Наследството на Тотев: Обещаха ни 12 вида билети и карти с чип за автобусите

Чет​ири години вече пътниците в Пловдив трябваше да се возят в градския транспорт с 12 вида превозни документи. Наредбата с поименния списък на електронните карти и билети беше приета с решение на Общинския съвет още в края на март 2016 г. Но си остана на хартия. Масово пътниците си купуват билети от кондукторите. А в рейсовете, където ги няма, шофьори продават билети, често нарушавайки правилата за движение.  

За три години и половина Община Пловдив смогна да пусне за продажба единствено абонаментни карти. Цената за целия градски транспорт е 50 лева на месец. По проект в града бяха предвидени  91 автомата за билети и карти с чип, от които 50 да  са монтирани на обществени места  - в районните кметства, социални, учебни и здравни заведения, а 41  - на автобусни спирки.  Има ги, но са като паметници на глупостта. 

От Общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта" уверяваха доскоро, че автоматите на спирките вече продават билети, с които за една цена можем да сменим два автобуса в определено време. Те обаче така и не станаха популярни, защото често автоматите не работят.

Всички 285 автобуса, ангажирани в обслужването на 29-те градски линии, трябва да имат монетни автомати за продажба на хартиени билети, общо 677 валидатора за чекиране на електронни карти, електронни информационни табла отпред в салона, бордови компютри, монитори и паник-бутони, монтирани в кабините на шофьорите. Идеята е те да бъдат свързани  с Центъра за управление и да подават информация на таблата по спирките, за да могат чакащите да знаят колко време остава до пристигането на рейса. 

Монетните автомати в рейсовете също не се ползват с популярност. Те дават билетчета само срещу определен вид монети и не връщат ресто, а в много от случаите са блокирани. 

С информационни табла са оборудвани  354 спирки. На тях обаче често се изписва, че автобусът пристига след 28 минути, а той идва след 8.  Предишната градска управа се оправдаваше, че не всички автобуси са оборудвани с електроника и че някои шофьори не въвеждат данните, което е задължително при излизането от гаража. Шофьорите обаче твърдят, че системата е сбъркана и никога няма да влезе в час. 

Нарушаваме  Европейския регламент за цената на превозите

Въвеждането на електронната система в градския транспорт имаше и друга цел - Община Пловдив най-после да изпълни регламент 1370 на ЕС,  с който се въвеждат правила за заплащането на транспортната услуга.  Идеята е  цената да бъде адекватна на разходите, които правят ангажираните фирми.

Постигната ли е тази цел в действителност? Категорично не. 

Идеята беше с въвеждането на електронното таксуване Общината да събира всички приходи от дейността и след като добави към това субсидията за доказано губещи линии и компенсаторните плащания за преференциални пътувания на различни социални групи, да се разплаща с превозвачите на изминат километър. Мярката въвежда и повече ред в сектора, като намалява възможностите за укриване на приходи. 

Администрацията на бившия кмет Иван Тотев обаче замете и този проблем. В резултат промяната в методиката за разплащане на услугата и до днес не е факт, заради което след време можем да получим санкции от Брюксел.  

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?