1939
Следвайте ни

Инж. Стефан Чайков: Над 200 000 души ще бъдат засегнати от липсата на разплащане към пътните строители

viber icon

Преди седмица парламентарната комисия по бюджет и финанси реши да отпусне допълнително 220 млн. лева на пътните строители през актуализацията на бюджета за 2021 г. Заложените преди това 100 млн. лв. за зимно поддържане остават. По справка на финансовото министерство на сектора за тази година са обещани общо 1.3 млрд. лева. Остатъкът вероятно ще бъде платен на две вноски през 2022 и 2023 г., но едва след като Агенция "Пътна инфраструктура" подпише анекси с фирмите, за да има законово основание. 

Решава ли това проблемите на пътните фирми - по темата разговаряме с инж. Стефан Чайков, председател на Управителния съвет на Браншова камара „Пътища”.

- Г-н Чайков, какво се промени след срещата ви с финансовия министър и обещанието да предложи на Народното събрание да се подпише анекс към конкретен списък от договори за реалната стойност на възлаганията, за да се пристъпи към съответните плащания към пътните фирми?

- Народното събрание отказа да приеме предложената от Министерство на финансите схема, включваща подписване, в изключение на чл. 116 от Закона за обществените поръчки, на анекси, с които се договаря схема за разплащане на дължимите суми за извършени от пътностроителните фирми и приети от ​държавата, в лицето на Агенция „Пътна ​инфраструктура“ като възложител, дейности. Тези действия на народните представители оставиха в ръцете на новото служебно правителство решенията и схемата, по която ще се удовлетворят справедливите и признати публично от държавата ни искания. С приетата актуализацията на бюджета новият служебен кабинет и пътностроителните фирми бяха поставени в изходна позиция и тепърва, чрез диалог, ще трябва да се постигне съгласие и решение на поставените от нас въпроси.

- Какво е състоянието на републиканската пътна мрежа в момента? Къде е най-проблемно спирането на работата по трасетата

- Няма да крия, състоянието е близо до плачевното. Заради създалата се ситуация с липса на възлагания и разплащания, във всички области на страната има стартирани и незавършени ремонти. От месеци не се възлагат рутинни действия по поддържане: косене на банкети, почистване на окопи, разчистване на храсти и т.н. Не са възлагани критични за пътната безопасност дейности, като поставяне на ограничителни системи, монтаж на знаци и полагане на пътна маркировка.

По-опасното е друго: поради липса на средства и перспектива фирмите за пътно поддържане

не са в състояние да се подготвят адекватно за чукащата на вратата ни зима.

Трябва да се закупят сол, пясък, специализирани разтвори, да се оборудва специализирана техника, да се осигурят горива и консумативи, само че фирмите изнемогват. Заради публичното говорене за нашите договори банките вече гледат с недоверие на фирмите от бранша и отказват да предоставят финансиране. И всичко това заради едно - тотално погрешното според нас, тълкуване от страна на държавата на действащите договори. В същото време мнението ни беше подплатено и от правно становище на една от най-големите правни кантори в страната.

Най-важната задача на служебното правителство е да осигури механизъм, по който разплащането да започне още тази година и в рамките на следващия бюджет за 2022 г. да се обезпечи изплащане на остатъка

- Изчислихте, че сумата на извършените и незаплатени дейности към строителните фирми доближава 800 млн. лв. Оптимист ли сте, ще се намерят ли тези пари, за да тръгне отново работата?

- Всъщност сумата за разплащане на вече извършените и признати от държавата дейности е около 870 милиона лева. Отделно до края на годината са необходими още 300-350 милиона лева (по оценка на АПИ те са дори над 500 милиона) за привеждане на пътната мрежа в нормално състояние. Не е нужно да съм оптимист, аз знам, че средства в такъв размер е невъзможно да се осигурят в рамките на тази календарна година. Нашата цел е да постигнем признаване от страна на държавата на действащите договори, а след това ще договорим схема за разплащане. Обърнете внимание: ако администрацията продължава да твърди, че действащите договори са изчерпани, на фирмите не би могло да се възложат дейностите за зимно поддържане за предстоящия сезон, за които се гласуваха 100 милиона лева при актуализацията на бюджета. Ако това не се реши, съвсем скоро

държавата ще се окаже блокирана при първите снеговалежи

в старопланинските проходи.

Най-важната задача в момента за служебното правителство е да осигури механизъм, по който разплащането да започне още тази година и в рамките на следващия бюджет за 2022 г. да се обезпечи изплащане на остатъка в разумни срокове. Да се даде ясна перспектива за бранша, така че да можем да си обезпечим подкрепа от банковия сектор.

- Имате ли статистика колко работници в момента са ангажирани за работа по пътищата на страната? С оглед на променената ситуация как реагират работодателите им - има ли съкратени работници?

- Пряко ангажирани в дейностите по текущ ремонт и поддържане, по наша оценка, са над 50 000 души. По цялата верига на доставките засегнатите от липсата на разплащане от страна на държавата са над 200 000 души. Знам, че има наши членове, които вече подготвят уведомления до Националния осигурителен институт за масови съкращения, но засега изчакват развитието на диалога. Съчетано с останалите кризи в държавата, подобни действия ще имат изключително тежък ефект върху социалната система и ние се надяваме с разумни действия от страна на държавата да не се стига дотам.

Състоянието на пътната мрежа е плачевно, а зимата чука на вратата ни 

- През изминалата седмица имахте отново среща в МС с конкретни министри и представители на браншова камара „Пътища“. С какви обещания завърши тази среща и кога най-рано ще се видят реалните действия и резултати от нея?

- Кой знае какви обещания не получихме. Министър-председателят разпореди създаването на работна група с участието на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на финансите, Министерството на правосъдието (заради разминаването в юридическите тълкувания) и наши експерти. Тази работна група трябва да „изчисти“ всички спорни въпроси, като първи приоритет е възлагането на дейностите по зимно поддържане за предстоящия сезон. За нас всички спорни въпроси са неразривно свързани, но нека изчакаме, работната група започна работата си в понеделник, 20 септември. Според мен реални резултати би трябвало да се постигнат до края на месеца и само се надяваме, че няма да сме закъснели безвъзвратно с подготовката за предстоящата зима.

- Ако не се реализират конкретните ви очаквания, имате ли готовност за нови протестни действия и смятате ли, че с тях ще постигнете резултати, без да има комуникация с реално вземащите решения?

- Както стана ясно от всичките ни изявления, готовността за протестни действия се поддържа от фирмите в камарата, така че в момента, в който видим, че диалогът не води наникъде, а всъщност е монолог на държавата с неясно какви цели, ще преминем към следващ етап на действия в цялата страна. Протестът може да се окаже единствената форма за „стимулиране“ на държавната администрация за намиране на удовлетворяващо исканията ни решение.

Тъй като осъзнаваме, че протестни действия от наша страна имат потенциала сериозно да разстроят стопанския живот в страната, ще разчитаме на съдействие от страна на медиите, за да представяме честно и открито пред обществото причините за протеста, както и действията или бездействието от страна на държавните органи, които ни оставят без алтернатива.

ВИЗИТКА

Инж. Стефан Чайков е председател на Управителния съвет на Браншова камара „Пътища” и член на УС на Асоциацията на индустриалния капитал в България - АИКБ. По образование е пътен инженер и цялата му кариера е минала почти изцяло в пътния бранш.

Бългapcкa бpaншoвa кaмapa „Πътища“ oбeдинявa интepecитe  нa фиpми oт цялa Бългapия зa пpoeктиpaнe, cтpoитeлeн нaдзop, кoнcyлтaнтcкa дeйнocт, cтpoитeлcтвo и пoддъpжaнe нa пътищa и пътни cъopъжeния, кoмплeктувaнe нa пътищaтa c пътнa мapкиpoвкa, пътни знaци и oгpaничитeлни cиcтeми, тъpгoвcкa дeйнocт зa дocтaвкa нa мaтepиaли зa пътнoтo cтpoитeлcтвo. Тя е ocнoвaнa и peгиcтpиpaнa c peшeниe нa Coфийcки гpaдcки cъд нa 30 мapт 1994 г. Учpeдитeли ca 28 пътнocтpoитeлни фиpми, кaтo oт ocнoвaвaнeтo cи дoceгa ББK „Πътищa“ e yпpaвлявaнa oт 7 eкипa Упpaвитeлeн cъвeт,  6 eкипa Кoнтpoлeн cъвeт и 6 ​изпълнитeлни диpeктop​и. 

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Анкета

За кой кандидат-президент ще гласувате на 14 ноември?