Следвайте ни

Новата визия за Пловдив – накъде оттук нататък?

Екипът на „Визия за Пловдив" разработва различни модели за подобряване на градската среда

viber icon

Как ще изглежда градът ни след 30 години - над този въпрос работи екипът на „Визия за Пловдив". Целта му е да събере данни, да анализира и да предложи нови модели за подобряване на градската среда: трафик, паркиране, енергийни източници. Другият фокус ще е върху чистотата на града, здравето на гражданите, активното придвижване, образованието и автоматизирането на администрацията.

На прага на новия планов период за Оперативна програма за развитие на регионите 2021-2027 г. обаче пред Пловдив се очертават някои по-глобални перспективи за развитие. Те са заложени в актуализираната през 2019 г. Национална концепция за пространствено развитие  и Интегрираната териториална стратегия за развитие на Южен централен район за периода 2021-2027 г.

Урбанистичен модел 

„В разработения урбанистичен модел за „умерен полицентризъм“ се подчертава, че в Южна България доминира град Пловдив в партньорство със Стара Загора, които ще се развиват като центрове на растеж, обясни за „Марица“ арх. Белин Моллов, автор на ИПГВР на Пловдив от 2013 г.

Арх. Белин Моллов

„Основната ос, в която попадат най-големи части от ЮЦР, е „Драгоман - София -Пловдив - Свиленград - Одрин - Истанбул“ (по направлението на общоевропейския транспортен коридор „Ориент източно средиземноморски“) и отклонението й „Пловдив - Стара Загора - Бургас”. Това е най-важната ос на натрупване на демографски и икономически потенциали и най-динамично развитие, в центъра на която се намира община Пловдив. Точно в Пловдив тази основна урбанизационна ос се пресича с второстепенната меридиална ос „Никопол - Плевен - Ловеч - Троян - Карлово - Пловдив - Смолян - Рудозем“. Този факт и безмитната зона в Пловдив извежда като безспорен приоритет развитието на интермодалния терминал - един проект, който е заложен в сега действащия ИПГВР на Пловдив.

Друг важен приоритет е формиращата се функционална зона около Пловдив, която обхваща 6 общини и в нея се генерира близо 1/10 от производството в страната. Важен обединяващ елемент на този процес е „Тракия икономическа зона”.

Развитието на ареала около Централна гара е възлов момент за бъдещето на Пловдив, казват урбанистите

Другите приоритети

През периода 2021-2027 г. ще продължи доизграждането на съществуващите и създаването на нови индустриални зони и терени. Експертът допълни, че наличието на природни ресурси за развитие на селско стопанство и хранително-вкусова промишленост, относително добре развита напоителна система, наличието на научен потенциал в секторите, университети и научно- изследователски институти в Пловдив и в района са съществени предпоставки за развитието на устойчиво и диверсифицирано селско стопанство.

Туризмът все повече ще се налага като икономическа дейност, която има значителен дял в икономиката в районите, създава заетост и мобилизира местни и чужди инвестиции. Различните видове туризъм - културен, екологичен, почивен и др., се установиха като дейност, създаваща брутна добавена стойност за районите, която се основава на по-доброто използване на местния потенциал за развитие - природни ресурси и забележителности, климатични условия, културно-историческо наследство.

Пловдив ще следва посоката на развитие на големите градове в страната и ще насърчава научноизследователската и развойна дейност. Голямата цел е постепенно да се въведе и развие концепцията за „интелигентен град” и Пловдив да стане част от модерните в Европа „умни градове”.

Още акценти:

- Ще се завърши цялостно идеята за изграждане на скоростен път „Пловдив-Асеновград”;

- Рехабилитация на железопътния участък Пловдив - Бургас Фаза 2” -проектът включва и внедряване на ETCS по протежение на цялата железопътна линия от Пловдив до Бургас с обща дължина от 293 км;

- Изграждане на жп връзка с летище Пловдив;

- Модернизацията на пътя „Асеновград-Смолян-Рудозем”, а по възможност изграждането на скоростен път „Пловдив-Рудозем” (включен в широко обхватната TEN-T мрежа), ще повиши значително свързаността между главния център на развитие в ЮЦР - гр. Пловдив и планинските райони в Централните и Източни Родопи.

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (6)

Умен

Умен

10.08.2020 | 23:16

Един въпрос към господа архитектите за пътя Пловдив Смолян може ли от Чепеларе до соколовци да се направи тунел и да се съкрати пътя до Смолян...

Отговори
1 0
Визионер

Визионер

06.08.2020 | 07:27

Евтина порнограграфия от старомоден архитект.

Отговори
0 1
Анадън му,

Анадън му,

05.08.2020 | 18:47

Да ви се izsera на визията! Мамения крадец унищожи тролейбусите и лиши града от най евтения и екологичен и само единствен за града алтернативен на автобусите ТРАНСПОРТ!

Отговори
3 3
РАЗСТРЕЛ за некадърника Моллов

РАЗСТРЕЛ за некадърника Моллов

05.08.2020 | 17:03

Щом некадърният ПРЕСТЪПНИК МОЛЛОВ е автор на идиотизъма под Гарата НКЖИ да вкарва трафика ДЪЛБОКО В ЧОРБАТА с пампи, стълбища, подпорни стени и страховити пикалници - с което съсипва цялата централна предгарова Зона (а и оттатък релсите =също!) той тогава заслужава уволнение, отнемане на проектантска правоспособност, разследване, обвинение за щети поради глупост, съд, присъда и РАЗСТРЕЛ по кратката процедура. КАКТО БЕТОННИЯТ МОСТ ДОСТОЙНО ИЗРАБОТИ ДЕСЕТИЛЕТИЯ СЛУЖБА НА ГРАДА (И ПОД НЕГО НЯМА НУЖДА ДА ПРОФУЧАВАТ С 1,200 КМ/Ч ВЛАЦИТЕ!) И ТАКА КАКТО ПОЛОВИН АФРИКА КИТАЙЦИТЕ Я ПРЕКОСИХА С ТРАФИК И ЖП ВИСОКО НАД ЖИРАФИТЕ === ТАКА И ВРЪЗКАТА СЕВЕР-ЮГ НАД ГАРАТА С АЖУРНИ СТОМАНЕНИ ПРЕМОСТВАНИЯ НЯМАШЕ ДА ЗАГРАБЯТ КВАДРАТУРИ ОТ ЖИВИЯ ГРАД И ДА ПРОГОНЯТ ГРАЖДАНСТВОТО КЪМ ТЕРМИНАЛ ДВЕ (ТРИ) СЛЕД РЕЖИМА БОБОТРИ (ЧЕТИРИ)

Отговори
2 4
пловдивчанин

пловдивчанин

05.08.2020 | 16:45

за целта в наредбата за местни данъци и такси имотите с покривни градини да имат наполовина по-нисък данък сгради защото съдействат за екологията на града.

Отговори
0 2
пловдивчанин

пловдивчанин

05.08.2020 | 16:44

градът се презастрои и климатът в него се промени в сравнение с това което беше преди 50 години защото намаля зеленината.Решението е в наредба всички новостроящи се сгради да имат покривни градини. или калканно озеленяване.Такива с сградите в Мадрид укойто също е горещ град.Само така ще се измъкнем от капана и пропъстта към която върви градът ни.

Отговори
4 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?