Следвайте ни

Реконструкцията на Жп възел Пловдив - акцент в сектора

Големият замисъл на НКЖИ е по него да се движат влакове със 160-200 км/час

viber icon

През следващите няколко месеца ще дефинираме обхвата на проектите в сектор „Транспорт“, които ще залегнат за изпълнение в периода 2021-2027 г. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на международна конференция „Европейската солидарност в инвестиционната политика на ЕС“.  

За Пловдив фокусът остава върху мегапроекта за Жп възел Пловдив, който е приоритет на Национална компания “Железопътна инфраструктура”. Стойността на проектното предложение е 115 млн. евро, но независимо че документацията му е разработена още през 2013 г., с днешна дата изпълнението му не е започнало.

„И след 2020 г. ще продължим да работим по подобряване на свързаността в региона, като фокусът ни е насочен към Северна България и трансграничните връзки“, посочи министър Желязков на форума. Събитието се организира от Комисията по регионално развитие на Европейския парламент и Камарата на строителите в България. Министър Желязков отбеляза, че основният елемент в сектора остава железопътният транспорт, като в следващия програмен период е предвидено да бъдат включени железопътните връзки от София до границите със Северна Македония и Сърбия. 

„Предстои да направим проучване за необходимостта и 

алтернативите за развитие на жп инфраструктурата по направлението „Север-юг”,  

коментира още министър Желязков. „В пътния сектор ще бъде поставен акцент върху изграждане на транспортните връзки в Северна България“, заяви Росен Желязков и допълни, че към момента ОПТТИ финансира подготовката на два пътни проекта, като целта е те да бъдат изградени след 2020 г. Това са автомагистралата „Русе-Велико Търново“ и скоростният път „Видин-Монтана-Враца“. За Пловдив фокусът остава върху мегапроекта за Жп възел Пловдив, който е приоритет на Национална компания “Железопътна инфраструктура”.   

„Стойността на проектното предложение е 115 млн. евро. Тази документация е разработена още през 2013 г.”, припомни арх. Белин Моллов. Независимо от това обаче с днешна дата изпълнението му е на „кота 0”, т.е. дори не е започнало. „Проектът е стратегически за града, понеже включва няколко много важни приоритета ​- първо, рехабилитация и модернизация на железопътната инфраструктура в участъците жп гара Пловдив ​- Пловдив разпределителна -Крумово и Пловдив разпределителна ​- Скутаре. Също реализацията на пътния пробив под жп гара Пловдив, развитие на коловозите на жп гарите, попадащи в обхвата на жп ареала,

премахване на съществуващи прелези и замяната им с надлези.

„Големият замисъл в случая е да се реконструира целият железопътен възел Пловдив, защото тук ще се пресичат отсечки от жп мрежата, по която ще се движат влакове със 160-200 км/час. 

В интегрирания план за градско възстановяване и развитие пробивът под гарата между бул. “Васил Априлов” и “Македония” е включен в проекта за реконструкция на жп възел Пловдив. Този проект също има осигурено финансиране от оперативна програма “Транспорт” 2014-2020, но изпълнението му, което се предвиждаше за 2015-а, още не е  започнало”, допълни арх. Моллов.

Докато специалистите разписваха ИПГВР, където са заложени проектите, държавата отдаде гарата на концесия и така инвестициите там ще засегнат единствено площадчето между сградата и бул. "Христо Ботев".  „За съжаление действащите концесии, които са сключени след разработването и приемането на ИПГВР Пловдив през 2013 г.,

може да създадат проблеми при финансирането на проекта

по инвестиционен приоритет „Градска среда”, група дейности „Градска среда” по ОПРР”, предупреждава арх. Белин Моллов, чийто екип разработи Интегрирания план. 


В същото време се оказва, че въпросният проект е приоритетен не само за Пловдив, но и за страната. "Той е интегрална част от изграждането на цялото жп и пътно направление от сръбската граница през София и Пловдив, към Бургас и Свиленград по трасето на европейските транспортни коридори №8 и №10", заключи експертът. 

 

Пет приоритета в новия планов период

 

Новата рамка на политиката на сближаване за плановия период 2021 - 2027 г. съдържа пет инвестиционни приоритета:

- По-интелигентна Европа - иновации, цифровизация, икономическа промяна и подкрепа за малките и средните предприятия;

- По-зелена нисковъглеродна Европа - прилагане на Парижкото споразумение и инвестиране в енергийния преход, възобновяемите енергийни източници и борбата с изменението на климата; 

- По-добре свързана Европа - със стратегически транспортни и цифрови мрежи;

- По-социална Европа - изпълнение на европейския стълб на социалните права и подкрепа за качествената заетост, образованието, уменията, социалното приобщаване и равния достъп до здравеопазване

- Европа по-близо до гражданите - подкрепа за местните стратегии за развитие и устойчивото градско развитие в ЕС.


Очаква се инвестициите в регионално развитие да се съсредоточат върху първи и втори приоритети (иновации, цифровизация, икономическа промяна, подкрепа за малките и средните предприятия, инвестиране в енергийния преход, възобновяемите енергийни източници и борбата с изменението на климата). Между 65 до 85% от средствата от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд ще бъдат предназначени за тези два приоритета в зависимост от относителното благосъстояние на държавите членки.

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?