44

Строителите: Прибират ни таксите, а насреща няма нищо

Всяка година Община Пловдив прибира десетки хиляди левове от строителните предприемачи, за да им издаде заветното разрешение за строеж. Последно тарифата за него беше вдигната в края на 2020 г.  от 1 на 5 лева за квадратен метър с решение на Общинския съвет. 

"Въпросът е какво получаваме срещу парите, които ни прибират. Няма инфраструктура нито като проектиране, нито като строителство. Документите, които се одобряват, също се придвижват бавно", недоволстват бизнесмени от строителния бранш. 

В същото време се готви завишаване на цените на административните услуги с мотив, че строителният бум не секва, а парите в местната хазна не стигат, за да догони частните инвестиции с подобаваща инфраструктура.  

„Инвеститорът е поставен в ситуация сам да изгражда улиците около обекта си и да ги дарява след това на Общината. Факт!", жалват се пред „Марица“ предприемачи. На практика, градската управа се фокусира върху възловите булеварди и улици и работи основно по поддръжката и рехабилитацията им, а за новите квартали парите никога не стигат.

С казуса е наясно и зам.-кметът по дигитализация, европейски проекти и бизнес развитие Владимир Темелков. „В момента анализираме цените на таксите за разрешение за строеж. Предстои ново увеличение, но в същото време си даваме сметка, че когато искаш да вдигаш цената на една услуга, трябва да предоставиш нещо много по-качествено - тук говорим за инфраструктура и условия за строителство", коментира наскоро пред „Марица“ Владимир Темелков.    

Припомняме, че в Пловдив предприемачите плащат една от най-ниските цени за строителни разрешения, при положение че градът често е начело на класациите по ново строителство.  Община Бургас взима 7 лв. за кв.м, във Варна цените са между 1.35 лв. и 8.10 лв., в зависимост от вида на сградата, а в София - между 5 и 14 лв. спрямо зоната на застрояване. 

 

Частно трасе в "Южен" глътна милион

На много строители в Пловдив вече им се наложи да се нагърбят и с инфраструктурата около новите обекти.  Предприемачът Илко Рожевски вложи над 1 млн. лева, за да изгради чисто ново трасе, което минава покрай комплекса му "Южен парк" и свързва квартал „Беломорски“ с бул. „Ал. Стамболийски“. „Общината ни поставя в тази ситуация - не можем да получим разрешенията за ползване на комплекса, без да сме „вързани“ към околните с изградена инфраструктура. Ние строим и продаваме жилищата, така че мислим и за бъдещите ни обитатели - те няма как да плащат промишлен ток и вода. Не можем да чакаме Общината да изгради пътя“, коментира за „Марица“ предприемачът. После обясни, че на това място имало стар път.

Върху него изградили новото трасе, като част от парите отишли за двата тупика в съседство до имота им. Отделно строителите поддържат пътя между жп линиите и обръщалото на „Беломорски“. Рожевски добави, че все пак са имали късмет и са изпълнили трасето в част, която е само общинска. Това им спестило главоболията около отчуждаването на частни имоти.  

Много предприемачи посочват, че Общината е наясно в кои райони е най-силно новото строителство. Ето защо е редно поне година напред да планират някакви средства и да помислят за изграждане на инфраструктурата. 

"В момента има много голям интерес към терените в „Южен”, проблемът обаче остава и той е липсата на вече изградена инфраструктура. И това е задача №1 за Общината, която първо трябва да направи съответните улици - те са общински обекти и задължението е тяхно“, твърди инвеститорът Методи Рашков, шеф на строителна компания, която развива няколко мащабни проекта в града. Той дава за пример модела, по който бе изграден новият квартал зад мол "Пловдив". Там терените станаха изключително атрактивни, но в тях първо беше изградена инфраструктурата и те разполагат с всичко необходимо. "Така инвеститорът идва и започва да строи", подчертава Рашков. 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
10 коментара
голяма част

голяма част

26.04.2024 | 20:08

от новите строежи по искане на инвеститорите са в земеделски земи с променено предназначение . Какви пътища там искат.

Отговори
6 0
Комуниста рецидивиста

Комуниста рецидивиста

26.04.2024 | 17:37

А какво прави общината само събира едни пари а насреща нищо .

Отговори
1 3
Майна

Майна

26.04.2024 | 06:21

Защо е това мрънкане.Цена на квадрат средно 1300-1400 евро,а му взели такса 2.5 евро на квадрат.Как да изградят инфраструктура с тези пари???А че целият град е в дупки и кръпки заради новите сгради???

Отговори
9 1
Папиханус

Папиханус

25.04.2024 | 21:24

Фани едните изтряскай другите...

Отговори
9 0
Кой крив, кой прав не знам

Кой крив, кой прав не знам

25.04.2024 | 16:41

Но гражданите плащат масрафа и в двата случая.

Отговори
14 0
Бесен пловдивчанин

Бесен пловдивчанин

25.04.2024 | 08:34

Разбойническата строителна мафия пак плаче на чужд гроб!Спите вие от общината!Високи такси до дупка,белким намалеят!

Отговори
12 1
Ivan

Ivan

25.04.2024 | 12:21

Някой друг е виновен за неуспехите във вашия живот явно

Отговори
5 1
4000

4000

24.04.2024 | 17:45

Има едно лесно решение - общината да спре да дава разрешителни за строежи. Така няма да има проблем с инфраструктурата. И без туй 1/3 от жилищата са празни и никой не ги ползва. Тия, които не си знаят точно колко пари имат да си намерят друг бизнес! Те и преди 20 години така имаше строителен бум в Испания и като дойде кризата 2008 г. и да видиш колко сгради ги разрушиха и колко предприемачи фалираха, защото никой не купуваше вече имоти.

Отговори
15 1
Ivan

Ivan

25.04.2024 | 12:20

Също така предлагам, така и така има проблем със земеделието, да се спрат и субсидиите за него.

Отговори
6 3
Лошия

Лошия

26.04.2024 | 15:57

В цял свят,първо се изгражда инфраструктурата,канализация,тротоари и прилежащи към тях зелени площи и чак след това се строи,тук е всичко на обратно

Отговори
6 0

Анкета

Решихте ли за кого да гласувате на 9 юни?