Следвайте ни

Амелия Гешева, зам.-министър на културата: Не се научихме да се рекламираме добре

viber icon

- Г-жо Гешева, как оценявате провеждането на ЕСК 2019?

- Знаете, че за мен 2019-а никога не е била просто една година или събитие, а кауза.Радвам се, че Пловдив изпраща послание, че продължава като Европейска столица на културата. Това, което се случи извън многото събития, е, че Пловдив излиза от артистичната програма с ново самочувствие на културните институти в града. Имаме редица безспорни постижения. Това едва ли би се случило, ако я нямаше провокацията "Пловдив 2019".

Случиха се много и малки „Заедно“, които не бяха вписани в книгата за 2019-а, но в тях има много заряд. Мисля, че това са бъдещи проекти, които ще се развият. Да, може би не всичко се е случило така, както сме мечтали за него, и мечтите ни понякога са били по-смели и дори утопични, но в крайна сметка на финала на годината трябва да си кажем, че Пловдив трябва със самочувствие да си носи титлата на ЕСК.

Изключително горда съм от работата на музейните институции, защото съм свързана с тях, както и от хората, които се грижат за опазването на културното наследство. Културното наследство не беше част от програмата, но ако не беше провокацията на ЕСК, то едва ли би се състояло.

- Кои събития най-много Ви допаднаха?

- Ако кажа кое е любимото ми събитие от 2019 г. и че то не е само едно, мога да обидя някого. За мен от самото начало до днешния ден това беше като онзи дълъг път „Когато тръгнеш нявга за Итака, моли се пътят ти да е далечен...“. Ние преживяхме своята „Одисея“ и се надявам, че всеки ще стигне до своята земя и своята истина как да продължи да прави култура. Защото Пловдив го може, трябва още малко работа.

- Накъде продължава пътят след титлата?

- Оттук нататък е много важно Общината, Министерството и всички, които имат отношение към културата, да подпомогнат съдържанието, което бе създадено по време на ЕСК. Имаше много добри спектакли, постановки и изложби, които всъщност стават част от наследството на Пловдив завинаги. Те трябва да бъдат показани в страната и в чужбина.

Надявам се и отворената покана, която ще бъде проведена от фондация „Пловдив 2019“, наистина да подбере проекти, които да бъдат емблематични и да продължат реформата в сектора на културата.

Личното ми мнение е, че в Пловдив се направиха много реформи. Когато говоря за пътя на Одисей, има нужда от още повече работа, за да стои градът по-добре. Факт е, че има по-консолидирани усилия на всички в сектора, което невинаги се случва. И тази енергия не бива да се губи.

- Защо пловдивчани като цяло са по-критични към ЕСК, докато гостите и особено чужденците имат силно положително отношение?

- Не съм от Пловдив, но винаги съм казвала, че пловдивчани са особена мая хора. Те винаги са по-взискателни и по-критични. Още в началото, когато се планираха събитията, един известен режисьор ме попита: „Как си го представяш? Като фойерверки или като участие и емоция?“. За мен винаги водеща е била емоцията.

Мисля, че онези, които участваха със свои инициативи през 2019 г., не са критични. Част от очакваните фойерверки не се състояха и оттам дойде известно разочарование. Едно от нещата, които може би създадоха това настроение, е, че не се научихме да се рекламираме. Фондацията не се научи да показва всичко онова, което прави, а те направиха доста.

- Като една от слабостите се сочи недостатъчният ръст на туристите, въпреки че статистика отчита значителен напредък.

- В туризма има осезаем ръст. Моята статистика е от 2012-а, когато бях директор на „Старинен Пловдив“. Тогава годината приключи с незавидни приходи от по-малко от 150 хил. лв. Приходите за миналата година имат ръст доста по-голям от 40%.

Реформата, която беше част от гръбнака на ЕСК, се състоя. Един от успехите за мен е обединяването на „Старинен Пловдив“ и ОП „Туризъм“. Защото е факт, че когато притежаваш нещо, имаш още по-голям интерес да го предлагаш. Обединението им обаче също имаше много критици. Просто Пловдив е такъв град и в това му е чарът.

Руслан Йорданов

Руслан Йорданов

Журналист - екип "Култура"

Руслан Йорданов е културен и политически репортер. Магистър по журналистика от СУ „Св. Кл. Охридски“. Носител на награди за журналистика „Черноризец Храбър“ (2010 г.) и „Пловдив“ (2017 г.).   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

STIGA "културски уличници"!

14.01.2020 | 18:35

СПРЕТЕ ХАЛТУРАТА "НАСЛЕДСТВО" 2 декември, 2019 в 10:22 pm Повечето кандидацващи „Културски Операторци“ вече станаха ясни и известни с откровен Квази“артистичен“ КИЧ (=KITSCH=); при което някои като „фондация“ ЕДНО („Пловдив За ЕДНО“ = бившото Sofia Design Week, Sofia Architecture Week, Sofia Dance Week) изобщо НЯМАТ ПРАВО ДА ДРАПАТ ЗА ОБЩИНСКИ ПАРИ ЩОМ СА ФОНДАЦИЯ (а обратно, очакваме да допринасят; остава да пращаме фондове и към Колегата СОРОС). Неуволняемата Изкуствена блондинка „артистична директорка“ следваше да я разжалват веднага щом се издъни с блокиране на булеварда, а и с насилването на дечицата ни с „ние сме всички цветове“ (=джендърчета нежни сме / Винаги Готов!=) през януари; вместо това тя цица ДИРЕКТОРСКА ЗАПЛАТА твърде дълги месеци. Стига! 2019та свърши! БЕШЕ 2019! Айде няма нужда по инерция да се суркаме из КУЛТУРОПОДОБНИ СИВИ ПОТОЦИ до безкрайност; Софийската „СЕДМИЦА“ докога ще ни е на врата, а? А? Колко "Weeks" бе майни? Зико, опомнете се, изтрезнявайте, освестете се и спрете изг7зиците! --------------- 5 за 4 ООД - Сурьозно? ФОНДАЦИЯ ТЪМНО-БЯЛАТА КУТИЯ? 2 декември, 2019 в 10:42 pm ЩЕНИЯТА КРАЙ НЯМАТ: „…По-големият процент кандидати желаят развитие и в двете години…“ (цит.) КАКВИ ДВЕ ГОДИНИ, МА КАКИНОТО, Я КАРАЙ БЕЗ КРАЙ, ЗАВИНАГИ. КВАРТАЛ ТВОРЧЕСКИ „ИНДУСТРИИ“ ВЕЧЕ СМЕ СИ ЗАФОРМИЛИ (КРЪЧМА ДО КРЪЧМА, А СИ БЕШЕ ПОЛЕЗНА ЗАНАЯТЧИЙСКА ЧАРШИЯ; ПИТАЙТЕ АРХ. ТОНИ ТОПАЛОВА ТАКА ЛИ СИ Я ПРЕДСТАВЯШЕ КАТО Я СПАСЯВАШЕ?) = ТА ЕТО СЕГА И С ФОНДАЦИИ КАТО СЕ ОБЗАВЕДЕМ – АМИ КОЙ КАТО НАС… -------------------- "ФОНДАЦИЯ" следва да благоТВОРИ, а не обратното - проверете! 3 декември, 2019 в 4:25 pm Никоя ФОНДАЦИЯ не може да иска народни ПАРИ. Самата дума -проверете в енциклопедията- означава БлагоТВОРИтелност КЪМ НАРОДЕЦА, а не обратното. Цит.: “…обратно, очакваме да допринасят; остава да пращаме фондове и към Колегата СОРОС..” казва коментар = ами точно: “Фондация ОТВОРЕНИ изкуства” са тъкмо израстък от неговото “ОТВОРЕНО ОБЩЕСТВО” Соросово, там колко години едни каки позирВат и цицат, а? Нещо друго да сте видяли освен перверзии там? #КОЙ подписа заповед за назначение на Меката Китка Асан Асанов за ДИРЕКТОР на ЕДНО? С каква заплата и откъде; а и с какви функции и кого да директирВа? Да продуктира какъв Продукт? Ами да го храни тогава, без да занимава Общината. Сдружение “ПрезКупЗаГрош” ли? “5 за 4 ООД" с Ограничена Отговорност Пет за Четири ли? Пловдивчаните сме БУДАЛИ ама само до едно положение. След Диктатурата на инджинеринг ИМПЕРИАЛиста нека се коригираме, не може по инерция. Който стратегира как 2019 щяла ЕСК да вегетира завинаги да цица от Града-вместо да се запретне за нещо градивно, полезно, практично- си прави сметки БЕЗ КРЪЧМАРЯ. Която изкуствена блондинка им ги е наобещавала разните благинки нека бъде разследвана и ако не е крала както Шефа й, а само под масата недоказуеми ръкостискания, то ЩЕТИ по недобросъвестност и некадърност няма начин да не й се намерят. Милионни. Трите милиона “МелинаМ” са ОБЩИНСКИ и Общината има катастрофален бюджет и ДУПКИ за закърпване (или греша, нямало ли да удвояват ДАНЪЦИТЕ? НЕ? Ще ги утрояват ли?) -------------------- AMERICA FOR BULGARIA FOUNDATION остава на сухо! 3 декември, 2019 в 6:14 pm Е как, АМЕРИКА ЗА БЪЛГАРИЯ ФОНДАЦИЯ нима ще остане „на сухо“? Някое и друго наше милионче да не им харижем за т’вачка – он’вачка? Що за ФОНДАЦИЯ са тия, щом не искат Народна Паричка? Или не бяха ли същите дето се казваха USAID и бяха Орган на Външното им Министерство преди време, тоест агентура на Държавния Департмент, сиреч ДЪРЖАВНИ – в зле разклатената им „държавност“? Бате ТРЪМП още ли не ги е забелязал, та да врътне и това кранче както най-умее? Саръевите вещици палят свещици . . . Ш-ш-шт! ------------------ "WRONG EVENTS" ООД ARE VERY, VERY WRONG 3 декември, 2019 в 6:34 pm „Уронг ИвенЦ“ ООД пък са върха на подигравката срещу пловдивскио БУДАЛА Заспал Муйко В Сламата. Преведено за когото (оти ингилизки нЕма откАде он да назнайва, демек…!) гласи: СБЪРКАНИ МЕРОПРИЯТИЯ. Колтурничкото за ГРЕШНИ СЛУЧКИ. Ама са МНОГО, МНОГО В ГРЕШКА като заглавие на ООД за пред ОСъвета. ‘Оди дрОби Зеле -както казваме у Коньовица = Go Chop Cabbage!

Отговори
2 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?