Следвайте ни

Банките ни привикват спешно, иначе блокират сметките

Питат всеки клиент дали е политическо лице

viber icon

Банки спешно привикват клиентите си лично на гише. Срещата тет-а-тет не търпи отлагане, защото в противен случай сметките на хората може да бъдат блокирани и те да не могат нито да теглят пари, нито да правят преводи.

"Обади ми се служителка от УниКредит Булбанк и каза при първа възможност да отида до най-близкия офис на банката. Излязох от работа, за да изпълня указанията, защото в противен случай щях да остана без пари", разказа пловдивчанин, който има обикновена разплащателна сметка и дебитна карта. 

На гишето се наложило да показва лична карта, за да сверяват данните за местожителство и адрес, да дава друга контактна информация и да отговаря на куп въпроси. "Дори ме попитаха дали съм политическо лице", каза Тони Янев.

Съобщение по месинджър пък получил друг клиент на банката. Смисълът обаче бил същият - „съгласно действащото законодателство, банките трябва да разполагат с актуални лични данни на клиентите си. В изпълнение на закона за Вас, за съжаление, е установена недостатъчна информация. Единствено по тази причина се налага сметките Ви да бъдат временно ограничени за извършване на плащания“.

От финансовата институция обясняват още, че заради временното ограничение при проверка на салдо по сметка в канала за електронно банкиране е възможно да излезе странно съобщение „44444444“.  Това обаче не бива да притеснява титуляря, а просто да посети офиса. 

Бърза проверка на „Марица“ показа, че такова обновяване на клиентските досиета върви навсякъде. Вероятно обаче то се прави „на части“, и то за клиенти, които отдавна не са посещавали банков офис и не са се срещали със служители. От Райфайзенбанк уточниха за конкретен клиент, че засега не се налага да се отбива при тях. Същото посочиха за друг титуляр на сметка и от Банка ДСК.

Причина за офанзивата е Законът за мерките срещу изпиране на пари, под ударите на който попадат и обикновените граждани, които имат сметка в банка, влог, карта, кредит или ползват някаква друга банкова услуга. Според документа финансовите институции трябва да поддържат актуални клиентски досиета. Периодичността на обновяване на данните се определя индивидуално за всеки клиент, според рисковия му профил ​- нисък, нормален или висок. При ниския базата данни трябва да се опреснява ориентировъчно веднъж годишно, при нормалния - на шест месеца. А на вискорисковите (според вътрешните критерии на банката) клиенти - ежемесечно. Любопитен факт е, че към потенциално най-рисковите клиенти по Закона за изпиране на пари спадат и лица, заемащи или заемали висша държавна длъжност, както и кметове и зам.-кметове на общини и районни кметства. Това сочат указанията на БНБ към търговските банки, спуснати още преди година.

Задължението банките да поддържат актуален клиентски профил всъщност не е ново и е в сила от месец март 2018 година, когато се приеха поправки в Закона за мерките срещу изпиране на пари. Но тъй като банковите служители използват момента мимоходом да опреснят базата данни, когато клиент се отбие по някакъв повод при тях, по-рядко стигат до телефонни обаждания и покани по алтернативни канали. Голяма активност имаше през септември миналата година. В закона наистина има изискване за прекратяването на вече установените делови взаимоотношения при невъзможност данните на физически или юридически лица да бъдат актуализирани. 

Неофициално банковите служители признават, че отдавна имат поставено задание да се срещат тет-а-тет с клиентите си поне веднъж годишно. Въпреки че има и много изрядни такива, които при всяка смяна на адрес, месторабота, номер на GSM веднага уведомяват обслужващия ги служител, разказват пловдивски мениджъри.  

Вяра Порязова

Вяра Порязова

Журналист - екип "Бизнес"

Вяра Порязова е завършила „Макроикономика” в ПУ. Има 2-годишна специализация по „Икономическа и политическа журналистика” към ФИСН в ПУ и курс към „Европейски стандарти в медиите”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (26)

Някой си

Някой си

10.08.2020 | 17:14

Марица , айде спрете с лъжите и опитите да клатите банковата система на държавата!

Отговори
0 3
Някой си

Някой си

10.08.2020 | 17:10

Някой се опитва да клати банковата система на държавата! Марица , спрете с простотиите си! Ако продължавате да поствате лъжливи новини , кофти!

Отговори
0 3
Гражданин

Гражданин

10.08.2020 | 16:49

Банките са създадени да играят бухалка върху хората,и да набъбват като пиявици.Държавата винаги ги ползва да сплаши някой,и да му вземе хляба от устата,ако закъснее с плащане.Има пенсионери по болест,които не могат да отделят дори и за годишния данък,на жилището си,а после им запорират пенсиите.После ще ми говорят,че мислят за пенсионерите,с такъв случай може само да докарат инфаркт на човека.

Отговори
3 1
Николай

Николай

09.08.2020 | 14:34

Затова искаме ОСТАВКА! Заради некадърните им закони и мутренски правила на Тиквите, калинките, суджуците и Герберските апаратчици и натегачи! ОСТАВКА МУТРИ, ОСТАВКА НА ПАРЛАМЕНТА И КАСКЕТА!

Отговори
19 5
Гошко!

Гошко!

11.08.2020 | 21:53

Изказване на нещастник!!!

Отговори
0 0
Абе глупости

Абе глупости

09.08.2020 | 11:03

Банките не изпращат мейли или обаждания по телефона освен ако не са от тия за бързите кредити От 15 години ползвам услугите на една банка и за това време нито веднъж не съм получил мейл и обаждане

Отговори
6 5
Кьосев

Кьосев

09.08.2020 | 15:22

Грешиш!) ДСК се наа.. Каха да ми звънят

Отговори
4 1
Глистите

Глистите

09.08.2020 | 09:25

Освен да лъжат в името на заплатата за нищо друго не стават!

Отговори
11 5
Анатема на СашоНереза от СДС-то

Анатема на СашоНереза от СДС-то

09.08.2020 | 06:25

Аз отдавна престанах да вярвам на банките,от деня,в който "Балканбанк" ми открадна всичките спестявания.Сега,в момента в който ми преведат по банков път заплатата, веднага я тегля и оставам на СИК[email protected] джията средния си пръст. Просто не чакам и ден да мине.Парите си съхранявам вкъщи, в сейф,циментиран пода на гаража си.

Отговори
14 0
Ник

Ник

08.08.2020 | 23:00

Това е неистина. Клиент съм от над двайсет и ... години на ДСК и никога не са ме питали за политическа ориентация, и други данни които не засягат банката. Име, адрес, тел., ЕГН, семейно положение и месторабота. Точка!

Отговори
7 13
Русенлия

Русенлия

08.08.2020 | 22:28

От Първа инвестиционна няма по-големи измамници. Слагат една камара скрити такси по сметката. Така ми източиха 200 лв без да се усетя...

Отговори
9 0
БанкерЪ

БанкерЪ

08.08.2020 | 14:12

Тая шунда,която е съставила идиотския текст може да бъди съдена от споменатата банка,както и от всеки един от нас за всяване на паника.Всъщност тя е нещо като героят Илф и Петров ,който кр ещи :"Бият Паниковски".Само,че тази елементарна писачка няма да го разбере.Явно във сайта работят човеци които познават само азбуката и то донякъде.

Отговори
17 19

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?