Галерия-музей "Димитър Георгиев" показва 370 шедьовъра на живописта СНИМКИ

                                                                                

Отвори врати най-новият културен и духовен център в Пловдив 

Основателят на козметичния гигант "Роза Импекс" показва в Стария град скулптури и картини от известни български художници

 

Галерия-музей "Димитър Георгиев" е най-новият културен и духовен център в Пловдив. Намира се в емблематичната къща на д-р Рашко Петров, на ул. „Съборна“ 23, в Стария град. На двата й етажа е експонирана уникална колекция от произведения на изкуството - картини и скулптури, всички оригинали, събирани в продължение на 30 години от бизнесмена, филантроп и меценат инж. Димитър Георгиев - основател на козметичния гигант "Роза Импекс". В къщата, която е паметник на културата, могат да се видят над 370 шедьовъра от различни жанрове - натюрморт, пейзаж, маринизъм, акварел, както и портрет. Те са дело на класически родни стари и съвременни майстори, оставили непреходно творчество в историята не само на българското, но и на световното изобразително изкуство. Творбите са събрани и в енциклопедията "Колекция Димитър Георгиев", Том 1. Димитър Георгиев е поверил управлението на галерията на проф. д-р Емилия Константинова - преподавател в АМТИИ „Асен Диамандиев”.

Началото на колекцията, съхранявана три десетилетия в специални депа, поставя живописен натюрморт, сътворен от Юри Буков, а годината е 1991-ва. Тогава бившият директор на Агенция „Музика” Димитър Малашинов, а от 25 години мотор на театралния фестивал „Сцена на кръстопът“, поканил прохождащи бизнесмени, между които и Димитър Георгиев, на музикално-поетична вечер в новооткритата галерия „Ромфея“. На една от стените била картината на Юри Буков. „Толкова бях запленен от красотата й, че платих за нея 500 лв., които бяха много пари за онова време. Така се роди моят интерес към изкуството, който с годините се превърна в страст и в непрестанно търсене на все по-редки майстори“, казва инж. Георгиев и уточнява, че нито една творба не се продава. В приятелския му кръг има и много съвременни творци, за които казва, че е удоволствие да общува с тях, защото при всяка среща научава нещо ново. 

В галерията може да се види историята на българското изобразително изкуство - след освобождението на България от турско робство, до всички класици, живели и творили през първата половина на XX век. Някои от авторите, непознати за мнозина, са положили основите на движението „Родно изкуство“, дало през 1912 г. началото на Дружеството на южнобългарските художници. Между тях са Гочо Савов, Никола Кожухаров, Георги Атанасов, Георги Ботушаров, Михаил Балтов, Данаил Дечев, Цанко Лавренов, Давид Перец, Владимир Рилски, Златю Бояджиев и др. В галерия „Димитър Георгиев“ има и платна от Владимир Димитров-Майстора, Никола Танев, Иван Мърквичка, Никола Михайлов, Димо Сотиров, баща и син Никола и Нягол Станчеви и много други. Освен в галерията, творба на Димо Сотиров - портрет на Васил Левски, краси кабинета на Димитър Георгиев.

Колекционерът разказа, че Димо Сотиров бил изключителен и уважаван в Европа български художник, спечелил престижна награда на световно изложение в Париж. Специално Никола Михайлов бил сред най-скъпите художници през 30-те години на миналия век в Европа. Една негова картина струвала няколко милиона златни български левове. Високо ценен бил и всепризнатият в Европа скулптор Андрей Николов, създал мост между европейската скулптурна традиция в духа на Роден и българската модерна скулптура на XX век. Литовецът с еврейски произход Борис Шатц, с рождено име Залман Дов Барух, пък бил един от основоположниците на скулптурното изкуство в следосвобожденска България и учител на Андрей Николов. Сред класиците, които красят галерия-музей "Димитър Георгиев", се нарежда и художникът пътешественик Борис Георгиев, пред когото светът се прекланял. Завършил е живопис в Мюнхенската академия за изящни изкуства и бил личен приятел с великия учен Алберт Айнщайн. В Индия пък се запознал с хора от тогавашния политическия елит като Махатма Ганди, Джавахарлал Неру и др. Носител е на голямата награда „Короната на Италия“. Днес в родната му Варна Художествената галерия носи неговото име. Друг голям творец с присъствие в галерията е Асен Пейков. Със сигурност малцина знаят, че статуята на Леонардо да Винчи на летището в Рим е негово дело. 

Димитър Георгиев обясни, че навремето царска България доста сериозно е подпомагала израстването на българските художници. Имало държавни стипендии за талантливи творци - плеяда от тях били изпращани да черпят опит в елитни чуждестранни школи, като Флорентинската, Мюнхенската, Петербургската и други.

За обогатяването на колекцията си бизнесменът се е доверил на специалист, завършил Националната художествена академия. Той има задачата да търси ценни, редки и уникални творби най-вече в България. После артекспертен съвет дава мнение, а крайното решение дали да купи съответната творба взема Димитър Георгиев. При избора определящо за него е кой е авторът и дали произведението е от най-силния му творчески период. "Да се улучи най-силният период е най-трудното при търсенето, но именно това прави колекцията по-ценна, а в нея всички автори са ценни", казва предприемачът.

Той уточни, че част от картините, които притежава, били купени в доста занемарено състояние, но след реставрация им е вдъхнат нов живот. Колекционерът споделя с чувство на огорчение, че не са много хората в България, които се интересуват от това изкуство или не го показват. 

 

Ролс-ройсът на роялите оглася изложбата

Звуците на чисто нов роял "Стейнуей" - "ролс-ройсът" на музикалните инструменти, огласят галерията - музей.  Първоначалната идея на Димитър Георгиев била да закупи стар, но качествен реставриран роял, който да се вписва в ретростила на богатата с история възрожденска къща. В един сайт намерил такъв - от 1925 г., и се влюбил в него. Акордьорът на пиана, с който се консултирал обаче, го посъветвал: "Когато решиш да купуваш роял или цигулка, купувай стара цигулка, но винаги нов роял". След което бизнесменът платил 170 000 лв. за нов "Стейнуей". А завладяващата обстановка в галерията предполага там да се изнасят концерти пред 40-50 души или да се презентира книга. От австрийското посолство вече са провели концерт и останали толкова очаровани, че организирали още няколко прояви в рамките на австрийските музикални седмици тази есен.

Скулптурен парк в Хисаря

Част от колекцията с изваяни произведения са разположени в скулптурен парк в хотела на Димитър Георгиев „СПА хотел Хисар“ в курортния град. Пръснати из красивите паркове са близо 50 скулптури на именити наши творци, които са радост за очите и на персонала, и за гостите на хотела. Засега могат да се разглеждат безплатно и от външни лица, но се обмисля вариант и за такса.

Снимки от Наташа Манева 

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
8 коментара
Paparazzo  Mac KARONI

Paparazzo Mac KARONI

24.07.2021 | 16:02

Както ги е сгъчкал г7з до г7з -едвали не едно върху друго- горките "ьовъри" (ако пра'иш разлика между ШЕ-д-ьовър и обикновен честен и почтен ьовър) не изглеждат особено грамотно, а? А? Альо, проф-докторесата на заплата, альо, ф коя килийна Магнаура са те учили мари, че и "хабилитирали"?

Отговори
4 1
Paparazzo  Mac KARONI

Paparazzo Mac KARONI

24.07.2021 | 16:33

Хабилитирана вероватно в АМТИ, ама след като се е "издигнало" от честен и почтен Филиал на Консерваторията за ФОЛКЛОР (Диамандиев!) да включи и не-сценични статични "изобразителни изкуства" (кой "изобразява" в дигиталния 21-ви, ма?) до АМТИ +И. Те продават и "хибридни" (?!?) специалности на невинните младежи! Освен Хонорис Каузи! Престъпниците, съсипали Жълтото, градено масивно със султанско разрешително! И НЕКА ТУК ЗАБЕЛЕЖИМ, ЧЕ НЯМА ТАКОВА ЖИВОТНО "ГАЛЕРИЯ-МУЗЕЙ' както няма дървен камък. Двете са диаметрално противоположни. Истинският Галерист =какъвто Д.Г. НЕ Е- показва, купува, но и ПРОДАВА та така преживява или преуспява, тя е тънка работа таа!. Музеят само показва и купува. В Пловдив столичаните ни пробутват за къща-МУЗЕЙ "Атанас Кръстев" която няма такъв СТАТУТ признат от Министерството на Културата, а е само "Паметник в Ансамбъл".както всички други старини. "МУЗЕЙ" кис-кис!

Отговори
4 1
Уж телевизионер

Уж телевизионер

24.07.2021 | 15:24

Митю Розата да даде някой лев на дядо Генчо от ПОТната теливизия/ казват,че половината била негова/ ,че бабите и дядовците вече не дават лептата си. Един Рангелова остона,ама само той не стига!

Отговори
3 0
Иво

Иво

24.07.2021 | 15:42

Да даде ама първо пита аз кво ще получа........Ако му се примолиш много дава, ама от откраднатите.Той винаги е на плюс с двете ръце влачи от държавата а с едната дава.

Отговори
4 1
Арх.

Арх.

24.07.2021 | 15:15

В платената статия пише, че този човек е филантроп т.е. човеколюбец.Доколкото го познавам е много неща но не и човеколюбец, запомнил съм го с просташки му изрази и псувните на майка.Синчето и то е тръгнало по този път.

Отговори
5 1
Paparazzo  Mac KARONI

Paparazzo Mac KARONI

24.07.2021 | 15:53

1.Първо, никаква "статия" не е това, а е проста РЕКЛАМА, търговско кудкудякане сякаш преписано от рекламната листовка. 2.Второ, никакъв "ценител" не е завалията, ами просто са го подкокоросали къде да си влага парите, да инвестира в ценности, които щели все да поскъпват, кис-кис; 3.Трето, тоа път не споменават за третокурсник от академията 'Ристю Явашев от който байчото им струпал три кила етюди, кис-кис; 4.Четвърто, не споменават за ДиКИРО, неправилно известен като Митьо, без който никой мусей не е Музей; 5.Пето, тоа г7з бил "основател" дрън-дрън сякаш не се сещаме, че е мародер варварин, оглозгал наготово... я да млъквам, че ми се повдига (ах, имал бил ЧЛЕН-кореспондентКА от БАНда на заплата да управлява, ей!)

Отговори
5 1
Цветанка Ризова

Цветанка Ризова

24.07.2021 | 13:06

Този наглец си приватизира къщата на др Рашко Петров и я прекръсти на Димитър Георгиев ли? Удивителна НАГЛОСТ

Отговори
6 2
Paparazzo  Mac KARONI

Paparazzo Mac KARONI

24.07.2021 | 16:14

Думата НАГЛ'ЕЦ е руси'зъм, г-це, и в някои среди, нъл' разбираш, по-българо'съвецки, може да се сбърка за Комплимент... кис-кис, МАР'ИЦА е забавен пар'цал и го четем с "едно наум"

Отговори
4 1

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?