Скулпторът Атанас Карадечев: Сам пожелах да стана чирак на Георги Чапкънов

Скулпторът Атанас Карадечев е суеверен почти като старите английски моряци. Докато не види една творба напълно готова и вдигната на съответния площад, не иска да говори за нея. Така е и с новия паметник на банкера Атанас Буров, който ще бъде пред един варненски хотел. Това е третият подобен монумент у нас след този в София и в Горна Оряховица. Паметникът на Буров ще е в естествен размер и ще бъде от бронз. Скулпторът мълчи, защото менторът му Георги Чапкънов - Чапа казал навремето: „Наско, малка пластика - малка грешка! Голяма пластика - голяма грешка! Бронз е това!".

 

Ателието на Атанас Карадечев е вълшебен лабиринт. Вървиш сред завършени пластики или модели за бъдещи портрети от гипс. По варосаните стени е драснал всяка хубава мисъл, която е чул или чел. На арката над вратата стои цитат от Ричард Брансън: "Робите лъжат, а свободният човек казва истината". На колоната до нея е: „Или си мъжкар, или си мишкар". Надписите са с молив или химикалка - каквото писало е попаднало в ръцете му в момента на вдъхновението.

Най-изненадващата творба в ателието е копие на световноизвестния бюст на Нефертити. Оригиналът му е в Новия берлински музей. „Невероятна е! Такава красота и изящество", не спира да хвали творбата той. Оказва се, че е направил Нефертити само за себе си - няма никакво намерение да я продава или показва на други хора. Да стои и да му радва очите. „Писах до Нов берлински музей, за да питам дали шапката <210> отгоре е с елипсовидна, или с кръгла форма. Няма да повярваш - отговориха ми за 10 дни. Немецът си е немец", разказва пловдивският скулптор.

Сега Нефертити е от небоядисан гипс. Наско смята да я боядиса като оригинала, който е намерен в пясъците до град Амарна през 1914 година. „Ще оставя едното <210> око недовършено, както е при истинския бюст. Според преданието то е такова, защото древният скулптор бил влюбен в царицата. Стар любовен триъгълник стои зад това недовършено око. Какво би било да видим статуята на Венера Милоска с ръце? Няма да е същото! Така е и с мъртвото око на Нефертити", обяснява той.

Помни думите на Микеланджело: "Когато една творба е от глина, в нея има малко живот. Когато е от гипс, е мъртва. Оживява едва като се отлее от бронз". Нефертити ще бъде от боядисан гипс - точно като оригинала, намерен в пустинята на Египет. Преди 3 години направил за учениците си от Националната художествена гимназия бюст по легендарната златна маска на Тутанкамон -доведен син на Нефертити.

Сега Атанас Карадечев преподава изобразително изкуство в училище „Ген. Владимир Заимов" в Сопот. Разбира се чудесно с директорката Катя Адърска. Тя приема нестандартния му начин на преподаване. Като това да показва нагледно на учениците си как се отливат с различни материали скулптури и барелефи. „Преди ден излях 5 скулптури от гипс и на децата им беше много интересно. Новата ми идея е следващия път, когато започнем да рисуваме, да им пусна филма „Всичко е любов" с Иван Иванов. Да се потопят от едното изкуство в другото", казва Карадечев. Покрай работата в училището в Сопот се запознал с добилия национална известност учител по физика Теодосий Теодосиев.

Преди 40 години сам пожелал да стане чирак на Георги Чапкънов - Чапа. За мен професионализмът минава през най-хубавите думи - чирак, калфа и майстор. Тогава станахме много близки с Чапа. Няма да забравя думите му още първия ден: Наско, остави си храната! Ти си при мен - аз ще те храня", разказва той. Помни как за скулптурата на Дон Кихот и Санчо Панса Чапа ходил чак в Холандия за скрап. Не му стигал металът да завърши Санчо Панса.

Точно покрай чиракуването при Чапа научил, че не трябва да се говори предварително за бъдещ паметник. „Когато последно бях при него, там дойде журналистката Слава Пирчева да го пита за паметника на Левски в Троян. Той каза: "Докато не съм свършил една работа, съм суеверен и не казвам нищо", подчертава Карадечев. Мълчи и за другия си проект - скулптурата „Гайдарчето" в центъра на Калофер.

Когато отлее паметника на Буров, преди да го постави, ще извика колеги да си кажат мнението, за да не стане провал. Сега обаче чете всичко писано от банкера. Грабнала го българщината, прозорливостта за хората и народа. Всичко му харесва. „Най-силно впечатление ми направи идеята, че трябва да си плащаме, а не да минаваме между капките. Затова написах на колоната: Бъди мъжкар, а не мишкар!", казва Атанас Карадечев.

Всяко стъкло на прозорец го подсеща за витража в катедралата "Нотр Дам" в Париж. „Нека животът ни да не е едно обикновено стъкло, а да е цветен като витраж. Винаги казвам на учениците си как като видиш една жена в цеха в 8.30 часа сутринта - тя е една, но когато я забележиш в 10 вечерта на дансинга -съвсем друга", казва скулпторът.

 

Изгубил си гласа пред 2500 барелефа

Един път в живота си пловдивският скулптор усетил, че може да спре да диша пред чуждо произведението. Това станало в Милано пред вратата на легендарната катедрала на града. На трите бронзови порти има изобразени над 2500 барелефни фигури. „Когато видях това чудо, усетих, че нещо с гласа ми ще стане.

Катедралата е строена 500 години! Толкова време ние сме били под турско робство! А за това време те са зидали своя храм на вярата. Времето никога не стига, за да изградиш съвършената катедрала", казва Карадечев.

И припомня „Ла Саграда Фамилия" на Гауди в Барселона. Вярва, че нещата трябва да са изпипани - та дори това да отнеме 100 години. „Работите не стават така, както ги правим тук - давайте, че декември месец идваме да режем лентата! Творецът трябва да се уважава и времето го доказва", казва той.

 

 В един каталог с Дюрер и Пикасо

Атанас Карадечев се гордее, че преди години е попаднал в един каталог за продажби на произведения на изкуството с Албрехт Дюрер, Пабло Пикасо и Виктор Вазарели. Сега има покана за изложба в галерии в Швейцария и Испания. Испанската галерия му грабнала сърцето, защото в нея е показвал работите си синът на актьора Антъни Куин - Лоренцо Куин. Той е автор на редица модерни и монументални произведения, като последната - „Изграждане на мостове", бе представена миналата година на Венецианското биенале на изкуствата.

Преди години пловдивчанинът открива изложба във венецуелския град Каракас. Тя била видяна и високо оценена от световноизвестния колумбийски скулптор Фернандо Ботеро. Неговите монументални скулптури са една от големите туристически атракции в големите латиноамерикански градове.

 

Дъщерята Ангелина прави прическата на Лили Иванова и Азис

Атанас Карадечев има две дъщери и син. Вече се радва и на внуче. Голямата му дъщеря е интериорен дизайнер. Втората - Ангелина Карадечева, е фризьорката на големите звезди на естрадата. Прави прическите на Лили Иванова и на Азис. „Преди 7-8 дни е правила за последно прическа на Лили Иванова”, разказва скулпторът.

Синът му е само на 27 години, но вече е професор по антропология в университета в датския град Ааалборг. Четвърта година работи там, а студентите му са от 48 държави. „Децата и жената ходиха там - тази година е мой ред. Дания си е Дания - нищо гнило няма в нея", казва Карадечев.

Опитва се да напомни на всеки, че животът е толкова кратък и трябва да се помъчиш да използваш пълноценно всеки един миг. „Тъжно ми е, че България, която бе цветуща, сега събира боклуците на цяла Европа, за да ги заравя в земята си. Дотам ли стигнахме?", пита скулпторът.

 

Снимки: Наташа Манева

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?