Фирмите пестят до 18% от сметката за ток

За голяма част от бизнеса свободният пазар на еленергия излиза доста по-изгодно, отколкото регулираният, обаче има един основен риск -непредсказуемостта на цената на енергията от борсата.

Именно затова търговците на ток обикновено предлагат два варианта на потенциалните си клиенти - с фиксирана цена за даден период, една година например, или т.нар. "Борса Плюс", като "плюсът" е добавката на търговеца по обслужването на клиента.

Административната такса за това е около 10 лева месечно, става ясно от платформата на КЕВР за сравнение на офертите на лицензираните играчи на специфичния пазар. Оттам се разбира също, че потребителите трябва да внимават и за подводни камъни в договорите от рода на неустойки, срокове за предизвестие при разваляне на договора, изискват ли се банкови гаранции или задължителна минимална консумация. Към момента в платформата са се включили 30 фирми - доставчици на ток.

За домакинствата все още няма законово изискване да купуват ток от търговец, но се очаква в близките 3-4 години и това да се случи. Битовите потребители трябва да имат предвид, че цената на електроенергията на регулиран пазар за тях е по-ниска от пазарните нива дори на фиксираните тарифи в момента, отговарят на един от най-честите въпроси от "Токи Пауър" АД.

 Възможно е бъдещата борсова цена на тока да се окаже по-ниска от цената на регулирания пазар, но това е свързано с преценка и поемане на пазарен риск от всеки потребител. Възможно и вероятно е да се окаже и точно обратното, подчертават от дружеството. В момента търговецът предлага фиксирана тарифа от 0.119 лв./kWh за небитови абонати, което е доста под цената за клиенти на типови договори и на трите енергийни дружества, опериращи в България. Разходът пада с до 18%, изчисляват от фирмата. 

Три важни въпроса, които клиентите задават

Заплаща ли се такса за смяната на доставчика на ток?

Не, процедурата е абсолютно безплатна и може да се повтаря колкото пъти пожелае потребителят. Важен е обаче срокът - за да започне търговец на ток да обслужва нов клиент, заявлението за това и договорът трябва да са подписани до 10-о число на предходния месец.  

Възможно ли е да има по-чести аварии или друг вид проблеми при смяна на доставчика на ток?

Не, доставката на електроенергията и разпределението <210> отдавна са две различни услуги, които могат да се извършват от две различни дружества. Електроразпределителните предприятия гарантират, че вие ще имате ток, дори и ако доставчикът фалира. В този случай обаче ще бъдете обслужен от Доставчик последна инстанция (ДПИ) на високи тарифи, докато не сключите нов договор.

Има обаче и изключение - електрозахранването ви ще бъде преустановено при неплащане на сметки към търговеца на енергия. 

Как изглежда фактурата при търговец на свободния пазар?

Месечната сметка за електричество се формира от няколко компонента:

1. Изразходвано количество електроенергия (в кВч) по единична договорена цена 

2. Такси за пренос през електропреносната и електроразпределителната мрежа

3. Такси за достъп до електропреносната и електроразпределителната мрежа

4. Такса „Задължение към обществото“

5. Акциз 

6. ДДС.

Дължимите суми от точка 2 до 6 са нормативно определени и се заплащат от крайния клиент, независимо кой търговец му е доставчик. Те са включени в месечната фактура, като впоследствие търговецът ще има ангажимента да ги разплати към ЕРП-та и съответните институции (Фонд СЕС, Агенция Митници, НАП).

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?