Следвайте ни

Колекционер подкара единствения у нас "Колхозник"

viber icon

Уникална "Волга" - Газ-21 пикап, произведена през 1961 година в Съветския съюз, вози тон и половина товари и е наследник на прочутата лимузина "Победа".

 

Крумовецът Христо купил преди 27 години голите тенекии на една уникална "Волга" -  Газ-21 пикап. Това е първият подобен автомобил в Съветския съюз, който изобщо не е пускан за масова продажба. Всичко построено от този модел е отивало за руските колхози. И само единични бройки за чужбина, което прави колата на Христо уникална. „Няма какво да проверяваш - това е единственият такъв пикап в България", обяснява мъжът от Крумово.

Първият руски автомобил от този тип се прави в четири завода - във Харков, Воронеж, Рига и Москва. Всички въздишат по него, но никой не може да го има. Раздават го само по колхозите. И затова руснаците му викат „Колхозник". Запазени са малко бройки, защото е било трудно да се поддържа с резервни части. През годините колите са поправяни от колхозите със „собствени сили" и с всякакви части, които са от раздела „сбирщайн".

Сега тази рядка кола е хит сред реставраторите на стари автомобили. Един от големите колекционери на „Волга” - Дани Павлов от Асеновград, обяснява, че у нас има много пикапи от "Волга", но те масово са рязани от големите лимузини. „Режеха ги по едно време сякаш на конвейер! Затова и старите "Волга" - Газ-21 у нас изчезнаха", обобщава Дани. Той кара по улиците идеално реставрирана "Волга Газ-24" от средата на 70-те години.  

На 10 октомври 1956 г. от поточната линия на завода в град Горки слиза първият Газ-21, модел „Волга”. Той е с модерен за времето си дизайн и трябва да замени използваните дотогава тежки лимузини „Победа". Волгата от 1956-а прилича доста по външен вид на култовия "Шевролет Бел Еър" от същата година. Газ-21 побеждава „Победа", защото е по-лесен за производство. Харесва се много на големите началници. Първите волги използват двигателите от „Победа". Те обаче са модернизирани и имат обем 2,42 литра и мощност 65 конски сили.

В началото на 60-те години на миналия век руснаците решават наивно да се състезават с автомобилната индустрия на Съединените щати, където моделите са обновявани през всяка следваща година. Това се оказва непосилно и се минава на вариант -  съветските заводи ще пускат нови модели на 7-10 години. По това време така е и в Европа. Така следващата "Волга" - Газ-24, се появява през 1968-а. Вместо 10 години я правят чак до средата на 90-те.

Крумовският пикап на Христо е като неуморен товарен кон. Стопанинът му не го е възстановявал, за да се фука с него по улиците, а за да върши работа. Автомобилът е от известната „Втора серия“ на Газ-21. Тя се произвежда между 1958 и 1962 година. „Този уникален автомобил е слязъл от конвейера през 1961 година. Сглобяван е специално за пикап. Никой не му е рязал задната част! Само отвън изглежда като Газ-21 - всичко в колата е фабрично подсилено - шасито, амортисьорите", обясни Христо. Волгата му разкарва с лекота тон и половина товари по пътищата на страната.

Купил красавицата преди 27 години, а преди 25 я възстановил напълно. От тогава до сега колата не е дала дефект. В заводите на четирите съветски града пикапите са правени на базата на големите лимузини. Само предната част на кабината е поставяна, а отзад към каросерията е монтиран нов панел с прозорец. Самата каросерия е като на стандартен пикап от това време. Американските имат дървена дъно - руският е на ламарини. Задната врата е падаща и е правена грубо. Автоманиаци подчертават, че пантите просто са заварени за корпуса.

Когато Христо купува кулата си преди повече от четвърт век, тя е в трагично състояние. „Беше една гола коруба, без двигател, като я купих. Нищо нямаше! Бяха превърнали тази красавица в кокошарник - от кабината и под предния капак вадеха яйца", спомня си с възмущение Христо. За една година намерил и монтирал оригинален двигател. Много е доволен от колата. Не казва колко гори 59-годишната красавица. „Гори колкото гори! Върши добра работа и няма да те остави насред път", отсича мъжът от Крумово.

Росен Саръмов

Росен Саръмов

Репортер-редактор - екип "Общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Доко

29.03.2020 | 19:56

И как разбра колко е полезния товар? Или по схемата “колкото натовари”! Ха- ха- ха! 1,5 тона, мале мале! Е все пак е Волга, а иначе на бус “Мерцедес 207” например му дават 700 кг полеЗен товар, но това е Волга, ха-ха-ха!

Отговори
6 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?