Извънредно! Удължават учебната година с 2 седмици за тези класове

Имаме дефицити от онлайн обучението през пролетта, ще има и сега - втора година няма да може без компенсация, заяви Красимир Вълчев

Министерството на образованието и науката обмисля да удължи с две седмици  учебната година за учениците от 1. до 6. клас през юни, съобщи министър Красимир Вълчев. 

Училищата могат да изберат при преминаването онлайн от понеделник  до 21 декември да занимават децата с проектни дейности, а ученето да отложат за удължаването през лятото.

При всички случаи обаче в това време не е добре учениците да остават, без да бъдат занимавани с нищо от учителите, каза Вълчев.  

Той припомни, че учебната година вече бе удължена със седмица за начален курс - именно за такива занимания - проектни дейности и образователни екскурзии. Сега на практика се удължава именно това допълнително време за децата от 1. до 4. клас и се прибавя такова за малко по-големите.

Вълчев обаче поясни също, че то не е задължително - тоест увеличава се учебното време, но не и учебният план. През тези допълнителни две седмици няма да се пишат оценки и отсъствия.

Няма как удължаване да има за учениците от 7. до 12. клас, защото това би означавало учебната година да продължи и през юли.

"Очевидно сме в криза на здравната система и в ситуация на ръст на смъртността. Всички трябва да дадем своя принос за успокояване на ситуацията. Надявам се това да се случи и скоро да се върнем към присъствено обучение - каза министърът на образованието. - Но вчера и днес чувам гласовете на родители и учители, че подготовката онлайн не е ефективна. Наистина обучението в електронна среда от разстояние е компенсаторно и неравностойно. То е частично ефективно - повече в гимназията и по-малко в прогимназията, както и много трудно за прилагане в начален курс при липса на базова грамотност, липса на умения за учене и при ограничение на разумното време за стоене пред екрана."

Министърът се съгласи с преподавателите, които в последните дни изразили категоричната си позиция, че липсата на пряко взаимодействие в клас намалява качеството на образованието.

"В начален етап говорим за ограмотяване, а не можем да разчитаме на част от родителите, които също са неграмотни. И ни трябва компенсаторно обучение.  Не можем да компенсираме изгубени животи заради пандемията, но можем да компенсираме образователни дефицити. През втората година, в която ни се налага принудително учене онлайн, това е наложително и имаме по-малък периметър на маневреност. Защото имаме натрупани дефицити през миналата година, ще имаме натрупване на дефицити и при превключванията сега, което става много и този път няма да минем без компенсация".

Министърът допълни, че предстои уточняване на позицията в още разговори, след което удължаването на учебната година вероятно ще бъде разписано в нормативната уредба.  Педагогическите съвети ще могат да решават, както и сега, кога да е времето за проектна дейност и занимания по интереси. Така на практика училищата ще могат да изберат и вариант да изтеглят напред тези дейности - например в периода на затваряне на училищата от понеделник до 21 декември, или да ги оставят за удължаването в края на учебната година.

Най-тежките седмици са сега и в началото на следващата календарна година, когато ще има и грип, каза още Вълчев.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
4 коментара
123

123

25.11.2020 | 15:52

Да още от детската градина детето трябва да може да чете и пише, да решава казуси да познава числата и да може да смята........ Това едно време го учехме до трети, четвърти клас и пак сме по-грамотни и изучени от сега. Вярно е че са претоварени но и материала е толкова сгъстен, че не може да се усвои пълноценно. Защо в детската градина още трябва да има подготвителна група, да залягат още там над някакви тетрадки и да пишат или чертаят? Това трябва да е под формата на игра или аз нещо не разбирам! .

Отговори
8 0
Десен

Десен

25.11.2020 | 14:29

Не е хаос, а е тотален хаос. По-възрастните учехме до 11 клас и сме много по грамотни от сегашните ученици. Всяка есен ходихме на селскостопански бригади да берем грозде, чушки,ябълки-в учебно време. И нямаше нужда от компенсиране на времето. Сега има тежки учебни планове и прорами. Учат се безмислени и ненужни неща,които отблъскват учениците. Те са претоварени и е нормална реакцията им по отношение на образованието и ученето.

Отговори
18 1
Бай Иван

Бай Иван

25.11.2020 | 15:48

Не само , че брахме грозде , но и това време не се отучваше.И от клас с 36 ученици , 32 завършиха висше образование ( преди 1989 г), а не сега когато има около 50 вуза в България, и 10-12 000 от най-добрите зрелостници заминават да учат в чужбина.Сега в първи курс в университета започват 30, а най-накрая завършват 60. Този фокус и Дейвид Копърфийлд не може да го направи, но автономните ВУЗ-ове го правят.

Отговори
14 0
Шишарки

Шишарки

25.11.2020 | 14:04

Хаос!

Отговори
14 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?