4020

Кои са важните проекти за Пловдив и откъде чакаме пари

За броени дни всички 256 общини от цялата страна подадоха близо 800 проекта с надеждата те да се вредят за заделения от държавата един милиард лева, с които ще бъдат финансирани общински проекти. Критериите за подбора са същите, както при предишната програма през миналата година. По искане на парламентарно представените партии, подкрепящи правителството, първоначалният списък с одобрените проекти ще бъде внесен като част от проекта за държавния бюджет за 2024 г. 

Община Пловдив посочи като приоритет цели 12 обекта, за които "Марица" вече писа. Сред тях са разширението на Голямоконарско шосе и основен ремонт на Рогошко шосе, също бившето кино „Космос” на ул. „Гладстон”, за чието преустройство е изготвен проект за 10 млн. лева. Средства се искат за реставрацията и експонирането на археологическия комплекс Римския форум - изток и юг, до Централна поща, а почти половината от поисканите над 150 млн. лева са за довършването на двата стадиона - „Христо Ботев” и „Локомотив”.

Веднага изниква въпросът това ли са най-важните инфраструктурни проекти на града? Какво се случва с тези, които бяха заложени от предишния кметски мандат и гласувани от Общинския съвет за финансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост. Нека да припомним най-значимите от тях.

Външният ринг около Пловдив все още не е затворен. Повече от 20 години държавата и Община Пловдив се опитват да решат проблема с Околовръстното шосе, който обикновено по изборите служи за предизборна дъвка на кандидатите. Междувременно ситуацията става все по-тежка, ето защо областният управител д-р инж. Илия Зюмбилев в писмо до АПИ настоя да се ускори работата по изграждане на пътната връзка от надлез "Скобелева майка" до кръговото кръстовище на изхода от Пловдив за Асеновград (Югоизточен обход), а също така по проектиране на разширението на трасето до кръстовището за Пазарджик (Югозападен обход).

 

Разширението на бул. „Ал. Стамболийски“ в район "Южен" също е заложено в новите планове на града. Проектантите са категорични, че е крайно необходимо Общината да започне отчуждителните процедури. Според плана новото пътно платно ще се изгражда от южната страна от индустриалната зона до Коматевско шосе. В момента булевардът буквално се задъхва поради тежкия трафик, в който се включват и тирове, докато габаритът на пътното платно е само седем метра. В края на 2021 г. стана ясно, че ще строим нов път от хотел SPS до кръговото на „Скобелева майка“. Новата пътна връзка - две платна с по три  ленти,  трябваше да се изгради за 10 млн. лева. Идеята на градската управа бе така да има още една алтернатива на бул. „Кн. Мария Луиза” за разтоварването на трафика в Пловдив. 

Градската железница си остава голямата алтернатива на автобусните превози. Замислена с цел да се създаде алтернативен масов транспорт в Пловдив, S-банът също е планиран да се изгради с пари от Европа. Този важен за града проект беше заложен в Националния план  за възстановяване и устойчивост и това се случи в началото на 2022-ра. Градската железница е включена в проекта на обща стойност 198 млн. лв. - „Развитие на железопътен възел Пловдив, Фаза 2“, в Програма „Транспортна свързаност 2021-2027 г.", който е възложен на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ). Освен изграждането на нова железопътна инфраструктура, която ще осигурява достъпна връзка между съседните населени места с Пловдив и най-вече с индустриалните зони, проектът предвижда естакада (повдигната железница) с нов жп мост над Марица между гарите Пловдив и Филипово на бул. „Копривщица” и премахване на жп прелезите с Пещерско шосе, бул. „Свобода” и „Шести септември”, където в момента често се образуват тапи.

Пловдив може да закупи електробуси с финансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост по мярката „Екологосъобразна мобилност -пилотна схема за подкрепа на устойчивата градска мобилност“. Градът на тепетата е сред допустимите бенефициенти за интегрирано градско развитие на програма „Развитие на регионите“, като мерките могат да включват всички видове инвестиции в инфраструктура и оборудване, въвеждане на интелигентни транспортни системи, дигитализация на транспорта и др. В тези мерки влизат подмяната на подвижния състав на обществения транспорт с екологично чист, както и зарядна инфраструктура за чисти превозни средства. Именно затова беше създадено общинското дружество „Екобус”, изготвен е и бизнес план. След направени предпроектни проучвания са разработени две маршрутни линии, с които ще се стартира. Така „Екобус” има пълна готовност да кандидатства за закупуването на 20 електрически автобуса веднага след отваряне на съответните процедури и програми. 

С пари по НПВУ правим база за въздушни линейки на летището в Крумово. В средата на т.г. стана ясно, че аеропортът може да има оперативна база за спешна медицинска помощ по въздух HEMS (Helicopter Emergency Medical Services). Тя ще се управлява от Министерството на здравеопазването, което получава безвъзмездно имота на летището, а средствата са осигурени от Националния план за възстановяване и устойчивост. Остава открит  още един въпрос: Община Пловдив подала ли е проект за изграждането на Интермодалния терминал на летището?

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
12 коментара
Защо бе г-н ТЕМК!

Защо бе г-н ТЕМК!

29.11.2023 | 14:12

Какви 20електро буса,направо да говорят за двеста!Унищожиха тролеите умишленно сега ни занимават с глупости!Градска-селска или не знам каква си квартална железница!Без довеждаш,транспорт от жп гарите до центъра и районите,без буферни паркинзи във всички влизащи посоки и автомобили!Без създаване на адекватна транспортна схема и реално финансиране….,всичко това е само една химера и прах в очите на хората !Една голяма политическо мафиотска говорилня!По този същия повод да питам :Защо вече спряха и не се говори за водата от язовир Кричим?

Отговори
4 2
ГЮРО

ГЮРО

29.11.2023 | 13:29

Градската железница си остава голямата алтернатива на автобусните превози. === Какво им пречи да пуснат пробно тая пуста ГЖ? Нали нови линии няма да се строят? А вдигането на естакадата с нищо не променя пътникопотока. Защо досега не е пусната ГЖ? Пуснете пробно вагоните и ще видите за каква ГОЛЯМА ЛЪЖА става дума. Разтурихте екологичния тролейбусен транспорт, сега се чудите откъде да изръсите още мангизи за крадене. Аре думаната!

Отговори
5 2
не е за говорене

не е за говорене

29.11.2023 | 13:49

Кой го разтури? Ванката! Маминия. Позабравихме го и някой хубав ден и той ще лъсне изпран като Пеевски и ще се самономинира за МП. Снабди ни с малки юро незнам к'ви си микробусчета, дето не замърсявали и били по-добри от тролейбусите. И колко от тези рейсчета останаха? Да унищожиш тролейбусния транспорт се искаше голям акъл и бизнесменски нюх (за личното джобче).

Отговори
4 1
Голям

Голям

29.11.2023 | 13:09

Голям смях, да се подложили на гласуване - гласуването мина - и пловдивчани избраха "още от същото", сега се радваме всички...

Отговори
3 1
Чакаме пари

Чакаме пари

29.11.2023 | 12:23

За кво бре? Пак за крадене няма за какво друго този град стана БАРАДАК БЛАГОДАРЕНИЕ НА ГЕРБ!

Отговори
7 1
Хайде ,стига...

Хайде ,стига...

29.11.2023 | 11:36

Стадионите са най-излишното,а гълтат парите на пловдивчани ...Защо не подложите на гласуване какво искат хората-пътища,детски градини,училища ,площадки и паркове,поддръжка на Стария град или стадиони и спортни зали/не са излишни ,но са допълнителен лукс,който ще си позволим след като другото ни е наред/

Отговори
6 2
чудно

чудно

29.11.2023 | 13:52

Ами защото от туй , което искат хората комисионната е малка, краденето е също много по-малко.

Отговори
3 1
Ssss

Ssss

01.12.2023 | 11:22

Стадионите и футболните агитки са изключително важни за властта. Чрез тях се изпуска контролирано напрежението и жаждата за насилие нагнетено от неуредиците, кражбите и всички негативи на управлението. Мислите ли ,че държавата не може да приключи на момента с футболното хулиганство, но не иска. А защо при соца имаше запалянковци ,но не и погроми?! Хляб и зрелища е формулата за управление от хиляди години, пък дали от стадиона, зомбикутията или чалга кръчмата е без значение!

Отговори
0 0
ertert

ertert

29.11.2023 | 11:23

Знаете ли, че 74% от заседналите хора развиват хемороиди и те също могат да бъдат причинени от бременност, затлъстяване и генетика. Малко се говори за това, но на практика е масово заболяване, но има решение!---- https://tyny.to/shemoro

Отговори
0 1
Дани Ка

Дани Ка

29.11.2023 | 11:05

Парите ще дойдат от незабавната конфискация на придобитото по престъпен начин имущество на бившите кметове!Хотели,жилищни комплекси,бизнес центрове,къщи,вили,ликсозни пари и пари по сметка и в офшорни компании!Откраднатото сигурно ще надхвърли полувин милиард!Всяко губене на време в това отношение е загуба на време ,пропуснати давностни срокове!

Отговори
8 1
Дии

Дии

29.11.2023 | 10:34

Два стадиона и кино Комсомол. За толк8ва им стига акъла и на новите стари. Никаква идея за развитие. Само разходи и ако може да назначат сватята и братчедката на топло и сухо в кино Комсомол че им писна на сергията на открито в пек и студ. Ама разбира се те са големи професионалистки и разбират много от управление на изложбени зали и Колодруми.

Отговори
10 1
така е

така е

29.11.2023 | 14:12

Градския транспорт скапан, паркоместа никакви. Можеше да изградят многоетажни паркинги, в центъра поне 2. Да спрат презастрояване на центъра и да има изискване, в който и да е квартал , при строеж на нова сграда ,задължителни подземни паркинги. Не надземни, запушващи още повече улиците. Както раздадените паркоместа на Кап. Райчо, с които още повече се блокираха местата за паркиране. Всеки си дигнал колчето- срещу 20 лв на месец (кой не го иска това), но не е осигурено за всички живеещи там! Защо тогава се прави? За да настройват хората едни срещу други. Не може ли инвеститорът да осигури подходящата инфраструктура, никакво разрешение за строеж. По-полезно за здравето на хората (щом ще ни заблуждават, че стадионите били за здравето ни???) беше да се построят във всеки район закрити плувни басейни, издържани от общината. Обновяване на у-ща, строеж на нови (за МГ от колко години се говори?), повече паркове, а не отнемане площи от паркове за строеж на хотели, както стана с горичките около Гребната. И някой беше дал една много добра идея- за хвърлените дотук пари за Ботев и Локо стадиони (принадлежащи на частни клубове), можеше тотално да се реконструира (можеше и наново) стадион Пловдив, който беше национален с повече места и при важни срещи той да се използва. Колко се ползва Колодрума? Ама се хвърлиха над 70 мил., половината, от които потънаха в нечии джобчета (на герберските тотевчета).

Отговори
3 1

Анкета

Как оценявате възнагражденията от близо 3000 лева, които ще получават общинските съветници в Пловдив?