5 въпроса за новия общински заем: Защо бул. "Марица-север", а не бул. "Северен"?

Вторият лот от ключовото трасе от Адата до Карловско шосе и инфарктният бул. "Ал. Стамболийски" остават извън инвестицията от 113 млн. лева, защото за тях не се намериха достатъчно лобисти като Иван Тотев, Владимир Кисьов и съветниците от новото мнозинство 

 

Бурна дискусия се очаква днес в Общинския съвет, където в 17,30 часа ще започне общественото обсъждане на инвестиционния проект за 113 501 750 лева. Срещата с граждани, на която ще присъстват също така съветници, представители на професионални гилдии и неправителствени  организации, е организирана от Община Пловдив. На дебата ще присъстват кметът Здравко Димитров, зам.-кметовете  по финанси и строителство Величко Родопски и Пламен Райчев.

Разговорът дали е разумно Община Пловдив да тегли заем и в кои обекти да вложи парите се води от началото на мандата на кмета Здравко Димитров.  Идеята на администрацията е  да вземе  дългосрочен кредит от Фонда за градско развитие  на Европейска банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) при условие за погасяване до 20 години, 3-годишен гратисен период и лихва под 1%. Основната рамка е уточнена по време на преговорите с ЕБВР.

В инвестиционния проект са включени 11 строителни обекта на обща стойност 103,6 млн. лева и инвестиции в двете общински предприятия „Чистота” и „Градини и паркове”, предимно в техника, за 9,9 милиона.

На участниците в дискусия се предлага  да подкрепят намерението на Общината, продиктувано основно от необходимостта да се разшири пътната мрежа в града и да се разтовари тежкият трафик, или да посочат кои са най-важните обекти, ако считат, че трябва да се редуцира  посочената сума на заема.

В поименния списък за финансиране,  подготвен от администрацията, са включени подлез „Модър - Царевец”, пробив до Водната палата, нов мост между бул. „Копривщица” и „България”, разширение на ул. „Царевец” до бул. „Свобода”, ремонт на бул. „Хаджи Димитър”, реконструкция на бул. „Марица-север” и ул. „Кукуш”, рехабилитация на ул. „Митрополит Панарет”, строеж на туристически център и многоетажен паркинг, ремонт на подлеза на Чифте баня.

Анкетата на „Марица” показа, че по тази гореща тема има много мнения, а част от тях са диаметрално противоположни. Всички обаче са единодушни - че градът се задъхва в паяжината на отеснелите пътища, строени през миналия век за коренно различен трафик.

„Марица” също счита, че Пловдив има крайна  нужда от инвестиции, но  публичните средства, особено когато те са осигурени с банков кредит, трябва да се разходват според приоритетите и в перспектива за близките години, че и утре ще се налага Общината да разполага със „свободни” пари за разходи.

Недоумение предизвиква например защо сред обектите не фигурира продължение на бул. „Северен” до Карловско шосе, при положение че има проект, а отчуждителните процедури  са на финала?  В  същото време се предлага разширение и реконструкция на бул. „Марица-север”  за 15 млн. лева - приблизително колкото ще струва и вторият етап на бул. „Северен”.

Огромно разочарование изпитват пловдивчани, на които се налага да ползват дългия и осеян с дупки улей, наречен претенциозно  бул. „Александър Стамболийски”.  В годините назад за предвиденото в градоустройствения план на Пловдив разширение  не са направени   нито отчуждаване, нито проект. От ул. „Царевец”, пробива под жп линията и ул. „Модър”, които стават с две платна по три ленти, колите ще попадат в капан. За двете важни трасета обяснението е, че не са подготвени с проекти и отчуждителни процедури. Истината е, че са трудни за изпълнение и за тях не се намериха достатъчно лобисти, каквито са случаите с бившия кмет Иван Тотев и новия мост над Марица, съветника Владимир Кисьов и реконструкцията на бул. "Марица-север", съветниците от "Съюз за Пловдив" и инвестициите за "Градини и паркове" и т.н. 

Инж. Владимир Кисьов обясни, че като общински съветник преди от "Съюз за Пловдив", а сега от ВМРО винаги е лобирал за екологията, чистотата, градините и парковете да се вземе кредит и да се инвестира в техниката, защото със стари машини на възраст до 40 години не може добре да се поддържа околната среда.

В представената документация няма разчети какви задължения изплаща Община Пловдив, как върху тях ще се отрази новият заем и дали Общината ще има възможност да изпълнява европейски проекти в следващия програмен период на ЕС, за които собственият финансов принос е задължителен.

Без отговор засега остава и въпросът как проектите за 113 млн. лева ще бъдат изпълнени само  за три години, в период от 2022 до 2024 г., след като тепърва предстои избор на изпълнители, който често се оказва с подводни камъни.

"Марица" очаква отговор на следните въпроси:  

1. Защо реконструкцията на бул. "Марица-север" е предпочетена пред изграждане на втория етап от бул. "Северен?    

2. Защо не се търси финансиране за разширение на бул. "Александър Стамболийски", а в годишната програма за управление на имотите и тази година не са предвидени средства за отчуждителни процедури?

3. Като изтегли въпросните милиони за посочените обекти, откъде Община Пловдив ще осигурява средства, за да поема разходите за съфинансиране по проекти, с които ще кандидатства в програмния период на ЕС?

4. Доколко е реално изпълнението на обектите за 113 млн. лева за три години?

5. Коя институция - Общината или ЕБВР - ще избира изпълнители? За да не се повтори случаят с ремонтите, финансирани с предишния заем от 30 млн. лева, когато банката посочи един изпълнител в лицето на "Щрабаг" и работата по четирите обекта се проточи с години.  

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
5 коментара
Арх

Арх

12.05.2021 | 11:03

Ако не се премахне жп линията по бул. Копривщица или не се изградят съоръжения на две нива за пресичането ѝ и развръзките с Пещерско шосе, Свобода и 6-и септември, мостът към бул. България ще е безполезен. И сега транзитното преминаване по Копривщица е въпрос на късмет или отнемане на предимство.

Отговори
5 2
Арх

Арх

12.05.2021 | 11:00

Ако не се премахне жп линията по бул. Копривщица или не се изградят съоръжения на две нива за пресичането ѝ и развръзките с Пещерско шосе, Свобода и 6-и септември, мостът към бул. България ще е безполезен. И сега транзитното преминаване по Копривщица е въпрос на късмет или нахалство.

Отговори
4 2
Граматиков

Граматиков

12.05.2021 | 10:17

Какъв е смисълът от многоетажен паркинг, построен върху обикновен, който седи празен?

Отговори
10 4
Хаджи Енчо

Хаджи Енчо

12.05.2021 | 10:10

И още един въпрос: Защо никой не споменава дори за Рогошко шосе - най-големия срам за Пловдив и истинска опасност за шофьори и пътници. На това шосе заради дупки умират хора почти всяка година. Направете справка. Още си спомням за едно шестгодишно детенце.

Отговори
9 2
Пловдивчанка

Пловдивчанка

12.05.2021 | 09:13

Защо триете коментарите в-к Марица, защо? Подлоги ли сте на Каназирева и Тотев? Май статията за тях е PR а? Голяма свобода на словото, няма що.....

Отговори
6 4

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?