Три алтернативи на присъствието в час, но всички - с оценки и отсъствия

Учебната година започва присъствено с възможност за превключване в друга форма в крачка. За разлика от последните месеци на настоящата учебна година обаче, при електронни уроци ще се пишат отсъствия. Който избере самостоятелна или дистанционна форма пък, няма да се явява само на изпити като досега, а ще има и текущи оценки.

Това обяви министърът на образованието Красимир Вълчев на брифинг по повод старта на учебната година, който се състоя на открито в Националната природоматематическа гимназия „Акад. Любомир Чакалов“.

Училищата ще са длъжни веднъж седмично да дават информация на родителите за епидемичната ситуация в школото, и допълнително в извънреден порядък при заболяло дете или учител. Ако има положителен тест за коронавирус, ще стрябва моментално да известят РЗИ.

С голяма доза увереност можем да приемем, че пандемичната ситуация ще продължи  още 10-12 месеца, което е почти цялата учебна година, и трябва да намерим формулата да сме отговорни и предпазливи, но и да учим, работим и живеем сравнително нормално, каза министър Вълчев.

Той добави, че никоя държава в ЕС не смята да затвори напълно и продължително училищата като през пролетта. Политиките се ориентират основно към две стратегии. Едната е хибридният модел – разделяне на класове и редуване на присъствена и онлайн форма. При нас това трудно може да стане, защото няма достатъчно класни стаи и учители.

Освен това не може родителите на по-малките деца една седмица да ходят на работа, една - не,

посочи Вълчев. Друго неудобство би било една част от учениците да са в клас, друга – във виртуална класна стая. Трудно е и за учителя да преподава в две различни среди.

Така решението у нас е да се съчетаят две стратегии: присъствен старт с възможност за превключване.

То може да се наложи многократно през учебната година, предупреди Вълчев.  До момента в грипни ваканции се губели до 3 седмици, което е 10% от учебното време. Сега системата е готова за работа в електронна среда и това време няма да е пропиляно.

По отношение на това кога ще се преминава към онлайн формат, както „Марица“ писа, МОН и МЗ обсъждат прагови стойности на заболеваемостта на 1000 или 10 000 души в община или област, при които да се взима такова решение.

В масовия случай всички тръгват на училище на 15 септември присъствено, с церемонии за откриване на учебната година само за 1., 5. и 8. клас. Генералната стратегия е да няма контакт между паралелките. Неприложимо е във всички училища, но трябва да се осигури в максимална степен, особено в начален курс, където е най-нежелателно преминаване към онлайн обучение, каза Вълчев.

Ако например в селско училище има 50 деца и две групи в занималня, учениците от различните паралелки не може да не се  събират на едно място. Но в занималнята трябва да се отделят групите от начален и прогимназиален курс, даде пример  министърът. В случай на болно дете, се карантинират и двете групи, а не само едната. От системата за отделяне на потоците после ще зависят мерките за карантиниране, обобщи той.

Ако учител преподава на повече от две паралелки, ще влиза в час с маска или шлем и не бива да минава между чиновете, защото това би нарушило протокола да няма досег между класовете.

Списъкът със задължителни и препоръчителни мерки вече е пратен на директорите и остава отворен – да го допълват със свои решения.

Задължителен за всички е здравният протокол, но от МОН признават, че не са обучили медицинските кадри в училищата, а те и не достигат. Учениците ще носят маски в общите помещения, но не и в класните стаи. Списъкът съдържа също задължително проветряване и разделянето на зони и потоци, както позволява базата на школото. Директорите ще решават за училищните столови, където е добре храненето да е на смени. Но в учебни заведения с над 1000 деца може да обядват до вечерта, каза Вълчев, затова МОН остава на школските шефове да направят тази организация.

Добре е също да организират занятията така, че да се разминават междучасия – не на всички паралелки, но на някои. До края на идната седмица Педагогическите съвети навсякъде трябва да са утвърдили своя план за действие.

Ако семейството отхвърля присъствено обучение, има няколко възможни алтернативи.

Първата е особена разновидност на класическата дневна форма, която ще съчетае елементи и от дистанционната. За да може да се прилага тя обаче, трябва да минат през НС промените в Закона за предучилищното и училищното образование, което се очаква да стане идната седмица.

 В този случай ще се даде възможност ученик да се включва онлайн в урока, който тече в клас, но пасивно. Трябва да е ясно, че учителят не може да е ефективен едновременно в двете среди и той ще работи основно с децата, които са физически в час. На онлайн учениците ще възлага допълнителни задачи, включително асинхронно, обясни Вълчев.

Преминаване към такава форма ще става първо по медицински причини, като е изработен списък със заболявания за деца, но и за родителите им.

При друг казус прехвърлянето ще е с разрешение на РУО при определени условия, както сега е записването в самостоятелна или индивдуална форма на обучение.

Създаването на такава възможност  не означава безусловното й отваряне, защото за 15% от децата в системата сега е налице посещаемост на часовете под 70%,

категоричен бе Вълчев. И добави, че и занапред ще се следва стриктно принципът на задължителност на обучението.

Втора алтернатива е смяна на формата със самостоятелна, но с включване в нея и на онлайн уроци и консултации с учители, на които за това ще се плаща допълнително по 15 лв. на час. Това вече е консултирано със синдикатите и влиза в КТД.

Третата форма е дистанционна, която досега бе разписана като възможност в закона, но на практика не се прилагаше. За нея 15-20 училища стават центрове, които ще я обезпечават, като за тях това ще се яви втори обучителен процес, освен основния за техните възпитаници. Такъв център ще готви деца не само от различни учебни заведения, а дори от различни общини и области. Няма да може да стартира още в началото на учебната година, но схемата може би ще е факт през октомври.

Първо ще се проучи колко ученици искат да се включат. Такъв избор означава да останат формално ученици на своето школо, но временно да излязат от класа и да влязат в нов – към дистанционния център.

Тогава може да възникнат трудности при интеграция в новата среда и  при реинтеграцията при връщането,

обърна внимание министърът. 

Именно за това се търси начин за особена разновидност на дневната форма, която обаче да е по-гъвкава в настоящите условия. При самостоятелната децата също ще остават в своя клас.

Дистанционно обучение ще се допуска само за ученици от 5. до 12. клас. В начален етап обучението не е ефективно без пряко взаимодействие с учителя, каза министърът. И изрази съжаление, че децата до 4. клас бяха в такъв режим от март до края на учебната година. Особено в първи и втори клас, когато се трупат базови умения и се пише на ръка, е много важна връзката с учителя, а и част от родителите не могат да помагат, имаме дори неграмотни, посочи Вълчев.

Той е категоричен е, че

при обучение в електронна среда при всички случаи качеството е по-ниско и няма равен достъп.

Затова се надява родителите да изберат присъствената форма. Нашите проучвания сочат, че само 16% биха искали друга, и то само в условия на пандемия, каза Вълчев.

Алтернативните форми, които бяха обявени, засега ще важат само за предстоящата учебна година. Държим алтернативен избор да е краткосрочен и твърдо се придържаме към принципа на задължителност, подчерта министърът.

Превключването в друг режим няма да блокира оценяването и писането на отсъствия, както стана през март. Те ще се пишат при всички случаи. Когато е налице асинхронно обучение, ще се отразява участие и неучастие. За самостоятелната форма пък вече няма да се полага изпит в края на учебната година, а ще има и текущо.

 

 

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?