44

Възстановяваме паметта, но със съвременни изразни средства

Архитектите Красимир Кръстев и Константин Пеев, които участваха в конкурса за възстановяване на като Обединение „1350 години“ ДЗЗД (Студио Кръстев ЕООД + ЕКСА Арт ЕООД), представиха пред "Марица" и своя иден проект, който не беше одобрен от Столична община.  

Някогашният военен паметник е бил оформен от фасадите на казармен комплекс, който понастоящем е заменен от пешеходните алеи и паркове около Националния дворец на културата. Тази промяна на средата е концептуалната основа на настоящото проектно предложение, а именно възстановяване на паметта чрез съвременни изразни средства, твърдят двамата архитекти.

"Пространството зад паметника е естествено продължение на основната диагонална алея от бул. „Професор Фритьоф Нансен” и бул. „Патриарх Евтимий”. В това пространство са разположени семпли места за сядане, както и информационно табло, което дава представа на посетителите относно същността на паметника", предвижда техният проект. 

Художественото оформяне на мемориала следва символиката, документирана в наличните архиви. Оформянето и разпределянето на надписите с имената на загиналите войници върху отделните плочи на П-образната композиция цели да постигне ефекта на някогашния мемориал. Запазено е и тяхното групиране по местности върху всяка една от плочите: Тракия, Добруджа и Македония. Основните надписи, изразяващи признателността на народа, са положени високо на стените на монумента. На централната плоча са изписани местата и датите на битките, водени от Българската армия. На централната плоча е ситуиран стилизиран релеф на ордена “За храброст”. Пред ордена, върху изнесен гранитен постамент в центъра на композицията, е издигната скулптурата на лъва, запазена от някогашния мемориал. По стените на мемориала върху вертикални ивици от гранит, чрез метод ецване, са отнети светли букви за имената на героите. 

"Технологията на изписването е вдъхновена от облика на оригиналните мемориални плочи, които са били от тъмен гранит със светли надписи. Самата гранитна облицовка редува ивици с полирана и грапава повърхност, които се различават по начина, по който отразяват околната среда и светлината, добавяйки ритъм в художественото оформяне на монумента", обясняват двамата автори.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
2 коментара
Продължава простотията в Марица

Продължава простотията в Марица

13.06.2024 | 04:13

Поредното неграмотно писания на Даниела. Прочетете и се опитайте да разберете още първото изречение. Защо Даниела пише за неща, които не разбира? И защо Марица ни занимава с проект, който е отхвърлен от Столичната община? На кого са баджанаци авторите?

Отговори
8 0
Любопитко

Любопитко

12.06.2024 | 23:39

Покажете ни победителя не лузърите

Отговори
0 0

Анкета

Как и къде ще почивате през лятото?