Марко Лаудини: Изкуството е 50% труд и 50% бизнес

Италианската танцова компания Ocram dance movement гостува на фестивала „Черната кутия“

Ocram dance movement е италианска танцова компания, която гостуваше на Пловдив като част от Международния фестивал за театър и съвременен танц „Черната кутия“.

Компанията е създадена от Марко Лаудини през 2013 година в родния му град Катания, Сицилия. Танцували са из всички големи европейски градове – Мадрид, Барселона, Будапеща.

В града под тепетата те представиха два танцови проекта със заглавия “Amunini” и “Africa”. “Africa” е и дебютният хореографски проект на танцьора Клаудио Скалия.

Срещнахме се с Марко и танцьорите му преди спектакъла, а ето какво разказа той пред „Марица“.

- Марко, как реши да основеш компанията и какви художествени цели се стремиш да постигнеш?

- Сформирах трупата с две паралелни насоки. Първата е на самата компания, а втората е въз основа на самите танцьори. С нашите спектакли искаме да покажем реалността, отпечатана върху сцената. Различните състояния на човека. Например в “Amunini” говорим за нарцисизъма, а в “Africa” за връзката между хората и природата.

Втората посока е тясно свързана с танцьорите. Аз избирам само танцьори, в които вярвам. В момента компанията се състои от общо шест танцьора.  

- Къде се намира танцът сред другите изкуства?

- Лично в моята работа различните видове изкуства си взаимодействат. Използваме не само танц, но и мултимедия и фотография. Харесвам контрастът, който се получава между статичната снимка и движението на физиката. Получава се много красива връзка между тях.

- Но има изкуства, които са с повече влияние от други.

- Да, например певците са по-известни от танцьорите, но ако работиш фокусирано, ако твориш с идея, с философия и я осъзнаваш, то тогава нещата се получават. Тогава, в края на спектакъла, зрителите разбират какво си искал да кажеш с изкуството си.

     

Снимка от Благовест Попов

- Какво предпочитате – класическите или съвременните танци?

- Обичам балет! Обичам опера! Нашите танцьори тренират балет всеки ден, защото той е много важен. Самият аз започнах като балетист. Но в контемпорерито се доближаваме повече до улицата. Дава повече възможности за изразяване на характерите и емоциите ни. Имаме проекти, в които използваме класическа музика, но танцуваме в съвременен жанр.

- Клаудио, разкажи ни повече за престоя ви във Африка, които реално те е вдъхновил за пърформанса. 

- Избрах заглавието, защото за мен Африка е много чист континент. Там усетих напълно различна енергия. Горите, животните, дори звукът, са свободни. Хората там са много душевно извисени, почитат природата, ценят малките радости. Много бихме искали да се върнем някой ден.

В самия пърформанс “Africa” работя с две от нашите танцьорки. Костюмите са вдъхновени от културата на африканските народи. Музиката е в стил „трайбъл“ и е на Арманд Амар. В нея също се набляга на красотата на Земята.

- Марко, в наши дни хората имат ли нужда от изкуство, което докосва душата им, или е просто за развлечение? 

- Мисля, че комерсиалната част в едно изкуство е важна, заради маркетинга и разпространението на проектите. Изкуството за мен е 50% труд и 50% бизнес. Трябва да има баланс между двете. Ако си чистосърдечен в работата си, може да правиш компромиси с комерсиалната ситуация. За жалост, в наши дни, не се издържаме само със сърце.

Същото е и при публиката. Нуждае се от задълбочено изкуство, но, нека поставя нещата така: ако имам торта, една част от нея е за истинското изкуство, а другата е за поп звездите и славата. Телевизията и интернетът ни бомбардират постоянно с холивудската представа за изкуство, но това не означава, че и ние не може да използваме този тип мрежи, за да наложим нашите творби.

     

- Успяхте ли да разгледате Пловдив? Как се чувствате тук?

- Да, успяхме! Били сме на толкова различни фестивали, но само, за да играем и веднага си тръгваме. А сега имаме време да разгледаме и опознаем града. Успяхме да се запознаем с директора на Драматичния театър, който се държа много добре с нас. Тази част ни е любима и се радваме, че сме тук. Пловдив е като една малка Италия. Притежава очарователна атмосфера.

- Какво ще кажете за фестивала „Черната кутия“, един от сериозно позиционираните в европейската карта за танц и театър фестивали? 

- Участвали сме на много фестивали в Европа и Америка, но фестивал „Черната Кутия” е специален, защото даде ново начало за нас. След като бяхме спрели да работим за много месеци, най-накрая започнахме отново. Всичко, свързано с фестивала, беше страхотно организирано и в Пловдив усетихме прекрасна и позитивна енергия.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?