Маргарита Попиванова, изпълнителен директор на „Европейски пътища": Въпреки трудностите нямаме забавен или незавършен проект
В компанията работят служители с над 20 години стаж в нея, цели семейства, поколения бащи и синове
- 19:00, 22.12.2021
- 2107
- 5
- Измина една нелека година за всички компании в пътното строителство. Как оценявате 2021-ва?
- През 2020-а и началото на 2021 година се наблюдаваше сериозен ръст в инфраструктурното строителство. Настъпиха редица подобрения в пътната инфраструктура и се финализираха рехабилитации на стратегически важни пътни артерии. И през двете години бяха извършени превантивни ремонти на пътища от изключителна важност в област Пловдив. В този смисъл и двете години бяха успешни.
- Компанията ви работи по много и мащабни проекти, свързани както с рехабилитация на пътища, така и с проектиране и строителство, а също и с реконструкция на канализационни и водопроводни мрежи. Кой проект беше най-голямо предизвикателство за „Европейски пътища“ през 2021 г. и как се справихте?
- Всички проекти са предизвикателство, но превантивният ремонт на път III-861 Югово-Лъки беше изключително труден поради лошото състояние на пътя и тежките теренни условия.
Според много пътни инженери това е един от възможно най-трудните пътища за работа
Горди сме с крайния резултат. Работата на специалистите ни още веднъж доказа, че няма предизвикателство в пътното строителство, с което да не можем да се справим. При наличие на професионалисти и подходяща техника всеки проект става реалност.
Похвалите, които получаваме от жители и пътуващи по пътя, е огромно удовлетворение за компанията ни.
- През 2021 година цените на енергията, а съответно и на суровините и материалите значително се качиха. Като се има предвид, че вие сключвате договори за изпълнение на определени обществени поръчки с период, по-дълъг от година, и в тях гарантирате конкретна цена, как успяхте да спазите ценовите си ангажименти? Доведе ли това до забавяне на изпълнението на някои проекти?
- „Европейски пътища" няма забавен или незавършен проект, независимо от трудностите. Увеличението на цените на материалите и енергията няма как да не се отразят на цените на инертния материал, асфалтовите смеси и всички материали, които влагаме в строителството.
Винаги сме спазвали условията по договорите, когато се касае за конкретни цени и изпълнението на съответните проекти.
Ангажиментите, които сме поели, ще бъдат спазени, независимо какво коства това на компанията.
- Освен с поскъпването на енергията и материалите, как се справя компанията ви с набирането на ниско- и висококвалифицирани служители? Срещате ли трудности при подбора на персонал, предвид сложната ситуация в страната ни?
- Това е сериозен проблем и той стои на дневен ред не от вчера, а в последните 5-6 години.
С всяка изминала година става по-трудно и липсата на квалифициран персонал ще се окаже една от основните причини за фалита на доста компании.
Непрекъснато обучаваме служителите си
В компанията работят служители с над 20 години стаж в нея, работят цели семейства, поколения бащи и синове. Опитваме се да създаваме адекватни условия на работа и да сведем текучеството до минимум. Осигуряваме работа на цели семейства и се стремим да отговорим на очакванията им, както и ние изискваме от тях.
- Кои проекти бяха приоритетните за вас през 2021 г.?
- Проекти, свързани с превантивни ремонти в област Пловдив, като I-8 от границата със Софийска област-Пазарджик до гр. Пловдив; I-6 подбалканския път от км 242+860 до км 264+845; част от II-56 Брезово-Раковски; II-86 околовръстен път на град Пловдив с дължина около 14 км; II-58 Асеновград -Кърджали от км 25+047 до км 57+881;III-861 Югово-Лъки ; III-8006 Асеновград -Садово от км 6+080 до км 13+816 и III-862 Пловдив-Лилково от км 17+600 до км 26+500.
Както и проектът Модернизация на участък от път I-1 (E-79) -"Мездра-Ботевград" ЛОТ2: от км 161+367 до км 174+800.
Реконструкция на канализационна и водопроводна мрежа в гр. Пловдив.
Реконструкция и разширение на канализационната и водопроводната мрежа на кв. „Самара 1“ и квартал „Самара 2“, гр. Стара Загора.
„Рехабилитация на бул. „Кукленско шосе” в участъка от ул. „Даме Груев” до землищна граница на община Пловдив” - етап 1.
- В какви обществени поръчки планирате да участвате през 2022 г. -повече за рехабилитация на пътища, строително-монтажни работи за подобрение на градска среда или пък проектиране и строителство?
- През последните осем месеца няма почти никакви обществени поръчки в нашия сектор, както и никакви сключени нови договори. Намираме се в застой, който се надявам да се промени през 2022 година.
- Кои са проектите, по които ще продължите да работите през 2022 година?
- Ще довършим проектите, които останаха за 2022 г., по превантивните ремонти на област Пловдив: III-862 Пловдив-Лилково от км 17+600 до км 26+500; път III-667 Асеновград-Първомай от км 12+496 до км 40+169; път III-805 от км 0+075 до км 6+000 / между път I-8 - Автомагистрала „ Тракия“/; II-64 от км 48+880 до км 52+300 Пловдив-Карлово.
Продължаваме обект „Рехабилитация на бул. „Кукленско шосе” в участъка от ул. „Даме Груев” до землищна граница на община Пловдив”.
- Смятате ли, че има теми, по които компаниите от вашия сектор трябва да се обединят и да действат с общи усилия, и кои са те?
- Нашият сектор има силна браншова камара, която обединява и защитава интересите на пътно-строителния бранш. В момента най-наболелият въпрос е промяната на цените на строителството и браншовата камара вече има потвърждение от министър Гроздан Караджов за работна среща, на която да се обсъдят всички важни за сектора въпроси. Искрено се надявам, че ще постигнем резултат и 2022 година ще бъде по-благодатна за компаниите от нашия сектор.
- Ако трябва да прогнозирате, каква ще бъде 2022 година за компанията ви, можете ли да споделите вашата предварителна прогноза?
- И 2022, и 2023 г. ще бъдат изключително тежки за нашия бранш. Разчитам, че ще се вземат адекватни мерки, за да може компаниите да продължат да работят и да запазят персонала си.
ВИЗИТКА
Маргарита Попиванова е изпълнителен директор на „Европейски пътища“ АД. Тя заема тази позиция от март 2014 г. В строителния бранш е повече от 10 години, а преди това е работила във финансовия сектор, където има над 10 г. мениджърски опит. Има бакалавърска степен по икономика и магистърска степен по управление на човешки ресурси от Университета за национално и световно стопанство.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни