1939

Разпада ли се бракът по сметка между Пловдив и железниците

В годините на соца първенството държеше линията Пловдив-Филипово. Рекордът й беше 87 преминаващи влака в денонощие. Днес тя пречи за развитието на града 

Заради лъжите и игрите покрай тази жп линия задръстванията покрай прелезите ще се забравят, но никой няма да върне загубените 30 години. 

Жп възел Пловдив „изяжда” ценни градски територии, важни за Пловдив от урбанистична гледна точка. От него останаха само релсите, които покриват над 1000 дка земи в центъра на града, а от тях се използват не повече от 200-300 дка, твърди пред „Марица“ инж. Желю Желев. И пита: Защо при реконструкцията на жп възел Пловдив не се освободят ненужните на жп площи за градско строителство? Преди време инженерът предупреди, че една от спънките за развитието на градоустройството, както и на транспортната инфраструктура на града са именно неясните взаимоотношения между Община Пловдив и НК „Железопътна инфраструктура“.

Инж. Желю Желев

От няколко години в пресата се презентира проектът на НКЖИ за реконструкция на жп възел Пловдив. Факт е, че двете големи гари са в централната част на Пловдив, а линиите разкъсват града на парчета. Какво следва от това? Отговора дава инж. Желю Желев. Експертът е завършил Университета по архитектура, строителство и геодезия (бивш ВИАС) със специалност "Хидроинженер". Той е главен инженер при строителството на напоителна система "Средна Тунджа" към язовир "Жребчево".

След Освобождението на България нейните първи управляващи са имали тежката задача да изберат посоката на развитието й с цел постигане на бърз и значим напредък. Макар че много от тях все още да не са захвърлили потурите си, тези хора са имали умни глави на раменете си и водени от малобройна, но високообразована интелигенция, стигат до извода, че огромният ресурс на страната е нейната плодородна земя. България произвежда висококачествена продукция, търсена и ценена в западните страни. Но как стоките да стигнат до Виена, Берлин и Париж? В България няма пътища, а транспортните средства са волските и конските каруци.

Как да се реши проблемът?

Тогава вземат едно простичко на пръв поглед, но всъщност гениално решение. Вместо автомобилни пътища, да се строят жп линии. Да се строят, но не въобще, а да пресичат плодородните земеделски земи. Защо? Защото след изграждането й продукцията от двете страни на линията на дълбочина 25-40 км веднага става достъпна за пазарите. От нивите до железницата тя се транспортира с волски и конски каруци. Това решение стимулира бързото нарастване на дължината на жп мрежата. 

Железниците се оказват най-важният фактор за бурното развитие на България

След 9 септември 1944 г. новите управляващи не промениха избрания път на развитие и продължиха изграждането на жп линии. Може да се каже, че социализмът беше изграден от земеделските стопанства и железниците. Те станаха второто по важност ведомство след военното.

През 60-те години на миналия век на някои места единичните линии не можеха да пропуснат големия брой влакове. В Южна България това бяха  участъците Тулово-Дъбово, Михайлово-Стара Загора и Пловдив-Филипово.

Първенството държеше линията Пловдив-Филипово.

Рекордът е 87 преминаващи влака в денонощие 

Участъците край Стара Загора и Казанлък бяха удвоени. Но за Пловдив-Филипово пловдивчани възразяват срещу удвояването поради това, че линията, строена някога на километри от града, е вече част от него и пречи на развитието му.  Държавата приема аргументите на Общината и се съгласява да финансира не 3 км удвояване на линията, а 15 км нова линия от Пловдив директно за Скутаре. През следващите десетина години линията изцяло е обхваната от града. Съгласно плана за развитие на града западно от линията - между бул. „Шести септември“ и реката, се изграждаше зоната за отдих, спорт и развлечения. Там вече са построени Гребният канал и стадионът. Случвало се е да се задава влак десет минути след края на футболен мач. Бариерите на булевардите са спуснати, но срещу стадиона стотици хора  минават директно през релсите. Това създава сериозна опасност от нещастен случай. Освен това нарасналият брой коли по булевардите чакат на дълги опашки пред бариерите. В същото време се явява нова пречка - и казармите се оказаха  също в чертите на града.

Тогава държавата отново се намеси и взе

изключително благоприятно за Пловдив решение.

За изпълнение на това решение държавата вложи десетки милиони левове от държавния бюджет. То беше узаконено със специално постановление на Министерския съвет, наречено „Постановление на МС за УСКОРЕНО градоустройствено и архитектурно развитие на град Пловдив“. Какво предвиждаше това постановление? Премахване на казармата западно от линията, там, където сега са „Кауфланд“ и „ Лидл“, преместване на летището в с. Крумово, демонтаж на линията Пловдив-Филипово

Военните изпълниха решението и виждате какви модерни сгради се построиха там. След демонтажа на линията се предвиждаше бул. “Копривщица“ да продължи на север към  бул. “България“ и да се съедини с бул. “В. Априлов“. Оттам до магистралата да се реконструира входно-изходната магистрала, за да поеме двата потока - от бул. “В. Априлов“ и „Копривщица“.

За да се демонтира линията, трябваше да се извършат две неща - да се построи още един коловоз от гара Пловдив до гара Скутаре, да се изгради жп връзка от гара Тракия до гара Филипово, за да не обикалят влаковете през Скутаре.

Първото  условие - удвояването, е изпълнено и влаковете пътуват по линията. Второто - положени са релсите до река Марица, включително мостът. Дойде 1989 г. и железниците спряха изпълнението на връзката. Остават неизградени 4 км релсов път и надлез на шосето за Рогош. От този момент вече повече от 30 г. железниците, подпомагани от проектантите на регулационния план и

с мълчаливото съгласие на Общината,

провалят изпълнението на постановлението от 1975 г. Железниците са твърд противник на демонтажа, независимо че линията им носи само загуби. Те ще преминават по линията, докато падне мостът, който съгласно правилата за сигурност трябваше да бъде изваден от експлоатация преди 30 години. Що лъжи се казаха и празни абсурдни обещания, че ще вдигнат линията на мостова конструкция. Проектантите на регулационния план също се обявиха против демонтажа. Всъщност те не са за запазване на линията, а искат да запазят трасето за бъдещия  S-бан. С това те извършват две беззакония. Първото - не спазват решение на най-висока инстанция. Щом имат сериозни възражения срещу решението, да искат неговата промяна! А те не само  пренебрегват старото решение, а правят второ беззаконие - променят  плана така, че трасето да се запази за бъдещия S-бан. Как е възможно заради едно хрумване без санкция от никого да направиш промени с толкова вреди за града?

Какви са последствията

Първо. Най-големият булевард в Пловдив се насочва към Западната тангента, която не съществува. Реално това означава бул. “Копривщица“, неизползван 30 години, отново да бъде замразен. Тогава защо е построен?

Второ. Защо Западната тангента трябва да тръгне от десния бряг на р. Марица, а не от бул. „България“? Тя ще започне да се строи, когато й дойде времето. Дотогава „Копривщица“, насочена към магистралата, ще върши своята работа, за която е строена.  

Защо Общината проявява мълчаливо съгласие с всички безобразия, за които стана дума? Общината има главен архитект и други архитекти. Какво гледат и одобряват на „експертните съвети“? Познавам по снимка седмина кметове на Пловдив. Нито един от тях не взе отношение по въпроса - нито „за“, нито „против“ линията. Интересно какви са мотивите им за това поведение? Причината е в самия стил на работа на Общината. Гледа се само в рамките на мандата и в резултат на това късогледство знакови обекти, изискващи трудна подготовка, просто се заобикалят и ги оставят на следващите управници, после на следващите и така се изнизват годините и проблемите на града се трупат. В момента жп линията съществува и не създава проблеми на кмета и неговия екип. Само опашки от чакащите автомобили, но това е бял кахър. 

Нека си представим обаче, че линията е демонтирана. Този факт ще отвори много работа и главоболия на Общината. Трябва да се ремонтира булевардът от Коматевския подлез до р. Марица, нужен е нов мост, нов булевард до бул. „В. Априлов“, две големи кръстовища. Това строителство, за да се организира, проектира и изпълни в градски условия, ще изисква минимум 15-20 години. Строителство, което можехме да сме приключили до 2010-2015 г., а ако започнем догодина (което се съмнявам), ще продължи до 2030-2035 г.

Ето това е огромната загуба на града заради лъжите и игрите покрай тази жп линия. Задръстванията покрай прелезите ще се забравят, но никой няма да върне загубените 30 години.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
10 коментара
Петков

Петков

30.12.2022 | 23:38

Както винаги инж.Желев е точен и аргументиран но няма кой да чуе.Перверзията в този спор с ж.п. линията и демонтажа и е, че общината и общинските ръководства вместо да сложат интересите на града на първо място и да диктуват условията на железниците както е по цял свят те правят обратното слугуват на железниците.Жалко но факт.Живеят с една химера ес бан в Пловдив и не знаят как да използуват ж.п. транспорта да им реши част от транспортните проблеми.Ако бяха в час отдавна ж.п. линията Крумово Асеновград да е двойна и с променено трасе да обслужва летище Пловдив. Проблем ришен за 100год. напред.А са само десетина километра и т. н. и т. н.

Отговори
1 0
кору-пшън

кору-пшън

21.12.2022 | 15:24

Има решение - Ако го дадат "на инженеринг", на "наша" фирма . Каквото направи, направи, а Общината ще плаща колкото й поиска фирмата....

Отговори
10 1
Диди

Диди

21.12.2022 | 14:00

Релсите нямат работа в рамките на града.Запушват целия град.

Отговори
12 3
ЖП-ец

ЖП-ец

21.12.2022 | 13:44

Какво точно иска дедето? Да няма линии, за да има къде да се строи? Компютърния модел, с кръговото, го гледаме преди всеки местни избори. Отново наближават и отново нищо ново.

Отговори
15 4
Иван

Иван

21.12.2022 | 14:30

Вие в жп всички ли сте с толкова акъл в главите. Всичко, което казва човека е точно така. На кой му трябват толкова не използвани линии между Централна гара и Асеновградско шосе. Линията пловдив филипово дали е адекватна. Южно от Централна гара има линии които дали трябват на някой.

Отговори
7 7
ГЮРО

ГЮРО

21.12.2022 | 13:36

Пловдив умира, а мошениците строят сгради, та ушите им пукат. Сградите стоят полупразни, но какво от това? И без това инфраструктура няма. А основното е да се изперат едни пари, добити по престъпен начин. Всичко останало са празни приказки.

Отговори
23 0
ГАГА

ГАГА

21.12.2022 | 13:29

Този изрУд иска да строи идиотската ж.п. естакада за 300 милиона, а Пловдив още няма околовръстно шосе, обхващащо целия град. И сега ТИРовете пердашат през градските улици и булеварди. А тоя ще ми фъфли за "градска железница", в която коте няма да се качи. Тъппи крадци и престъпници.

Отговори
12 8
Иван

Иван

21.12.2022 | 14:32

Тия 300 млн ти ли осчетоводи. Ако не се краде тая линия се вдига на второ ниво за 6 месеца и много по малко пари.

Отговори
9 3
Гого

Гого

21.12.2022 | 15:49

Кой изрод иска да строи ж.п.линия на естакада за 300 милиона ? Това не е ангажимент на общината умник! НКЖИ не е общинска фирма. То бива да сте толкова невежи и схванати.

Отговори
6 3
Иван

Иван

21.12.2022 | 16:30

Какво като не е ангажимент на общината. Тя не е ли фактор в този град. То защото общината няма ангажимент за нищо за това в града няма улици, тротоари, градинки, булеварди, градски транспорт и всичко е една голяма свинщина.

Отговори
11 0

Анкета

Кой да стане кмет на Пловдив, ако Здравко Димитров хвърли оставка?