4232

Когато изкуството среща архитектурата: Деница Тодорова провокира с графит и хартия

Подходът на художничката Деница Тодорова към рисунката не е типичен. Той напомня сграфито - техника за създаване на монументални стенописи в публични пространства, широко известна в Източна Европа в средата на миналия век. По подобен начин тя създава своите произведения.

Родената в Пловдив, но живееща в Антверпен художничка идва под тепетата. На 15 март в Sarieva/Gallery тя открива своя самостоятелна изложба - „Образ на ръба на материята“, която е рядка възможност да бъде видяна работата й.

За родената през 1984 г. авторка процесът на рисуване е много трудоемък и отнема много време, в което Деница създава стихия между уязвимата тънка хартия, въздушно лекия пигмент на графита и острите инструменти, с които работи върху черната повърхност. Това е много интензивен и перформативен процес. Първоначално авторката поставя тънка хартия на пода, напълно покрива повърхността й със слой графитен прах и започва да отнема и изтрива тъмния пигмент, за да създаде рисунка и композиция в различни слоеве. Това създаване е изключително енергично, педантично и продължително. Филип Ван Каутерен отбелязва, че техниката не е „графит върху хартия“, а по-скоро „графит и хартия“.

Като звезда над теб, 2017/230 x 600 см, графитен прах и пастел върху хартия. Изглед от инсталацията, част от самостоятелна изложба, лауреат на STRABAG Artaward International, Виена, Австрия

Художничката черпи вдъхновение от ежедневните явления, текстури, форми и модели като водни повърхности, отражения, мраморни структури и експлозии на фойерверки.

Творбите на Деница Тодорова са деликатно монохромни и изненадват с емоционален заряд, който изпреварва възприемането на изображението. „Искам да заведа зрителя в едно несъществуващо пространство, в което той може да чувства, да си спомня, да асоциира. Имам една линия, която почти през всичките години се появява в моята практика, и тя е свързана с това как и какво човек би виждал, ако е в абсолютна изолация, ако сетивата са ограничени“, споделя Деница.

Преди 20 години Деница заминава за Белгия, където завършва живопис в едно от най-престижните художествени висши училища в Европа - Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен. Търсейки своя артистичен почерк обаче, започва все повече да се интересува от рисунката - първото нещо, което е учила и което по-често е приемано за подготвителната работа на художниците. Днес рисунката има сериозна традиция в България, интересът към нея се повишава значително и по света.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
0 коментара

Анкета

Как оценявате служебния кабинет "Главчев"?