Следвайте ни

Д-р Йорданка Господинова: Забравете за чипс и сладкиши след коронавирус

viber icon

Д-р Йорданка Господинова е лекар, треньор по здравословно хранене. Нейната прабаба е била прочут народен лечител в Асеновград. Преди три години създава програмата за умно отслабване Smart Diet, която прилага първо върху себе си. Разработва уникален хранителен режим, чрез който не просто сваля 29 килограма, но и връща всичките си медицински показатели обратно в нормата.

 

От Оля Ал Ахмед

 

- Д-р Господинова, в страната ни доста агресивно премина третата вълна на Covid-19. Преболедувалите независимо от възрастта се оплакват от изтощеност, продължителна загуба на обоняние, липса на апетит, отпадналост. Какви са вашите съвети на специалист по хранене?

- Преболедуването от Ковид-19 представлява една системна “травма” за организма, като възстановяването е за продължителен период от време. Колко ще продължи, зависи от индивидуалните особености на организма на човек, както и от тежестта на прекараната инфекция. Обикновено симптомите след прекараното заболяването отшумяват и изчезват напълно до няколко месеца, като

обонянието може да е отслабено дори година след инфекцията.

Хора, които са прекарали коронавирус, е нужно да приемат богата диета, съдържаща всички есенциални хранителни вещества. Трябва да консумират голямо количество витамини, протеини, мастни киселини, фибри и други, които ще повишат защитните и възстановителните сили на организма.

Подходящи продукти и храни са риба, млечни продукти, бобови растения, плодове, сурови зеленчуци, ядки, зърнени култури с обвивки. Трябва да се избягват чипсове, сладкиши, торти, тестени изделия и др.

- В момента протича масовата имунизация против Covid-19. Има ли специална препоръка какво не трябва да ядем и пием непосредствено преди и след ваксинация?

- Препоръчително е преди и няколко дена след ваксинация да не се приема алкохол. Докато някои хора имат минимални или никакви странични ефекти от ваксината, други могат да изпитат умора, главоболие, мускулни болки, студени тръпки, треска и гадене. Дори леката консумация на алкохол може да предизвика дехидратация, което може да засили тези странични ефекти. Необходимо е да се приемат поне 2.5-3 литра течности на ден, особено преди имунизация.

- Юни дойде, въпреки че е студен и дъждовен. Вашите препоръки с какво да се храним през първия месец на лятото, за да се подготвим за едно здраво и красиво лято?   

- Лятото е сезон с голямо разнообразие на храни. В България имаме достъп до голям асортимент от пресни плодове и зеленчуци. През лятото препоръчвам спазването на лека диета, богата на плодове и зеленчуци, немазни меса, риба, сирене и зърнени храни, богати на фибри. Температурите стават значително по-високи, което води до несъзнателно отделяне на големи количества вода от тялото ни.

Това може да доведе до дехидратация, която нарушава всички важни процеси в нашия организъм, включително и имунитета ни

Отделяйте необходимото внимание на течностите, не забравяйте да пиете вода.  С напредване на възрастта нуждите на организма се променят и хората трябва да се пригодят храненето си към това. Например нуждите от калории, протеини и мазнини при 70-годишен човек са по-ниски, отколкото при 30-годишен  това трябва да се внесе в хранителния план. Ако по-възрастният човек приема менюто на по-младия, това ще доведе до излишък на калории и нутриенти.

- Освен със слънце, което напоследък не се показва често, с какви храни и напитки да набавим изключително важния за организма витамин D? 

- Витамин D е основно хранително вещество, от което тялото ни се нуждае за много жизненоважни процеси. Той е мастноразтворим витамин, който подпомага усвояването на калций, насърчавайки растежа и минерализацията на костите. Той също така участва в различни функции на вашата имунна, храносмилателна, кръвоносна и нервна система. Препоръчителната дневна доза витамин D е 600-800 IU.

Дефицитът на витамин D e доста често срещано явление и засяга 13% от населението на света. Витамин D често се нарича „слънчевият витамин”, тъй като слънцето има най-голямо значение за него. Кожата ни съдържа тип холестерол, който функционира като предшественик на витамин D. Когато това съединение е изложено на UV-B лъчение от слънцето, то се превръща във витамин D.

Създаденият от слънцето витамин D може да циркулира два пъти по-дълго от придобития от храна или добавки

 Препоръчително е всеки ден да се разхождаме поне 20-30 минути навън, независимо дали виждаме слънцето през деня, кожата ни получава необходимите ултравиолетови лъчи, защото облаците не спират UV лъчите. Мазните риби и морски дарове са сред най-богатите естествени хранителни източници на витамин D. Моят съвет е да се ядат повече гъби. Те са единственият вегетариански източник на витамин D.

 

 

- Много от нашите читатели биха искали да ви попитат с кои храни да си повишат хемоглобина, който често пада под нормата след боледуване?

- Хемоглобинът е протеинът в червените кръвни клетки, който е отговорен за пренасянето на кислород в тялото ни. Той също така транспортира въглероден диоксид от клетките до белите дробове, за да бъде издишан. Желязото играе изключително важна роля в производството на хемоглобин и червени кръвни телца.

Някои от по-честите причини за нисък хемоглобин са  желязодефицитна анемия,  бременност,  чернодробни проблеми или инфекциозно заболяване. 

Някои хора имат естествено нисък хемоглобин без подлежаща причина

Поддържането на оптимални нива е изключително важно за правилното функциониране на всички наши органи и системи. Когато искаме да повишим нивото си на хемоглобин, трябва да добавим две групи храни към диетата си - желязо и фолати.

- Заседналият живот, липсата на социално общуване, затворените спортни зали и басейни се отразиха на доста хора, които се оплакват, че са качили килограми. Какво бихте ги посъветвали? Как бързо, ефективно и безопасно да влязат във форма за лятото?

- За съжаление, пандемията се отрази негативно върху теглото и здравето на много хора. Като доминиращ фактор за наддаването на килограми е нетолкова липсата на физически дейности, колкото прекомерната консумация на храна поради близостта и достъпността <210>.

Аз лично съм противник на “бързо влизане във форма”,

защото много често това води до “бързо излизане от форма” и задълбочаване на проблемите. Ако искаме да влезем ефективно и безопасно във форма и да я задържим за дълго време, трябва да се информираме как да се храним правилно и как да сваляме килограми по здравословен начин, без да гладуваме. По този повод бих отправила няколко важни съвета:

- редовно посещавайте лекар и провеждайте профилактични изследвания

- стремете се да сте подложени на по-малко стрес през ежедневието си, като премахнете дразнителите

- бъдете физически активни ежедневно поне по 30 минути (ходене)

- правете неща, които ви карат да се чувствате щастливи и удовлетворени

- ако не можете да се справите сами, не се срамувайте да поискате помощ

-  мечтайте и сбъдвайте мечтите си

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво ще се случи в България след изборите на 11 юли?