46
Следвайте ни

Полина Стойкова: Избирайте инвеститори с добър имидж, когато купувате имот

viber icon

Средната цена на закупените в Пловдив апартаменти е около 850 евро/кв. м, така градът поддържа един постоянен ръст от 5% на годишна база

Купувачите държат имота като актив и избягват да продават, но това е логично - българинът няма алтернатива в какво да държи парите си.

С правилния брокер всеки предприемач има гарантиран успех, тъй като нашите съвети повишават добавената стойност на имотите, а рекламата ни гарантира бързата им реализация

Полина Стойкова, изпълнителен директор и съсобственик на BULGARIAN PROPERTIES

- Г-жо Стойкова, как се промениха цените на жилищата в Пловдив през последната година?   

- Средната цена на закупените в Пловдив апартаменти през третото тримесечие на годината по данни на BULGARIAN PROPERTIES е около 850 евро/кв. м. Така градът поддържа един постоянен ръст от 5% на годишна база, ако направим сравнение с миналата година.

Този темп постепенно възстанови нивата от 2019 г., когато градът отбеляза ръст в цените покрай Европейска столица на културата. Малко след това събитие обаче цените на жилищата в Пловдив се укротиха. Пандемията, разбира се, също прекъсна и забави процесите, но днес градът отново влезе в тази възходяща тенденция.

- На пазара в Пловдив се получи един парадокс - свръхзастрояване, масови продажби на жилища на зелено и липса на готови (завършени) апартаменти. Как ще обясните този факт?

- Подобна ситуация се наблюдава не само в Пловдив, но също в София и в другите големи градове на страната.

Новото строителство е огромно, а липсва готов продукт.

В момента особено силно се усеща как предлагането е на много ниски нива. Купувачите държат имота като актив и избягват да продават, но това е логично -българинът няма алтернатива в какво да държи парите си. А и в ситуация, когато банките въвеждат нови такси, включително такса „наличност”, продажбата на жилище не е опция.   

Жилища вече много рядко излизат на пазара. Дори в новопостроените сгради, където се предполага, че хората купуват с цел инвестиция, и се предполага, че след време те ще продадат имота. Само че това все още не се случва. Очакваше се и друго: клиентите да започнат да купуват на по-късен етап, когато сградата е завършена. Но това не се случи, все още масово се купува „на зелено”, т.е. на много ранен етап, дори преди строителството да е стартирало. Това е така, защото търсенето е много голямо, а предлагането не може да навакса.

- Агенцията ви стои зад първите продажби на имоти “на зелено” у нас. Работите със специална система, управляваща продажбите, която следи клиенти, вноски и всякакво движение по проекта. И все пак къде са подводните камъни за клиента?

- При продажбите "на зелено" основният риск е сградата да не бъде завършена в срок. Добрата новина е, че има механизми, с които този риск намалява: примерно, чрез неустойки в договорите. Важен момент е в предварителния договор с инвеститора да се заложат максимално много предпазни клаузи, които да защитават интересите на купувача. 

Затова съветът ми към клиентите е: особено важно е да избирате инвеститор с добър имидж. Също да проследите дали има добро финансиране, което да обезпечи изграждането на обекта. Така че проучете добре, преди да решите да инвестирате в нов дом!

- Как ситуацията около COVID-19 промени пазара на имоти?

- Жилищният пазар продължи да привлича купувачи с цел собствено ползване. Само че този клиент е по-взискателен и търси качествената среда,  тя означава по-просторни и светли жилища, с гледки към планината, реката, близкия парк. Така че предпочитано остава новото строителство.

Пандемията научи българина да купува все по-големи жилища, точно сега се появи нуждата от още една стая в дома. Затова масово се търсят 3-стайни и 4-стайни апартаменти. Статистиката също е категорична по този въпрос: над 60% от новозакупените жилища са с две или повече спални.

Двустайните традиционно са по-евтини, но и по-ликвидни имоти. Българинът влага парите си в тях с цел отдаване под наем.

Кризата около ковид ни научи да проектираме друг тип жилища. Навсякъде по света партерът е най-скъпата локация. Нашенецът я преоткри едва сега ​- добра опция е дворчето, ако, примерно, жилището е на партера в затворен комплекс. В пандемията нарасна интересът и към жилищата с тераси. Това са предимствата на един имот, които хората дълги години ги усещаха. Днес малките стаи създават лошо впечатление. Хората искат да влизат в спалнята си и тя да е поне 12-13 кв. м, защото имаше момент, когато проектантите я побираха в минималните 8-9 кв. м.

- На практика работата на предприемача е сложен и комплексен процес. Коя е формулата, по която действа успешният предприемач днес, за да има продаваеми жилища на пазара?

- Действително предприемачеството у нас е сложен и комплексен процес, но успешната реализация на едно жилище е свързана с множество участници. Тук искам да подчертая ролята на агенциите за недвижими имоти, те са изключително важен партньор. Неведнъж в практиката сме доказвали каква е нашата роля ​- да маркетираме и позиционираме правилно обекта, да привлечем клиента, но също и да отговорим на всички негови въпроси. С правилния брокер всеки предприемач има гарантиран успех, тъй като нашите съвети повишават добавената стойност на имотите, осигуряват по-доброто им позициониране спрямо конкурентите и дават възможност за по-бърза продажба на по-ранен етап.  Това е един цялостен процес, който отнема около 2 години - от старта на продажбите до приключване на строителството.

В Пловдив има един изключително активен пазар на ново строителство, но инвеститорите подценяват ролята и ангажимента на агенциите за имоти.

Днес е особено важен процес​ът на планиране при старта на един нов жилищен проект. Понякога липсата на правилно планиране и оглеждане на детайлите може да са пречка пред успешната реализация. Ето как една част от имотите стават трудно продаваеми.

ВИЗИТКА

Полина Стойкова MRICS е изпълнителен директор и съсобственик на BULGARIAN PROPERTIES.

С близо 20 години опит, тя е един от най-уважаваните експерти в областта на недвижимите имоти в България. Присъства често в медиите с коментари относно актуалните тенденции и прогнози за развитието на имотния пазар, а анализите на BULGARIAN PROPERTIES са високо ценени и се следят с интерес от всички пазарни участници. 

Под нейно ръководство BULGARIAN PROPERTIES получава редица отличия, сред които награди за „Най-добра реклама на имот“ и „Най-динамично развиваща се копания“ за 2020 г. и „Сайт на годината“ за 2019 г. в Годишните награди на Imoti.net.

Полина притежава магистърска степен по стратегическо управление от СУ ”Св. Климент Охридски”.

От 2012 г. тя е професионален член на Royal InstitutionofCharteredSurveyors (RICS) със специализация в имотните изследвания.

Автор е на първите научни публикации за имотния пазар в България и е създател на пазарните индекси PSPI.

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

ИМОТНИЯ

ИМОТНИЯ

26.11.2021 | 02:54

Полинче,къде го видя това търсене бе мила.Масово обикновените хора получават заплата колкото да си нахранят децата.Друга една огромна група от хора са теглили кредити и едвам успяват да ги покриват.Къде го видя това търсене.Сложи си едни очила и се поразкарай по градът,да видиш че навсякъде е фрашкано с непродадени имоти.Ако ти си сънувала това търсене,това е вече друга тема.

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво е най-важното, което новото правителство трябва да свърши в следващите месеци?