На 12 април 2020 г.: Изтичат договорите за 8 линии в градския транспорт

Новото общинско ръководство има още една важна задача, неизпълнена от предишния кмет - да подготви конкурса за обслужването на 8 линии в градския транспорт, за които договорите на сегашните превозвачи изтичат на 12 април 2020 г. Те са подписани на същата дата през 2010 г. и осигуряват обслужването на пътници по линии с номера 4, 10, 12, 20, 22, 24, 27 и 93. 

Услугата е възложена на „Хеброс бус“ ООД с подизпълнителите „Пълдин бус“ ЕООД и „Автотранс - 2000“ ООД. „Хеброс бус“ обслужва шест линии  - №4, 12, 22, 24, 27 и 93, „Пълдин бус“ - №20, а „Автотранс - 2000“ - №10.

Търг за  избор на превозвач не е проведен. Едва през септември по предложение на бившия кмет Общинският съвет му възложи да подготви обществената поръчка. До този момент не е ясно дали документацията е изготвена.

Почти е невъзможно за четири месеца, до изтичането на договорения срок, да бъде избран превозвач. Процедурата е дълга, защото тръжните условия минават за одобрение през Общинския съвет, а обществената поръчка се обявява два месеца, преди да се отворят офертите. Практиката в последните години сочи, че всеки път подобни търгове се бавят заради обжалване - както на критериите, така и на класирането на конкурса.

Не е проблем старият договор да бъде удължен. Законът позволява това да става със съгласието на областен управител и до провеждането на търга. Такива компромиси са правени в Пловдив неведнъж.

Проблемът е, че в договора от 2010 г. не e заложено изискване за качествени автобуси, а съответно и за по-добро обслужване на пътниците. Преди 10 години пред превозвача беше поставено изискване да има автобуси с двигател евро 2, като до края на 2012 г.  да ги подмени с рейсове евро-3 или с по-висока категория.

Съответно превозвачите, които ни возят по линиите №4, 10, 12, 20, 22, 24, 27 и 93, нямат задължение да разполагат с работещи климатици, платформи за инвалиди и оборудването за електронна система. Фирмите доброволно, макар и не изцяло, са обновили автопарка, но не подлежат на санкции, ако рейсът видимо замърсява въздуха и няма климатик. Така без климатици през цялото лято в жегите хората пътуваха в автобусите с № 24.

„На търга за 8-те линии задължително трябва да залегне условието за автобуси евро 6, при това налични, а не с обещанието за доставка след време”, категоричен е собственикът на фирма „Автобусни превози Пловдив” Петко Ангелов.

За останалите 21 линии са подписани нови договори след две проведени обществени поръчки. Те също са с 10-годишен срок. През март 2016 г. с консорциум „Пътнически превози Пловдив” е сключен договор за №9, 11, 17, 21, 25, 26, 36 и 113, обслужвани преди от приватизираната общинска фирма „Градски транспорт”. В консорциума участват „Автобусни превози Пловдив“ ЕООД, „Автотранс - 2000“ ООД и „К3Т -Златанови“ ООД. Изискването е за автобуси с евро 5.

През миналата година, но вече за екологичен клас евро 6 за линиите № 1, 6, 7, 15, 16, 18, 29, 37, 44, 66, 99, 116 и 222 е избран консорциум „Пловдив 2017”. Най-голямата поръчка с прогнозна стойност близо 45  млн. лева с ДДС за срок от десет години се изпълнява от фирмите „Хеброс бус”, „Автотранс 2000” и „Мери транс”. Една от клаузите на договора е пътниците да се возят с автобуси евро-6, оборудвани с климатици, платформи и електроника.

„Автобусни превози” и „Мери транс” се управляват от Петко Ангелов, „Хеброс бус” - от инж. Веселин Дошков, „Автотранс 2000” - от инж. Димитър Чолаков.

"Пълдин бус" е на д-р Валери Лозанов, който навремето държеше всички маршрутни таксита в Пловдив. Сега фирмата се управлява от сина му Павлин Лозанов. "КЗТ - Златанови" е на Татяна Златанова, дъщеря на Мария Златанова, която беше собственик на "Мери транс", преди да я продаде.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?