Следвайте ни

Експертите предупреждават: Подводните камъни по трасето Южен-център са много повече от ползите

viber icon

През септември 2020 г. от НКЖИ обявиха, че избират проектант за новата връзка -  от квартал „Южен“ към центъра на града. Тя трябва да се появи на мястото на Бетонния мост, който предстои да бъде съборен. Въпреки че от железопътната компания още не са показали как ще изглежда новото трасе - на мястото на Бетонния мост ​- вече се тиражират негови „визуализации“. „Картинките“ провокират експерти по транспортните комуникации и те вече питат как са решени връзките в зоната:

„Прави впечатление, че новият възел ще бъде с 3 метра по-висок от съществуващия, което води и до големи промени в дължината на пътните рампи, довеждащи до моста. Височината отговаря на надлез "Родопи", който е завършен през 1999 г. По норматив максимално допустимите  наклони за такова съоръжение е 6%, което и налага много по-дълги наклонени участъци“. Идейният проект на НКЖИ е предвидил връзки на новото съоръжение и в двете посоки - към Централна гара и към Сточна гара.

Първият конфликт, който се вижда, е в района на предгаровия площад,

коментира експерт по транспортни комуникации. „Точно там, където се вливат всички транспортни потоци има стеснение. Особено проблемен е левият завой от бул. „Христо Ботев“ към кръговото на площада и връзките с бул. „Руски“ и ул. „Иван Вазов“. Това налага да се направи нов ПУП на предгаровия площад, като се отчете и новата рампа към транспортния възел на второ ниво. Там се вливат 6 ленти и се пресичат с транспортните потоци, идващи от запад и север. Трябва да се отчетат и конфликтните зони около двете автогари - Автогара "Юг" и новата автогара пред Централна гара, създадена от концесионера на гарата.“ И пита дали няма да се наложи разширението да стане за сметка на концесията на Централна гара в южна посока. „Това е още един конфликт, който трябва да се реши чрез преговори. Може да се наложи и преместване на спирката за МГТ в западна посока“ - добави спецът.

Какво се случва на изток

Експерт в градските комуникации обръща внимание на факта, че на изток по-високото ниво на кръговата рампа и допустимият наклон от 6% удължават наклонените пътни участъци и ги вкарват в новото кръгово кръстовище с ул. „Авксентий Велешки“.

Тук също има конфликтни транспортни потоци. Например между завиващите надясно от ул. "Авксентий Велешки" към бул. "Хр. Ботев" - запад, и тези, които идват от изток и се насочват към наклонената рампа за кръговото кръстовище на второ ниво. Пешеходните потоци традиционно се решават трудно при кръгово кръстовище. Ако тръгне строителството на новия мол в района на Сточна гара, той ще предизвика големи пешеходни потоци, за които няма добро решение, предупреждават от бранша.

Засега единствено за ул. „Даме Груев“ има готово решение

с обявена обществена поръчка. Това е най-директната връзка на бул. „Македония“ с надлез "Родопи" и е изключително важна при ликвидирането на Бетонния мост. Проблемът обаче е, че именно ​- южно от жп ареала - се очакват най-големите проблеми. Специалисти по темата коментират, че по-голямата височина и допустимият наклон от 6% изпращат наклонената рампа в южна посока чак до кръстовището с ул. „Даме Груев“ и бул. „Македония“. Съществуващият светофар на кръстовището пред магазин „Била” остава някъде по средата на въпросната рампа. Там трябва да премине и бъдещата Южна тангента, която идва от ул. „Кукуш“ и отива към ул. „Петър Динеков“. Това налага да се проектира още едно кръстовище на две нива в тази зона, предлагат инженери. Според тях в момента авторите на идейния проект не дават решение в южна посока. 

 

НКЖИ: Тунелът е по-доброто решение за трафика

Бетонният мост помага на пловдивчани да се придвижват в посока север-юг, но това става над жп линиите. И на този етап съвсем не е достатъчно. Ето защо пробив с тунела под Централна гара ще реши проблема с трафика, твърдят от НКЖИ.

„Тунелът е по-доброто решение за свързаността между северната и южната част на град Пловдив, символично разделени от железопътната инфраструктура, категорични са от компанията.

„Бетонният мост помага на пловдивчани да се придвижват в посока север-юг. Към настоящия момент съществуващите пътни връзки не могат да поемат трафика, особено в пиковите часове на деня. Реализацията на комуникационно-транспортен пробив под Централна жп гара ще реши един дългогодишен проблем на Пловдив, като чрез увеличаване на пропускателната способност на пътното съоръжение ще се намали задръстването и времето за пътуване между северните и южните части на града. Като свързан ефект от това ще бъде намаляването на вредните емисии, отделяни при работата на двигателите на моторните превозни средства в атмосферата“, мотивират позицията си от НКЖИ.

За изграждането на тунела държавната фирма ще вложи близо 42 млн. лв., като средствата са осигурени по Механизма за свързване на Европа и националния бюджет.

С европейски средства, които трябва да се усвоят до края на 2022 г.,  ДП НКЖИ поема ангажимент да изгради цялото подземно преминаване от бул. "В. Априлов" към бул. "Македония" под района на гаровия комплекс. То е успоредно на съществуващия пешеходен подлез, има предвидени спирки на масовия градски транспорт и преминава под бъдещата "Южна тангента". Проектирани са удобни вертикални пешеходни връзки. От компанията финансират и изготвянето на подробните устройствени планове, свързани с отчуждаването на частни имоти на юг - в район “Южен”, и на север около бул. „В. Априлов”.

 

Големият проблем е как ще строим на юг

Проектантите уточняват, че в район “Южен” - между улиците „Бяло море” и „Калиакра”, има само 4 парцела - между 270 и 300 квадрата, които се засягат на 100% от преминаването на пробива. Останалите частници в зоната запазват своите имоти, а за частичното „навлизане” на трасето в тях те ще си получат съответните компенсации. Строителството на развръзките и начините, по които трафикът ще бъде отведен от тунела по основните улици и булеварди, е ангажимент на Общината. Според ОУП и застроителния план на района бул. „Македония“ трябва да бъде разширен в бъдеще.

Проблемът е, че плановете на Общината за изграждане на този булевард, „Южна тангента“ и връзките им остават в бъдеще и проектите на НКЖИ ще ги изпреварят. Това създава още един проблем ​- когато излиза на юг, след стадион „Тодор Диев“ и халите, тунелът трябва да се включи в бъдещия разширен профил на бул. "Македония". В момента обаче той не е с габаритите, предвидени по горните планове ​- прекалено е тесен. Затова тук проектантите предлагат нулев вариант - това ще изпълнят сега от НКЖИ. Това означава, че ще се използват съществуващите в момента габарити на  улиците „Д. Талев“ и „Бяло море“, а също така локалното платно на бул. „Македония“. 

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Слави

Слави

27.01.2021 | 18:49

Браво. Много точно поставени въпроси, но къде са отговорите.

Отговори
2 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кого ще гласувате на изборите на 4 април?