Следвайте ни

Ако спечелиш търг на АПИ: Сключваш договор за 20 млн., получаваш поръчки за още 100 млн.

viber icon

Ремонтите по схемата "към рамковото споразумение" излизат два пъти и половина по-скъпо от финансираните с европейски средства и национално съфинансиране   

 

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) провежда странни конкурси, в които сякаш има "скрита премия" или абонамент за определени фирми. Това са т. нар. договори за поддържане, които включват зимното поддържане, но и превантивни и текущи ремонти. Споразуменията между фирмите и АПИ се сключват най-често за 5 години, като за тях Пътната агенция провежда открити процедури, с разглеждане на оферти и състезание. След това обаче с промяна в Закона за обществените поръчки през тези договори се възлагат допълнителни ремонти, които се плащат със средства от държавния бюджет. Накрая се оказва, че строителните компании получават в пъти повече, без да влизат в битка с конкурентни фирми.  

Типичен пример за това последните месеци  в Пловдивско се оказа "Европейски пътища" АД, която е част от "Грома холд". 

Пловдивската компания получи от държавата 70 млн. лв.

по схемата за пътно поддържане. От сумата 58 млн. лв. са за ремонта на 31 км от пътя за Кръстова гора, останалите 12 млн. лв. са за 7.6 км участък от Подбалканския път.

Сметките показват, че превантивните ремонти, възложени без търгове с формулировката "към рамковото споразумение", излизат средно по 1.8 млн. лв. за километър. За сравнение - по оперативна програма "Региони в растеж", където има търгове и се правят поръчки, защото парите са от еврофондовете и съфинансиране от националния бюджет, основните ремонти излизат средно около 800 хил. лв.  Оказа се, че това е най-голямата сума досега, давана по новия модел, въведен през третия мандат на премиера Бойко Борисов.

 

Защо големите стъпиха в зимното поддържане?

Известно разместване в бранша със зимното поддържане настъпи през 2019 година, когато АПИ пристъпи към сключването на новите договори за зимно поддържа през следващите пет години. Поръчките в почти целия Южен централен регион отидоха при фирми, свързани със собствениците на "Грома холд" или бившата "Агромах".

Сега обединенията, в които влиза "Грома холд", поддържат пътищата от републиканска пътна мрежа в областите Смолян и Благоевград. На югозапад тя е добре позната, но в Смолян стъпва за първи път. Спечели поръчката заедно с

регистрираната с капитал от 10 лева "Роуг1" ЕООД. 

Отстранена се оказа фирма "ИСА 2000", която има опит в почистването на пътищата в Родопите, защото бе част от консорциум ДЗЗД "СМОЛЯН - ЮГ" гр. София (с участието на "Трейс Груп Холд" АД София и "Родопа Трейс" ЕАД Смолян), който поддържаше шосетата в Смолянско в предишните 5 години.

Новият изпълнител ще поддържа пътна мрежа с дължина 538.842 км, като поръчката е с прогнозна стойност от 18,1 млн. лв. без ДДС. 

Другата компания от холдинга - "Европейски пътища", спечели обществените поръчки за поддържането на пътищата и чистенето на снега в областите Пловдив и Пазарджик, срещу съответно 23,4 млн. лева и 15,6 млн. лева. През 2015-2019 компанията отново се занимаваше със зимното поддържане, но в обединение заедно с "Грома Холд" и варненската фирма "Инжстройинженеринг" .

За ОПУ Хасково с дължина на пътната мрежа от 1011.107 км поръчката е с прогнозна стойност 22.1 млн. лв. без ДДС. За изпълнител там е избран „АБ“ АД.

 

Моделът, според който фирмите поддържат пътища за по-дълъг период, беше въведен през 2010 г. Дотогава договорите бяха за една година и се сключваха с пътните управления по места.  

Мотивът за въвеждането на 4-годишните договори за поддържане на републиканска пътна мрежа и централното им възлагане от АПИ бе, че така ще се даде възможност на фирмите да инвестират в техника и да се грижат по-добре за пътищата. 

 

 

 

 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Ццц

Ццц

17.09.2020 | 15:48

Атовете се ритат, магаретата страдат, т.е. ние страдаме, парите излизат от нашият джоб.

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?