46

Модерен офис център заменя соцлегендата "Ченгелов"

Джентрификация в действие

С богатата си история Пловдив е благодатен град за т.нар. джентрификация. Тази тенденция, позната в много европейски градове, е процес, при който заради разрастването на полисите старите промишлени зони се оказват част от градските центрове и губят своята функционалност. Във времето те се преустройват в офисни или жилищни комплекси от ново поколение. И дават нов живот на позабравените сгради. 

Пловдивският предприемач Стефан Папалезов показа нагледно как се случва това. Като бивш директор на завод „Ален мак“ той има слабост към старите промишлените сгради с ретро визия. Първо инвестира 10 милиона евро в пловдивския вариант на Министерския съвет. Бизнесменът построи „Кепитъл Сити Център” до Бетонния мост върху основите на стар тютюнев склад. След това се зае и направи перфектна реконструкция на тютюневия склад на Магърдич Томасян, или бившата Стоматология.

Днес обаче под тепетата е време за нова трансформация.

И този път тя е за стария завод „Петър Ченгелов”, известен като обувната фабрика „Флавиа”. Тя се трансформира във „Флавия Бизнес парк”, а зад инвестицията стои младият предприемач Боян Вен​ев от София. Модерният комплекс ще събере на едно място всичко необходимо -офиси, магазини, складове, заведения, производство, спорт, услуги и настаняване. 

„Идеята ни е да вдъхнем нов живот на емблематичния завод и да го преустроим за бизнеса. Пловдив е сред водещите индустриални центрове на Балканите. Освен това е основна транспортна връзка, свързваща Европа и Мала Азия. Философията зад проекта е да се стъпи върху стабилната основа на миналото и да се изгради модерен облик. Запазваме автентичния дух и подготвяме комплекса за днешния свят", обясни инвеститорът Боян Венев.  

През 2020 г. „Марица“ първа писа, че 25-годишният софиянец Боян Венев е новият собственик на бившата обувна фабрика в Пловдив „Флавиа“. Той закупи фалиралия соцгигант от Първа инвестиционна банка - основен кредитор и собственик на дружеството. То бе обявено на два пъти в несъстоятелност. Още тогава стана ясно, че Венев-младши има намерение да реновира сградите в терена от 25 декара и да ги превърне в офиси, артцентрове и места за споделени пространства.

Пандемията около COVID-19 накара Боян Венев да коригира леко концепцията си: „променихме основния таргет, вече търсим леките производства“, коментира тогава пред „Марица“ предприемачът. „Преди началото бяхме в ранен стадий на реновиране на бившата обувна фабрика „Флавиа“. Трансформирахме офис пространствата в търговски обекти, спортни зали и други - търс​ехме максималната ефективност. Коронавирусът обаче се оказа груб към този тип клиенти, като цяло имахме спад в търсенето. Затова променихме концепцията ​-вече имахме печеливши и губещи бизнеси. Онлайн търговията и фармацевтиката например не усетиха кризата, при други бизнеси нещата се промениха. Били сме в преговори с големи аутсорсинг компании, които казаха: имаме 3 етажа в други сгради и те стоят празни. Така че въпросът в случая беше към кой да се ориентираме.“ 

С днешна дата инвестицията в реновирането на легендата от соца продължава своето развитие. 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква коалиция има най-голям шанс да спечели изборите на 2 октомври?