Петко Анчев: Има огромен интерес към тротинетките

За проблемите и бъдещето на електрическите тротинетки разговаряме с Петко Анчев - оперативен мениджър на компания Lime за България и Гърция. Той е завършил "Изменение на климата" в университет Ковънтри, след което и Българско училище за политика "Димитър Паница". Професионалния си опит е натрупал в държави като Великобритания, Холандия, Франция, Испания и Португалия.

- Г-н Анчев, какво показа експериментът с тротинетките в Пловдив?

- От краткото време на теста стана ясно, че има огромен интерес от страна на жителите. Само за 48 часа регистрирахме няколко хиляди нови потребители. Те явно имат нужда от алтернативен начин на придвижване. Автомобилният трафик расте, следователно и задръстванията, от които са част и превозните средства на градския транспорт, а така и времето на пътуване се увеличава за всички. Никой не иска да прекарва деня си в чакане по спирките. Ние предлагаме достъпно решение, което може да допринесе за подобряване на качеството на въздуха, а това е важно за здравето на всички.

- Защо пуснахте машините, преди да получите разрешение от Община Пловдив?  

- Lime уведоми за намеренията си Община Пловдив на 28 септември 2020 г. с писмо, изпратено на официалната електронна поща на администрацията. В тази комуникация направихме представяне на компанията, резултати от дейността в София и най-важно - дадохме точни географски координати на местата, където ще поставим скутери, както и техния брой. В допълнение уведомихме администрацията за зоните на обслужване и прилагането на технология за ограничаване на карането в пешеходни зони. Писмото ни завърши с призив за работна среща, на която да бъдат дискутирани в повече детайли сигурността на потребителите и запазването на реда в града. Ясно бяха посочени моите контакти, както и моя снимка, за да сме максимално прозрачни в начина на комуникиране. През юни 2020 г. парламентът прие промени в Закона за движение по пътищата, който разпозна електрическия скутер като индивидуално превозно средство. Текстовете делегираха ясни права на общините да регулират дейността на компании като нашата, давайки им възможност да определят правила, свързани с максимален брой скутери в града, скорост на придвижване и места за паркиране. Нашият призив е Пловдив да стане първият град в България с такава наредба. Към момента такава няма, следователно това означава, че и не съществува процес за издаване на така нареченото “разрешително”, което бяхме обвинени, че не притежаваме.

- Предложили сте междинно решение на Общината. В какво се състои то?

- На 6 октомври входирахме в Общината предложение за подписване на Меморандум за партньорство. Изготвихме текст, имаме готовност да го подпишем още днес. Засегнати са темите за скорост, брой скутери, места за паркиране, комуникация с потребителите, анализ на пътните потоци и т.н. Този меморандум послужи и като основа при изготвянето на промените в Закона за движение по пътищата, които вече споменах. Аз вярвам, че постигането на съгласие с Община Пловдив е възможно да стане много бързо. Трябва да използваме вече натрупания опит от столицата и да го адаптираме в Пловдив. Нашето намерение е да върнем скутерите на улицата час по-скоро.

- Къде е най-подходящо човек да се придвижва с електрическата тротинетка - по велоалеите или по улицата?

- Законът за този вид транспорт е ясен: 14-годишните могат да карат скутерите по велосипедни алеи, а при навършени 16 години е разрешено и движението в най-дясната част на платното по пътища и улици, по които трафикът е с максимално разрешена скорост до 50 км/ч. Непълнолетните трябва задължително да са с каска, а в тъмните часове на денонощието всички трябва да се движат със светлини и отразители. Скутерите ни са снабдени с предна светлина, стоп и светлоотразители отстрани. Максималната допустима скорост е 25 км/ч. Забранено е да се превозва повече от един човек и да се минава през пешеходни зони. Lime ще организира редица събития, на които ще информираме хората как да карат безопасно и да боравят със скутерите отговорно. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?