3906

Оперната прима Райна Инфантино: Маската на Борис Христов да остане пред Дома на културата

На 18 май отбелязахме 110-годишнината от рождението на великия български певец Борис Христов. Пловдивчани се прекланят пред неговия талант, изкуство, глас и артистичност. Припомняме, че в памет на големия оперен бас Борис Христов през 2014 г. беше открит монумент - маската на скулптора Цвятко СиромашкиИзработката и поставянето ѝ пред входа на Дома на културата в Пловдив бяха инициирани от граждански комитет. Поводът беше 100-годишнината от рождението на великия българин.

Дълго време местната власт не даде съгласието си за поставянето на монумента. По онова време в Община Пловдив имаше известни резерви спрямо оригиналната пластика на Цвятко Сиромашки. Една година след поставянето ѝ, в края на 2015 г., скулптурата на Борис Христов трябваше да бъде узаконена с решение на Общинския съвет. Лично тогавашният кмет Иван Тотев внесе предложението, за да се вземе официалното решение за скулптурата. Въпреки това и до момента узаконяването ѝ е само по член 56 - т.е. маската е със статут на временно пребиваващ обект.


Каква ще е съдбата на пластиката в бъдеще?

Този въпрос се поставя от редица интелектуалци под тепетата. Сред тях е и оперната певица Райна Инфантино, която изпрати свое становище до редакцията на в. „Марица“. Видната пловдивчанка е възпитаничка на Римската академия „Санта Чечилия”. Още когато е на 28 години, тя спечели наградата за най-добра оперна певица във Венеция. Животът ѝ преминава в Италия, където неин съпруг е оперният певец Луиджи Инфантино, делил сцена с легендата Мария Калас.


Публикуваме писмото на г-жа Инфантино 

Снимка: Наташа Манева

 

Да се говори за двама титани ​- Борис Христов и Цвятко Сиромашки, който ни даде този огромен подарък ​- маската на оперния бас ​- това е чест и вдъхновение. Двамата допринесоха толкова много за културата на България! Бор​ис Христов е всепризнат в цялата оперна история и култура. А колкото до Цвятко Сиромашки, той с микеланджелистка сила привнесе в маската неговите образи от сцената ​- в ролите на Филип II, на Борис Годунов и на Мефисто. В тази маска се „чува“ и смех​ът на Мефисто, и драматичността на Филип II от операта „Дон Карлос“, и трагедията на Борис Годунов. Всичко това е пресъздадено от скулптора Цвятко Сиромашки с познание, но и с много вътрешна психология, с умението да се разбере тази вътрешна болка. 

Ние, пловдивчани, можем само да се гордеем, че имаме този огромен подарък - маската, която стои пред входа на Опера Пловдив. Хора от цял свят днес идват, за да я видят и да почувстват влиянието на голямото изкуство. 


Това е силата на тези двама титани - Борис Христов и Цвятко Сиромашки!

Днес, след толкова години, най-после виждам, че в Пловдив имаме един великолепен кмет Костадин Димитров, който с просветление към културата направи възможно монтирането на едно добро нощно осветление около постамента на маската. И ни дари с тези светлини, които я осветиха подобаващо. Виждам в този акт една положителна енергия и принос от страна на общинската администрация на града. 


Сега обаче се надявам, че ще дойде момент​ът и времето маската и в бъдеще да остане в това пространство. Моят призив е към местната управа - нека помислим за статута на маската на Борис Христов и тя да остане на това място, защото този акт е важен за всички нас. За хората на Пловдив, за тези, които обичат града и които благоговеят пред таланта на незабравимия Борис Христов. И виждат силата на изкуството му чрез маската на скулптора Цвятко Сиромашки.

Мога да си позволя да говоря за оперната легенда Борис Христов, понеже последните 10 години от неговия живот преминахме заедно. Моят съпруг ​- маестро Луиджи Инфантино ​- имаше 40-годишно приятелство с него. Двамата са записали и участвали в много опери заедно - от „Нюрнбергските майстори“ до „Княз Игор“. Това са великолепни моменти в златната ера на белкантото. 


Със съпруга ми често ходихме на гости в дома на Борис Христов. Много мило ми ставаше, когато той винаги ми казваше: „Райничка, седни до мен“. Защото неговата майка се казваше Райна. При тези наши срещи дълго се заслушвах в техните разговори ​- разговорите между два лъва: Луиджи Инфантино и Борис Христов. Толкова много се расте в изкуството и в човещината, и в хуманността в компанията на тези двама велики музиканти. И в компанията на г-жа Франка, разбира се - съпругата на Борис Христов беше като стълб!

Биография на оперния певец, с предговор написан от лорд Harewood, братовчед на кралица Елизабет II.

 

Още си спомням една случка от онова време, когато семейството на Борис Христов ми подари неговата биография, написана от лорд Harewood, братовчед на кралица Елизабет II. На корицата на книгата Борис Христов е в ролята на Борис Годунов ​- царя на Русия! На първите страници се вижда и тяхното посвещение, а то е много мило. Защото Борис Христов и семейството му - тези хора ме чувстваха като свое дете и това до днес ме прави много щастлива и обичана“, споделя Райна Инфантино.

На първите страници се вижда и тяхното посвещение към Райна Инфантино


Кметът на „Централен“ Георги Стаменов:


Трябва да се впише в регистъра на движимите паметници на културата 

Когато говорим за маската на Борис Христов в Пловдив, говорим за един чисто административен акт, който касае елемент от градския дизайн.

Тук е необходимо заедно с колегата Пламен Панов, заместник-кмет по културата, археологията и туризма, да стартираме една процедура тази маска да бъде вписана в регистъра на движимите паметници на културата.

В него са описани всички онези елементи, които допринасят за качествения градски дизайн и са пряко свързани с културата. Веднъж вписани в регистъра, тези творби имат своя защитен статут и по този начин можем да гарантираме тяхната устойчивост във времето. 

 

Снимки от Наташа Манева

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
0 коментара

Анкета

За кой отбор ще стискате палци на Евро 2024?