Разгорещен дебат за новия ОУП на Пловдив СНИМКИ

Най-важният документ за бъдещето на Пловдив. Така бе определен проекта за изменение на Общия устройствен план от общинските съветници от Демократична България - Обединение, които организираха публична дискусия по темата в Голяма конферентна зала на Дома на културата тази вечер. 

Дискусията започна спокойно, но впоследствие се разгорещи, след като микрофона взе главният архитект на града Димитър Ахрянов.

На срещата присъстваха архитекти, представители на граждански организации, юристи и експерти, които взеха отношение по темата за новия ОУП. 

Арх. Антоанета Топалова, бивш главен архитект на Пловдив, се опита да разясни същността на един ОУП и изказа своето мнение за настоящия проект за изменение. 

"ОУП е абстрактно понятие, стратегията за развитие на една селищна структура, каквато е Пловдив. Много е хубаво, че започваме да говорим за него всички, които живеем в този град. ОУП маркира насоките. Градовете се изменят във времето и затова говорим за динамични проекти, за една абстракция. Сега е моментът да се каже какво не ни удовлетворява и да формираме поръчката. Както се казва, толкова е майстор този, който го прави, колкото е майстор и този, който поръчва. Каквото си поръчаме, това ще получим. Сега сме на въпроса какво, а не как. Оценките и постановките за бъдещото развитие на града, според мен, трябва да бъде в две насоки - на професионалистите и на непрофесионалистите. Създаването на един ОУП е многопластова и трудоемка работа. Но е изключително важно да се постигне баланс между частните и общите интереси. Изтеклият период показа приоритет на частните за сметка на общностните. Ако сега приоритет станат общностните интереси, нещата биха били по-благоприятни. Според мен, този проект за изменение на ОУП до голяма степен стабилизира статуквото, намеренията и инвестиционните интереси на определени групи и лобита", смята арх. Топалова. 

Тя подчерта, че има три основни компонента, които засягат всички - образование, отдих и култура. Относно образованието, Топалова посочи, че в плана то не е получило доброто си решение. "Още има училища на две смени. Трябват нови терени за строеж на нови училища. Трябва да се създадат нови възможности децата да учат и да се развиват в нормални условия", коментира тя. 

По думите на Топалова, културата на града е неговата идентичност и този план би трябвало да покаже категоричното ѝ съхраняване. "Не трябва уникалността на града да бъде загърбена за сметка на конкретни интереси и стремежи", призова тя. 

Топалова даде пример с ул. "Гладстон", която според ОУП е главна транзитна пътна артерия. "Автомоболният поток вече е нарушил тази артерия. А не трябва да се допуска подобно нещо. Убиваме хълмовете, за да се живее там и да се продаде имот. Сега постепенно хълмовете се обграждат с кооперации, гледаме тераси и балкони, вместо тези красоти. Това ли трябва да е отношението към природните дадености?", запита арх. Топалова. 

Относно осигуряването на отдих за пловдивчани, тя отбеляза, че в район "Южен" например няма нормален голям парк. "Там има почти 100 000 души. Освен парк "Белите брези" и още един малък, друг няма. Трябва да се използва потенциала на града от тази гледна точка. А такъв потенциал има например в южните земи между кварталите "Прослав" и "Коматево".  За мен резервите за развитие на този град е в усвояването именно на подобни територии", отбеляза Топалова. 

Мнение изказа и арх. Тереза Колева, която засегна предимно районите "Северен" и "Южен". 

"В северната част, до река Марица, има три водоносни зони. Две от тях са добре защитени, но в третата се предвижда около 60 % застрояване. В момента там няма никакво застрояване. А е притеснително какво ще се случи занапред, защото между площите за застрояване не са предвидени "незастроени паузи". Там, около северната част на реката, се предвижда изграждането на нов булевард. Това решение е неразбираемо и абсурдно - точно покрай реката. Районът е по-скоро за зони за отдих и по никакъв начин в ОУП не изглежда , че е защитена зона. В крайна сметка излиза, че бъдещите жители, които ще си купят жилище там, са по-защитени от настоящите", коментира арх. Колева. Относно южната част на града, тя смята, че би било добре там планът да се следва и да се развиват жилищни квартали с ниско строителство. "Но в момент когато тези нови квартали или жилищни зони се изградят, хората там ще усетят нуждата от социална инфраструктура - училища, детски градини и т.н., защото всичко е фокусирано в старите квартали. В новите не се предвижда да се изгради нищо такова, поне според ОУП", посочи още арх. Колева. 

От своя страна ландшафтният архитект Невена Пачеджиева алармира, че зелените площи в града изчезват, паднали в жертва на инвеститорски интерес. Тя посочи , че в новия ОУП няма планирано изграждане на нови зелени площи, нито развитие на старите, а само тяхното раздробяване. 

Тя коментира казус с парк "Отдих и култура" в район "Западен",  статутът на голяма част от който в новия ОУП се променя в терен за спорт и атракция. Според Пачеджиева, това отваря врата към застрояване. Тя е категорична, че проблемът с въздуха и местата за отдих в града могат да бъдат решени с проектирането и формирането на нови зелени площи. "Трябват паркове, а не да се променя статут и предназначение. Остров Адата е друг такъв пример, както и парк "Лаута", според новия ОУП. Няма достатъчно зелени площи, река Марица и тепетата сме ги запушили отвсякъде. Трябва да ги отпушим. Те са на герба ни, а ние ги загърбваме. Всички искаме град за хората", посочи арх. Пачеджиева. 

Микрофона взе също транспортният инженер и урбанист Петър Фандъков. Той изрази мнение, че за да се справи с проблемите с трафика и движението, градът трябва да има структуриращ транспорт - тип трамвай (S-bahn), както и защитени коридори за придвижването им. "Ставаме свидетели как се изпразват села и се изнасят в няколко големи градове, един от които Пловдив. Това пренаселване води до задръствания, на места целодневни. Няма места за паркиране. Транспортните проблеми спъват и местната икономика. Колкото повече хората прекарват в трафика, толкова повече губи икономиката. Идеята е в този ОУП да се предвиди такъв структуриращ транспорт и да му се осигуряват коридори - приоритет на кръстовищата. Така, от една страна, ще се даде алтернатива на автомобила, от друга страна - ще се отнеме място за автомобил и шофьорите ще се принудят да се качат в трамвай. Ще видят, че придвижването е много по-бързо и че няма да чакат. В другите страни първо се гледа дали дадена артерия може да понесе още трафик, след което се дава разрешение за строеж в района. Тук първо се строи, после се мисли за транспортни връзки и достъп. Необходимо е първо да се направи трафик модел на града. Смятам, че град като Пловдив няма как да се развие качествено без структуриращ транспорт, заяви инж. Фандъков. 

Главният архитект на Пловдив присъстваше като гост на дискусията и бе поканен да вземе думата. Той определи ОУП като обществен договор, "договор на обществото само със себе си за това как иска този град да бъде развит". 

"Искаме да запазим нашият град зелен, да го развиваме в екологична посока. Явен е стремежът да се развиване като други големи градове. Този момент при нас е малко по-назад от София, Варна и Бургас. Тоест, имаме шанса да го запазим такъв, какъвто е. Пловдив трябва да запази своя силует, без презастрояване и без интензивно високо строителство. Трябва да държим на общото развитие. Този план е изменение на действащия ОУП. Замисълът му е добър, но не се случил. Този план, както вием така и ние го имаме наследен. Планът беше входиран на 11 ноември миналата година. Трябва да се борим не само да бъде приет с общи усилия, а и да има правила за неговото прилагане. Нека да променим това, което не ни харесва", призова арх. Ахрянов. Веднага след изказването му, той бе обстрелян с десетки въпроси, но организаторите на дискусията припомниха, че той е тук като гост и го спасиха от атаките. 

Мнението си изказа и ландшафтният архитект Шаламанов, който бе изключително остър. Той заяви, че 13 години, от 2007-ма, от когато действа сегашния ОУП, до 2020-та, е угаждано на строителните предприемачи. "на кой трябва да се угажда - на 20-30 предприемачи или на 350-хиляден град?", запита той. Шаламанов посочи, че ЗУТ забранява да се променя предназначението на зелените площи. "По каква причина се нарушава ЗУТ и това се случва. Така стана в столицата със София ленд. С промяна на статута една зона, станала от зелена в зона за спорт и атракции, може много лесно да се превърне в зона за строителство. И тогава ще се случи нещо, от което страдат всички граждани. Това нещо трябва да се промени. Пловдив няма да бъде град за хората, ако не сме активни и лично не контролираме какво става под носа ни. Така работим в полза на съседните общини - хората да бягат натам", каза архитекта. 

В Конферентната зала присъстваха и отделни граждански организации, които се борят от дълго време с различни проблеми. Те са пряко засегнати и от проекта за изменение на ОУП. Живущи на ул. "Гладстон" изразиха притеснението си от плануваното разширение на пътната артерия и бутането на къщи за тази цел. Те са на мнение, че ще се изгуби облика на "Гладстон" и че животът им ще се промени драстично, ако се случи заложеното в ОУП. Според тях улицата е крещящ пример как се обслужват и ще бъдат обслужвани частни интереси. Живущите посочиха за пример и как се е случило изграждането на мола на бул. "Руски", който се намира непосредствено до тях - в абсолютно нарушаване на човешки права и закони. 

Мнението си изказа и млад софиянец, който живее в Пловдив от 7 години. Той бе категоричен, че Пловдив започва да повтаря грешките на София по отношение на транспорт, презастрояване, липса на зелени площи и т.н. Сподели, че му отнема почти час да се придвижи от вкъщи до работното си място, при положение, че преди му е отнемало 15-20 минути. 

Остро коментирани по време на дискусията бяха и планираните от Общината обсъждания по райони на новия ОУП. Хората са възмутени, че са в работно време и в помещения за 20-25 души. Заяви се желание след като преминат тези, според присъстващите, формални обсъждания по райони, да се направят такива по микрорайони и до вратата на жителите. Да бъде обяснено какво точно и как се предвижда да се промени и то на разбираем език. 

На края на дискусията общинските съветници от групата на Демократична България благодариха на участниците за активността и призоваха всякакви предложения, идеи и коментари по темата да бъдат насочвани към тях. От своя страна те се ангажираха да ги обединят в една обща идея, изразяваща желанията и мненията на пловдивчани, и да я внесат в Общински съвет. "Когато тези предложения са подкрепени от жителите, от легитимни и нелегитимни браншови организации, от експерти и професионалисти, те ще станат факт. Ние ще се борим гласът на пловдивчани да бъде чут чрез нас", завиха от Демократична България. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
майна

майна

03.07.2022 | 10:10

Скоро, попитани къде се намира хълма Бунарджик, пловдивчани ще казват : " Намира се ей там, зад китайската стена от ново построени кооперации ... " Хилядолетия хълма бе опазен от строителство ... Но последните години, бързо и сигурно го ограждат с ново строителство. Ако проверите по документи това са " 5 етажни сгради" - на практика - 8 - 1 етаж магазини или гаражи + 5 жилищни + 2 студия ! ето това е математика 5 = 8. Дали е вярно ? ами погледнете сами ...

Отговори
0 0
Реалист

Реалист

21.10.2020 | 23:14

Тотев и чомаков съсипаха тролейбусния транспорт готова изградена инфраструктура съсипаха а сега ще градим много много скъпи неща като sbanместо днешните управници да направя тъй че да възстановят в тролейбусния транспорт като най-евтин те са занимават с глупости 100 пъти съм го казал има начин има и има градски транспорт адда се вземе от Батаклиев и да стане пак общинско дружество да се кандидатства с пари евросредства да се възроди тролейбусния транспорт хората дават пари от Европа точно затова за нова мрежа за нови автобуси ако щете дори електробуси но на този етап тролейбусния транспорт остава най-евтин а нашите глупаци какво оставят на частните превозвачи да си правят каквото си искат и да извиват ръцете на общината не знам не знам това е много тъпа история с този градски транспорт в Пловдив никъде го няма това само в Пловдив го има благодарението на чумаков и на Тотев

Отговори
3 0

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?