Следвайте ни

Инж. Илиян Терзиев: Критерият "най-ниска цена" води до изкривяване на пазара

viber icon

Пътната инфраструктура и ВиК проектите, също санирането - това са трите лоста, които ще помогнат на строителния сектор да излезе от кризата, която вероятно ще се създаде след пандемията от COVID-19. С днешна дата почти няма строителна фирма от средния и малкия калибър, която да се е възползвала от мярката „60 към 40“. Много от работещите в сферата се завърнаха от чужбина в България и нашата борба е да се запазим. Това обяви инж. Илиян Терзиев, председател на Камарата на строителите. С него разговаряме за ситуацията, в която се намира браншът в момента.   

 

 

- Инж. Терзиев, до каква степен санирането може да гарантира оцеляването на строителния бранш след COVID-19?

- Не считам, че „оцеляване“ е точният израз. Енергийното обновяване на сградите е една от много важните сфери, в които работят строителните фирми, но наред с нея секторът реализира основната инфраструктура в страната - пътища, магистрали, ВиК мрежи и пречиствателни станции, енергийни връзки, сградно строителство. За КСБ продължаването на НПЕЕМЖС е от ключово значение, тъй като по тази програма работят предимно малки и средни фирми, а именно те бяха най-засегнати от пандемията  COVID-19.

Отключването на потенциала за енергийна ефективност и намаляването на въглеродния отпечатък, който се намира в сградите на ЕС, е основен приоритет за Европейския съюз и Европейската комисия. Силно вярваме, че вълната за обновяване като част от Зелената сделка на ЕС е чудесна възможност за насърчаване на българската индустрия с технологии и експертиза, които могат да обслужват търсенето на обновяване на местно ниво. Това ще помогне да се запази и повиши конкурентоспособността на българската икономика, промишленост и строителство, което ще допринесе за запазването и създаването на нови работни места. КСБ категорично подкрепя т. нар. вълна за реновиране на сградния фонд в Европа чрез обновяване на сгради в целия ЕС. Тази „зелена“ вълна е най-бързият и рентабилен начин за стимулиране на устойчивото икономическо възстановяване от икономическата криза вследствие на пандемията от COVID-19.

 

- Европейската федерация на строителната индустрия (FIEC) и секторните социални партньори излязоха с позиция за бързо одобрение на новия  инструмент „Следващо поколение ЕС“, предложен от ЕК. Един от проблемите, чието решение се търси, е да се въведе адекватна политическа рамка, както и инструменти за отхвърляне на необичайно ниските оферти в обществените поръчки. Какъв е пътят да се реши този проблем у нас?

- Преди заседанието на Европейския съвет, на което лидерите от ЕС договориха пакета за възстановяване и МФР за периода 2021-2027 г., които ще помогнат на ЕС да се справи с последиците от пандемията, Европейската федерация на строителната индустрия и секторните социални партньори излязоха с обща позиция, в която заявиха, че приветстват новия инструмент за възстановяване „Следващо поколение ЕС“, предложен от Европейската комисия, и неговата тясна връзка с целите на европейската Зелена сделка.

В позицията се казва също, че FIEC и партньорите призовават да се въведе адекватна политическа рамка, както и инструменти и процедури (включително ускорени процедури, прилагане на подходящи екологични и социални критерии и отхвърляне на необичайно ниски оферти в обществените поръчки), които да гарантират, че държавите членки ще се възползват по най-добрия възможен начин от наличното финансиране и че това финансиране действително ще достигне до реалната икономика в най-кратки срокове. От Федерацията са категорични, че бързо и устойчиво възстановяване, основано на създаването на достойни и качествени работни места, може да бъде постигнато само ако се улеснят частните и публичните инвестиции и ако нивата на собствен капитал в компаниите бързо се възстановят.

По отношение на критерия „най-ниска цена“ КСБ има ясна позиция. Ние считаме, че трябва да се ограничи възможността строителство и услуги по проектиране или строителен надзор да се възлагат въз основа на критерий „най-ниска цена“, защото тя води до изкривяване на пазара и избор на изпълнители, предложили нереалистични цени, което компрометира качественото изпълнение на съответния проект. КСБ предлага също при повече от четири оферти да отпадат участниците, предложили най-високите и най-ниските цени с повече от 20 на сто от средната стойност на предложенията на останалите участници.

Така считаме, че ще се осигури качествен строителен продукт и защита на обществените финанси, с които той се заплаща.

 

- Извънредното положение не се отрази на строителството на магистралите. Премиерът обяви, че няма забавяне на плащанията към фирмите, които строят, даже точно обратното. Явно секторът е в добра кондиция, така ли е?

- Аз първо искам да изкажа своята благодарност към премиера и правителството за това, че в периода на извънредното положение строителството не спря. Това е от огромно значение и не само за изграждането на магистралите, за всички сфери на строителството, в които продължи реализацията на обекти с публични средства. Основните негативи изпитаха фирмите, които разчитат главно на частни инвеститори, част от които замразиха проектите си. Секторът се сблъска и с редица затруднения, свързани с наложените ограничения за придвижване, засилените мерки за дезинфекция, блокирането за един период от време на работата на средния ешелон на администрацията. Доставчиците започнаха да искат сериозно предплащане на материали и суровини. Това беше допълнително предизвикателство пред фирмите, особено пред тези, които имат проблеми с ликвидността. Като цяло затрудненията доведоха до повишаване на разходите на компаниите.

 

- От друга страна, има индикации, че строителството у нас е започнало да се забавя още преди въвеждането на извънредното положение, сочат данните на НСИ. Строителната продукция е намаляла с 1,1% на годишна основа през февруари, като при сградното строителство понижението е с 2,4%. Как ще коментирате?

- Намаляването на строителството с 1,1% на годишна база през февруари в никакъв случай не може да се счита, че е някакъв фактор, който да определя тенденция към намаляване. По принцип в зимните месеци логично строителството е в по-малки мащаби. По-скоро проблемите възникнаха през март във връзка с пандемията. Отчитаме понижение при сградното строителство с 2,4%. Но все пак трябва да сме наясно, че то се влияе много силно от търсенето и предлагането. През последните месеци преди пандемията има силно нарастване на предлагането. Това неминуемо дава своето отражение. При пазарната икономика винаги има различни флуктуации. Заради ситуацията с коронавируса някои обекти бяха замразени, при други се наблюдава отлагане на инвестиционни намерения. Но към момента мисля, че тази ситуация е преодоляна и дори по последна информация има възстановяване на пазара.

 

- Строителите се оплакват, че издаването на строителни разрешения става все по-трудно заради рестрикциите за борба с COVID-19. Как Камарата може да подпомогне този процес?

- Оплакванията за забавяне на издаване на строителни разрешения не могат да бъдат свързани конкретно с рестрикциите заради коронавируса. Те по-скоро се дължат на проблеми в работата на администрацията, на липсата на административен капацитет, на утежнените процедури и бюрократичните пречки. Като цяло е необходима дълбока и радикална промяна в администрирането и управлението на строително-инвестиционния процес. КСБ заедно с КАБ и други браншови организации сме готови да инициираме мащабна програма за цифровизация на местната власт във всички аспекти на дейността <210>, касаещи предоставянето на услуги на гражданите и бизнеса.

 

- Пaндeмиятa oт нoвия кopoнaвиpyc пocтaви цeлия cвят в бeзпpeцeдeнтнa cитyaция. Етo зaщo мнoгo oт кoмпaниитe пpибягнaxa дo дocтa нeмиcлими дo тoзи мoмeнт мepки, зa дa ce cпpaвят c кpизaтa. Какви са Вашите наблюдения, гъвкав ли е браншът в условия на криза?

- Това не е първата криза, през която строителният бранш преминава, това, което отличава кризата, свързана с пандемията от COVID-19, е, че никога светът не се е сблъсквал с такова глобално, всеобхватно и изненадващо предизвикателство. Не мисля, че някой е бил подготвен за него. И първоначалното стъписване е факт. Но Европа, ЕС никога не е бил по-обединен. Всяка криза, освен че носи негативи,  разкрива и нови възможности. Доказателство е приетият европейски план за възстановяване, планираната мащабна вълна за саниране. КСБ ще работи българският строителен бранш като част от европейския да бъде активен участник във всички политики и процеси, които касаят сектор „Строителство“, да предлага гъвкави и иновативни решения и да допринесе за по-бързото възстановяване на икономиката на страната.

 

 

Илиян Терзиев е председател на Управителния съвет на Камарата на строителите в България (КСБ) от февруари 2018 г. Той е и председател на Областното представителство на КСБ в София и е управител е на "АТ Инженеринг 2000" ООД. Дружеството е собственост на Илиян Терзиев и Георги Пенев. Компанията е от средните в строителния бранш с оборот от около 20 млн. лв. годишно през последните три години.

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?