Електромобил на старо - рискована инвестиция

Ахилесовата пета на употребяваните коли е животът на батериите и тяхното обслужване

Първата вълна изцяло електрически автомобили за масовия пазар вече имат зад гърба си 5-6 години по пътищата. Колко и да е относително малък броят на подобни возила у нас се оказва, че поддръжката им в България е истинско предизвикателство.

Едно от най-големите притеснения, които имат потенциалните купувачи на електрически превозни средства, е колко дълго ще издържи батерията. Въпросът е резонен, защото електромобилите все още са сравнително нови и няма данни, събирани с десетилетия, които да показват какво точно да очакваме от химикалите, използвани в батериите им.

Хората знаят какво да очакват от техните автомобили с ДВГ - колко често се нуждаят от поддръжка и колко дълго издържат двигателят и трансмисията. Но при електромобилите най-скъпият компонент в цялото превозно средство е голяма неизвестност, което представлява основен проблем при вземането на решение за покупка.

Това е една от основните причини в страната ни да са регистрирани едва 1445 електрически автомобила и още 9554 хибридни модела, било то нови или употребявани. Според единните европейски регламенти за електрическите автомобили всички коли на ток в ЕС са с гаранция на батериите от 8 години, или 160 000 километра пробег като нови.​

През последната години все повече търговци на автомобили на старо се ориентират да предлагат именно 4- или повече годишни електромобили и това се усеща и на пазара. Проверка на "Марица" показа, че към момента има над 1100 употребявани електрически превозни средства из автокъщите в страната. Изборът е огромен - от компактни, двуместни коли на 7-8 години с пробег над 150 хил. километра за около 10 хил. лева, до актуалните модели от последната година на Тесла, Порше и Ауди, на няколко хиляди километра, но стигащи до 220 хил. лева.

Именно животът на батериите е "ахилесовата пета" на повечето употребявани електромобили. Почти всички екологично чисти коли на ток, произведени до 2018 година, използват стара технология както за самата батерия, така и за нейното зареждане. Най-масовите модели от "S" серията на Тесла, произведени през 2015 година, например показват резултати в широк спектър. Два идентични подобни автомобила от 2014 година с пробег около 200 хил. километра дават отклонение от близо 25% в текущия капацитет на батерията. Единият модел разполага с 83% от оригиналния заряд, докато другият с едва 59% от първоначалните 70 кВтч.

Обслужването на батериите е другият голям проблем при електромобилите на старо. Докато масовите марки имат представителства у нас, които могат да ремонтират и поддържат електромобилите от своята гама, собствениците на Тесла (които все още се славят като най-надеждните возила на ток) са изправени пред огромен проблем. Най-близките оторизирани сервизи и представителства са в Италия или Австрия. А нова батерия за автомобила на Мъск може да струва от 12 500 до 40 000 долара в зависимост от капацитета и дали старата ще бъде върната за рециклиране. 

Така например Тесла Модел "S" от 2014 година струва между 55 хил. лева (с пробег от близо 170 хил. км) и 85 хил. лева за автомобил с навъртени 49 хил. км. Така ако батерията на закупения на старо автомобил не работи правилно, в най-добрия случай купувачът ще се наложи да се бръкне с допълнителни поне 20-30 хил. лева. 

Специалистите по света са категорични, че към момента технологията на батериите все още се развива и покупката на електромобил на 4-5 години може да се окаже много по-голям разход от планираното. Според експертите достатъчно устойчиви батерии, които да развият пазара за возила на ток на старо, ще можем да очакваме най-рано през 2022 година.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?