Следвайте ни

143-ма ученици от Пловдивска област не искат присъствена форма

Само 18 от пожелалите обучение в електронна среда нямат здравословни причини, а се боят да се върнат в клас заради риска от коронавирус

viber icon

Малко над 140 ученици от Пловдивска област са пожелали тази година заради пандемията да  се обучават в различна от дневната присъствена форма, такава е волята и на родителите на около 30 подготвачета в детските градини. Данните са към момента и картината е много динамична, направи уговорка началникът на Регионалното управление на образованието Иванка Киркова.

До края на деня днес МОН събира справките от цялата страна. Засега, въпреки вълненията и заявките в социалните мрежи от страна на родители, не се очертава армия от семейства, които не искат да пратят децата в клас.

В Пловдивска област новия формат на дистанционна форма на обучение към момента са избрали едва 7 ученици. Има желаещи и от начален етап, но за тях няма как да бъде позволено, тъй като тази възможност се дава само на ученици от 5. до 12. клас, които не са възпитаници на професионална гимназия.

Други 66 са подали заявление за дневна форма на обучение в електронна среда. От тях 44 са направили този избор заради заболявания, които ги поставят в рискова група. Както „Марица“ писа, заедно със задължителните и препоръчителните насоки за организацията през тази учебна година, МОН обяви и списък на болести, при наличието на които ученикът може да бъде освободен от присъствена форма и да се включи в алтернативна. Това важи и при определени заболявания на близък, с когото живее на един адрес.

Едва 18 ученици засега избират обучение от разстояние в електронна среда изцяло по желание – заради страх от риска да се смесят с връстниците си в училище. 

По изключение, в електронна форма на обучение може да се включват деца от начален курс, само ако са трайно в чужбина.

Засега има и 4 неуточнени случая, за които се изясняват мотивите, каза Иванка Киркова.

Тя направи уговорка, че родителите все още са объркани от новостите и е възможно да бъркат електронното и дистанционното обучение. Директорите имат задачата да ги консултират и да им разяснят тънкостите.

Най- общо казано, при обучението в електронна среда ученикът остава със своя клас, но наблюдава урока онлайн пасивно, без да взима участие. В реално време учителят работи само с учениците в класната стая и дава допълнителни консултации на съученика им в режим обучение от разстояние в електронна среда.

При дистанционната форма обаче ученикът остава записан в своето училище, но временно се обучава в електронна среда от друго школо-център, като попада в нова група или клас от ученици, избрали тази алтернатива. В зависимост как се осъществява тя – синхронно или асинхронно, има различни варианти, включително по задължителните предмети да му преподава едното училище, а по избираемите - другото, както и ученикът да бъде оценяван от своите учители или от преподавателите на центъра за дистанционно обучение. 

Тази форма още не е стартирала и заявката е, че занятията ще тръгнат не по-рано от октомври, като междувременно училището на децата трябва да осигури начин те да участват в учебния процес.

 Именно заради трудната организация, заедно с данните за намеренията на учениците в цялата страна, МОН събира и информация дали училищата могат да предложат дистанционна форма. След като се направи анализът, се очаква министърът да одобри списък с 15-ина центрове за дистанционно обучение.

Към момента учебните заведения, в които учат всички 66-ма, пожелали обучение в електронна среда в Пловдивска област, могат да го осигурят. Както „Марица“ писа, ако някое не е в състояние, заявката се препраща към РУО, което до 3 дни да предложи друго учебно заведение за онлайн уроците. Те пък трябва да стартират до 5 дни, след като са направени постъпките от родителите.

Двоен ръст в самостоятелна форма

В сравнение с предишни години двойно се е увеличил и броят на учениците от Пловдивска област, които са пожелали самостоятелна форма на обучение. Към момента те са около 70, като част от заявленията са подадени след изтичането на крайния срок 15 септември. Чака се инструкция от министъра дали закъснелите да бъдат приети и обработени.

Децата в тази форма ще се подготвят сами и накрая ще се явяват на изпити. За разлика от други години обаче, ще имат консултации с учителите не само преди тестовете, а регулярно. На преподавателите пък ще се плаща допълнително по 15 лева на час за тези занимания.

Около 30 са децата от подготвителни групи в детските градини, които също ще се възползват от промените в нормативната база, даващи им право да не са присъствено в учебните заведения.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?