Търново и Русе. Бих искал тези срещи да се превърнат в регулярни и в тях да участват не само с музиканти, но и представители на различни жанрове на изкуствата. Смятам, че контактът между гилдията и законодателна и изпълнителна власт трябва да е постоянен, а не кампаниен. Важно е да се чуват критиките и във формата на диалог да се търси вариант, който удовлетворява всички страни.

- Все пак как гледат музикантите, с които сте били на една сцена, на депутата Калин Вельов?

- В качеството си на представител на законодателната власт съм убеден, че има по-голяма вероятност това, за което говорим, да бъде ясно структурирано и поднесено под формата на предложения за промени в закона или разговори с министъра на културата Боил Банов. Истината е, че един народен представител може да свърши много работа, извън предложенията по закони. Най-малкото можеш да съдействаш на гилдията в комуникацията с ресорното министерство.

- Доколко в Министерството на културата са запознати с проблемите на артистите в България?  

- Министерството на културата няма как да има всеобхватно впечатление от всякакъв вид проблеми при всички жанрове и подсектори в гилдиите. То реагира на казуси, които в един момент набъбват и излизат над повърхността. Аз се опитвам да свърша работа, за която виждам, че не стига ресурс. При положение че аз съм на държавна заплата, чисто в морален аспект чувствам ангажимент да бъда от полза за хората. Дължа от времето и енергията си на гилдията. Смятам, че и двете страни - и министерството, и творците, ще видят смисъл в това някой да е активен, да събира впечатленията от натрупаното напрежение и да превежда посланията на гилдията под формата на структурирани решения.

- Как ще коментирате протестите за смяна на правителството? 

- Протестът, в мирна форма, е абсолютно легитимен. Мисля, че мнението на хората трябва да бъде чуто и анализирано, да бъдат взети мерки. Когато обаче този протест не желае да има диалог, а иска само да бъде чуто и изпълнено едно определено нещо, той губи възможността да постигне по-всеобхватни цели. Ако целта му е само и единствено оставка на премиера и главния прокурор, то това може и да не се случи. Какъв е смисълът тогава да си прекарал месеци на улицата и да не постигнеш нищо? Не е ли добре да има резултат и той да е отразим? Според мен протестът трябва да излъчи говорители, които да представляват младото и свободно общество и да доведат до постигане на разумни и достижими цели. 

- Какво не приемате категорично от уличните бунтове? 

- Не одобрявам тоталното блокиране на улиците. Допустимо е за някакъв период, но не и в работно време през деня да се затварят възлови кръстовища. Не одобрявам и агресията. Прави ми впечатление, че твърдото ядро на протеста в социалните мрежи е изключително агресивно, нетолерантно към чуждо мнение и няма обратна чуваемост. И така отблъскват други хора от себе си, дори и техни първоначални симпатизанти.

- По повод на новото ви амплоа, свикнахте ли с хейтърите? Хората питат къде са артистите в политиката, но когато артист реши да влезе в политиката под някаква форма, обикновено яростно го атакуват.

-През 2012 година създадохме Българска музикална асоциация и оттогава пропагандирам идеята, че хората на изкуството трябва да имат максимално много представители във всички етажи на властта и всички сфери, за да може темата „култура“ да присъства навсякъде. И не разбирам мнението на голяма част от колегите, че артистът е полезен само с изкуството си, а други да се занимават с нашите проблеми.

- Има такова широко мнение, че творците не разбират от политика.

- Да, така е! И наистина много не разбират, но тези, които имат желание и са се запътили натам, трябва да бъдат по-скоро бутани напред от гилдията си, отколкото да бъдат дърпани обратно. Защото ние се оплакваме как никой в политиката не разбира от нашата материя и взима некомпетентни решения, а същевременно се опитваме да смачкаме хората от нашата среда, които искат да бъдат там и да помагат. Е, как да стане!? Нали когато се предлага и приема закон, свързан с културата, трябва да има поне един човек в парламента, който разбира от тази материя, има отношение и темата пряко го засяга? Не е нужно да си задължително юрист, за да си в парламента. Там има специалисти от различни браншове. Затова аз бих подкрепил всички колеги, които са се запътили към политиката, независимо от партията, от която са. В крайна сметка всички милеем за едно. 

- А почитателите на музиката ви отдръпнаха ли се, след като станахте депутат? 

- Мога да кажа, че получих силна подкрепа от много свои приятели. Определено с някои вече не сме приятели, което е разбираемо. Може би бъдещето ще покаже спрямо концертите каква част от симпатизиращата ми аудитория ще се отдръпне или ще дойде нова, но като цяло вярвам, че разумните хора виждат какво правя и защо го правя.

- В България управници и политици обичат да повтарят, че най-важните звена в една държава са здравеопазването, образованието и културата. Тогава защо  бюджетът за култура е толкова нисък - 0,6% за тази година?

- Бюджетът за култура се вдига всяка година през последните осем години. Реално той никога не е бил висок, но се вдига спрямо стандарта на живот. Мога да кажа смело, че министърът на културата и премиерът отделиха през последните месеци едни немалки средства, които справедливо отидоха във фондове, по които да се кандидатства, за да може артисти, особено от свободния сектор, да получат някакви средства по време на пандемията. Разбира се, не всички успяха да се възползват. Да си само свободен артист, не е достатъчно. Трябва документално да докажеш, че си такъв. А това включва липса на други трудови отношения. Имаше няколко варианта ​- едни взеха от първия гранд от 2100 лв., други 4000 лв. обезщетения, други кандидатстваха по проектни предложения до 20 000 лв. Наистина помощите не можаха да стигат до всички, но и на много хора помогнаха. Ако трябва да съм конкретен, над 5000 артисти получиха със сигурност помощ. Факт е, че помощите трябва да са повече, но и системата трябва да се измисли правилно и справедливо, защото има хора, които искат да се възползват и да вземат от няколко места, докато други реално бедстват.

- Много артисти и музиканти обаче се оплакват, че получаването на помощи минава през много бумащина и бюрокрация! 

- Артистите в България масово са скарани с документацията. Хубаво е да се научим да пишем проекти. Донякъде е добре, че ни се наложи да се образоваме в това отношение, защото Европа работи така от много години. 

Наскоро проведох разговор със социалния министър Деница Сачева, където стигнахме до извода, че немалка част от нашия сектор е сива. Много артисти и музиканти не могат да докажат приходи, не плащат данъци и осигуровки, но също искат да получават помощи. Кризата показа, че трябва да сме по-съвестни в това отношение. Колкото по-изрядни сме, толкова повече може да разчитаме на държавни и европейски субсидии в трудни моменти. 

Паулина Гегова

Паулина Гегова

Редактор-репортер - екип "Култура"

Паулина Гегова е завършила Актьорство за драматичен театър в ПУ. Работила е в държавен театър, създава частни проекти, организира културни и благотворителни мероприятия в Пловдив. Занимава се с медии от 2015 година, писател и редактор на художествена литература.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (6)

Тошко

Тошко

18.10.2020 | 14:25

Долу БСП!

Отговори
1 0
БУБА

БУБА

15.10.2020 | 14:28

АКО БЕШЕ МНОГО ТАЛАНТЛИВ И УМЕН ЩЕШЕ ДА Е В ЕДНО ШОУ...А ТО СЕМПЛИЧКО ...И КАТО НЕ СТАВА ЗА АРТИСТ ПОЛИТИК ...Т.Е. НИЩО КЛАТИКУРНИК...

Отговори
1 1
Много неизвестен

Много неизвестен

14.10.2020 | 10:43

Този артист ли е?

Отговори
7 4
Убаво

Убаво

14.10.2020 | 10:37

Убаво артистите тъпанариНали той тъпанджия си имат представител у парламенто да им защитава интересите А къде са представителите на шивачи обущари текезесари и други професий който създават национален продукт реално

Отговори
7 3
Митко

Митко

14.10.2020 | 10:26

Тоя вестник стана Тиквени вести.

Отговори
10 5
"И ти ли, Бруте?!"

"И ти ли, Бруте?!"

14.10.2020 | 09:57

Култовият въпрос важи изцяло и за теб, Калине! Откога взе да разбираш от политика и защо точно избра ГЕРБ? Всъщност няма нужда от отговор...

Отговори
13 4

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво първо да построи община Пловдив с парите от заема, който смята да тегли?