Пловдивски творци откриха скривалището на природата

Двама пловдивски художници откриха тайното скривалище на природата, изровиха от него невидимата красота и я поставиха в рамка. После решиха, че помежду им има достатъчно приятелство, за да я покажат заедно пред света. Така се роди общата изложба живопис и скулптура на Любен Хранов и Дияна Йовчева. Тя е подредена от вчера в офис пространството на Novarto Ltd. на ул. „Бетовен” 2. Това е първата от поредица Pop-Up изложби на локални артисти, организирани от Novarto Ltd. и Hills Beer в Пловдив.

Нетрадиционното място на експозицията според Дияна дава шанс на изкуството им да зазвучи по нов начин. „От опит знам, че една картина или скулптура може да стои скучно дори в галерия. В същото време някаква друга артсреда -индустриална сграда, склад, изоставена къща - би й дала съвсем различен живот”, убедена е Дияна, работила няколко години в известна лондонска галерия.

Работите на двамата автори са коренно различни. Всеки от тях изследва някакъв тип природа, но докато при Любен търсенията са навътре към себе си, при Дияна, която работи в областта на приложното и декоративното изкуство, експериментите са свързани със заобикалящия свят. Тя използва природни материали. „Когато вдигнеш от земята някоя клечка или листо, виждаш колко са прекрасни. Иначе ги тъпчеш в шумата и не ги забелязваш”, казва художничката.

Признава, че е особено впечатлена от начина, по който твори Любен: „При него има много творческо търсене, което ме грабва. Не се отказва от идеята и емоцията, докато не я види в завършен вид.

Младият скулптор разказва, че работата му минава през поне пет етапа, докато зазвучи в правилната тоналност. Най-важното е да усетиш кога да спреш. В изложбата той показва две скулптури от цикъла „Същности” и 8 живописни платна среден и малък формат.

"В представените скулптори от цикъла "Същности" съчетавам образ и форма в чиста форма, стремейки се да пресъздам съзнание чрез форма без разказ. В скулптурата "Същност 2" преплитам символите за храм, кръст и лабиринт или асоциацията за така наречения "вътрешен град". В творбата си "Същност" заключвам посоките по вертикала чрез символа на стълбата, която е на мястото на лицевите възприятия.

Стълбата е символ на извисяването и неделима символика на вертикалността, засягаща отношението между небето и земята. Двете творби фронтално очертават силуета на обърнато яйце с върха надолу, асоциирайки образ със скрито послание с поглед навътре към човешката душевност и сетивност", въвежда ни в изкуството си Любен Хранов.

COVID-19 и портретът на едно листо

Работата на Дияна опровергава тезата, че хората на изкуството се чувстват най-добре в изолация. Тя събира материалите си по време на различни пътувания и преживява COVID-19 по-скоро като изпитание, отколкото като благословия. Спомня си първата си разходка след извънредното положение."Бяхме на една поляна над Куклен и за първи път от месеци можех да стъпя боса на тревата, да легна под синьо небе и да усетя, че пак има нормален живот", спомня си авторката. Шушулките, събрани по време на това магическо пътуване, намерили място в творбата й „Спомен“.

„Основната идея е да покажа предмета, който видя първоначално на земята, в съвсем друга среда и светлина, да мога чрез него като основен елемент в композицията да разкажа за  преживяването си“, обяснява Дияна.

Полирани, композирани и поднесени по елегантен начин, обикновените на пръв поглед листа, семена, шушулки и клечки заблестяват като звезди. Вече не са просто част от нападалата шума в тревата, а героите на деня. Художничката рисува „Портрет на едно листо“, което открива край бреговете на Марица в дъждовен ден. Навсякъде в ателието има разстелени малки плавеи, такива, които морето е изхвърлило на брега, различни парченца дърво, които водата е изгладила и оформила. „Иска ми се да поставя на постамент всяко едно поотделно и да раздам лупи на хората наоколо, за да гледат тази красота“, не крие възторга си Дияна.

До Италия с автомобила на папата

В скулптурата Любен Хранов се стреми да обедини образа и простата форма в чиста форма. Работи смесена техника, с материал, който се използва за плавателни съдове, със смола, стъкломат, автокит, акрил. В живописта залага на чистия експеримент, който да го отведе до определена естетика, до заветното „Стоп“ на финала. „Досега нямам някакъв специфичен почерк, но това е една битка, която непрестанно водя“, признава творецът. „Ксилофон и ритъм“, „Анатомия на раздялата“, „Тунел“ доказват приключенията му из лабиринтите навътре в себе си.

Шест години живее в Щатите, след като печели зелена карта, и се връща в Пловдив през 2009 г. Спомня си как в американски клуб излязъл на сцената и изпял родопска песен, с което побъркал публиката до екзалтация. Защото, освен че вае скулптури и рисува, Любен притежава и музикален талант.

Очарова с него и италианците, които го канят, след като прави две скулптури за католическа енория у нас. Благодарение на влиятелна протекция от църквата той и още 8 души от България се оказват натоварени в папамобил, на чийто капак пише: „Бог ми е навигатор“. Обикалят манастири на Ботуша в продължение на 21 дни. В един от тях - „Мадона дел Гранато“ (Мадоната и нара) взема акъла на 20 кардинали с музикалното си изпълнение, а на празника на манастира изпълнява „Многая лета“ пред повече от 1000 присъстващи. И досега настръхва при спомена за акустиката, която оглася католическия храм по време на православното песнопение. „Красота, която не може да се опише“, лаконичен е творецът.

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
Дияна Йовчева

Дияна Йовчева

18.07.2020 | 11:10

С БЛАГОДАРНОСТ към авторката, Илияна Караланова за прекрасната статия! Изложбата ни беше отразена по един прекрасен, честен и най-вече искрен начин - такова е и посланието на творбите в нея! Благодаря ти, Илияна!!!

Отговори
6 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?