Новото чудо на Пловдив: 500 м тунел свързва „В. Априлов” и „Македония” (ГАЛЕРИЯ)
Съоръжението ще е успоредно на пешеходния подлез, със спирки за градския транспорт и удобни вертикални връзки
- 10:57, 10.02.2016
- 10:58, 10.02.2016
- 6088
- 18
Пробивът под жп ареала на гарата е на път да се случи. Той е част от проекта за „Рехабилитация на железопътен участък Пловдив-Бургас - Фаза 2”, проект 1- „Развитие на жп възел Пловдив”, участък 11 - „Централна гара Пловдив”, финансиран по ОП „Транспорт. Транспортно-комуникационното съоръжение е заложено в два ключови за града документи - Общия устройствен план на Пловдив и Интегрирания план.
Откъде ще минава новото трасе? И какви са параметрите му?
Тунел, дълъг 478 метра, ще слиза на 6-7 метра под земята, точно под жп ареала. Това става точно преди колелото на централна гара по бул. „Васил Априлов”. Развръзките се осъществяват по ул. „Велико Търново” чрез две светофарни уредби, те са съответно на бул. „В. Априлов” и бул. „Руски”, обясниха единствено пред репортер на вестник "Марица" инженерите-проектанти - Димитър Балчев и Александър Георгиев, подизпълнители на главния проектант „Трансгео”.
В екипа им по разработката на трасето участва и конструкторът от УАСГ София - д-р инж. Костадин Топуров.
„Предлагаме трасе - успоредно на пешеходния подлез - с изграждане на спирки на масовия градски транспорт под новата приемна сграда на гарата и под трасето на бъдещата „Южна тангента”, с удобни вертикални пешеходни връзки”, обясниха инженерите. Подземното преминаване продължава и под пероните на автогара „Родопи” и „Южна тангента”. Развръзките с южна тангента се осъществяват чрез две кръстовища със светофарни уредби, съответно на бул.”Македония” и „Южна тангента” при ул. "Калиакра". При това решение се осъществява и вертикална връзка (пешеходна) между спирките на масовия градски транспорт в подземното преминаване и автогара „Родопи”, стадион ”Спартак”, магазините на BILLA и „Mr. Bricolage”; административните сгради на жп управлението, както и на фирмите с терени в района южно от жп ареала. Съоръжението излиза отново на повърхността при ул. „Калиакра" - точно на гърба на бившите хали в „Южен”, след това продължава на 150-200 метра, като надземно трасе и така се включва към бул. „Македония”.
Зоната, в която е разработен обектът, представлява най-общо транспортният ареал на Пловдив, който включва действащата
Централна жп гара, две от трите най-големи автогари, които гарантират повече от 70% от превозите. Той осигурява пътникопотока извън града, едновременно с това е физическа пречка за транспорта в града тъй като затруднява вътрешните транспортни връзки. В „тунела” ще има две спирки на масовия градски транспорт, едната – под гаровия площад, а другата - под Южната тангента, т. е. в края на автогара Родопи. „С подлези и ескалатори правим връзка с ниво терен – при магазин BILLA и при автогарата”, уточняват проектантите. Напречния профил на подземното трасе включва
две пътни платна х 7.5 метра,
със средна разделителна ивица от 3 метра. Планирано е осветление, вентилация, също канализация - всички необходими подземни съоръжения. Конструкторът от УАСГ - инж. Топуров - вече е проектирал и неговия „скелет”. То представлява стоманобетонова кутия, която на практика ще влезе не просто под земята, а и под канализацията на града. „Затова сме планирали помпено отводняване на водите, самото съоръжение също ще бъде изолирано, за да не влизат подпочвени води. Съоръжението и изключително сложно - предупреждават проектантите -строителството му ще отвори за разрешаване поне 3 сериозни проблема. Основната трудност идва от това, че
имаме два големи колектора
- единият по бул. „Христо Ботев”, другият по бул. „В. Априлов”. „Това са големи канализационни колектори, за прокарване на новото съоръжение те трябва да се прекъснат и да се направят обходи и то при действаща канализация. Технически това ще стане много трудно”, подчертават от екипа. „Другият проблем е, че влизаме под нивото на подпочвените води, което изисква сериозна хидроизолация и налага да се строи на участъци, да се прави помпено отводняване”. Третият проблем е, че в участъка от халите до бул. „Македония” се засягат много частни имоти. За да не спира реализацията, докато се отчуждят имотите, от екипа дават нулево решение - с еднопосочни развръзки на север и на юг. Едната използва съществуващото трасе на ул.”Д. Талев” за еднопосочно движение до ул.”Бяло море”, а другата - локалното платно на бул.”Македония”. Независимо от трудностите, новото трасе ще донесе
огромни ползи за града.
То ще „запълни” липсващата връзка север-юг. В момента подобна роля изпълнява Бетонния мост, който свързва бул. „Македония” и „Христо Ботев”, но той се ползва частично, казва инж. Балчев. От НКЖИ обаче обмислят да го повдигнат, за да могат да минават скоростните влакове. Другият вариант е той да се бутне и да се разшири трасето на жп линиите. В момента се ползват само двата възела – „Родопи” и „Коматевския”, които нямат директен контакт нито с жп гарата, нито с автогара Родопи. Това ще е третото трасе, значително по-късо, което ще обере потока от центъра и от булевардите „Васил Априлов” и „Руски” и ще ги свърже с цялата южна част на града.
От архивите
Как се разви идеята
Пробивът под жп гара Пловдив е заложен още от Общия устройствен план на Пловдив през 1968 г. В него е предвидено свързване на бул.”Руски” с бул.”Македония” с транспортен тунел под жп ареала. В следващи разработки (ЗРП „Южна тангента” 1987 г, ОУП на Пловдив 2007 г. ,Интегриран план за градско възстановяване и развитие на гр. Пловдив 2014 г.) отново е планирано подземното преминаване под жп ареала, свързващ булевардите „Васил Априлов” и „Македония”.
Настоящият проект е разработен в контекста на една от основните цели на ОУП на Община Пловдив, а именно „... дообвързване на Пловдив с европейската магистрална инфраструктурна и транспортна мрежи и превръщането на града в регионален кръстопътен център”.
Още за проекта може да видите в прикачените PDF файлове
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни