46

Архитектурните динозаври вече не са на мода

Когато толкова много градове търсят следващия „Ефект на Билбао“, резултатът все по-често се превръща в прищявка

През 1997 г. архитект Франк Гери завършва структура, която ще промени историята на съвременната архитектура завинаги, пише сайтът за архитектура architecturaldigest.com. В Билбао, Испания, място с население от 359 000 души, той построи първия международен клон на музея Гугенхайм. Това превърна града в сензация за една нощ! И създаде сграда с характерен стил, който многократно е използван в проекти по целия свят през последните 25 години. 

Архитектурните крит​ици и обществеността похвалиха подобната на платно фасада на Гугенхайм Билбао. С нейните  вълнообразни титанови листове, заземени от бежови варовикови плочи от близката кариера в Гранада. Същата година, когато беше открита, списание The New York Times го нарече „чудо“. И наистина беше така, тъй като този нисък град в Страната на баските бързо се превърна в световен културен център благодарение на внушителната сграда и колекцията, която притежава. Архитектурата беше толкова успешна, че постави началото на 

собствена индустриална тенденция, наречена „Ефектът на Билбао“

- идеята, че една изявена структура може да изисква достатъчно внимание, за да повиши социалния и икономическия профил на един град.

"Ефектът Билбао" е маркетинговата мечта на всеки архитектурен клиент: толкова добър дизайн, че ви се отплаща. И през следващите години някои дори помолиха Гери да пресъздаде точната си структура в други постиндустриални градове. Фирмата му не беше единствената, която изпращаше подобни искания. Открояващи се проекти на начинаеща група „звездни архитекти“ ​- селекция от глобални архитекти (включително Гери), чиито стилизирани дизайни ги превърнаха в известни имена - оттогава се появиха по целия свят както в големи, така и в малки градове. Някои, като курорта Marina Bay Sands на Моше Сафди през 2010 г. в Сингапур, са изключително успешни; други, като 2019 Vessel на дизайнера Томас Хедъруик в Ню Йорк - не са. (Корабът затвори през 2021 г. след множество самоубийства в структурата.)

Корабът, разположен в Hudson Yards в Ню Йорк, оттогава е затворен за обществеността от откриването му в началото на 2019 г.
Снимка: Рой Рохлин

„Билбао" беше голям принос за архитектурата, но в същото време задейства всички тези проекти за създаване на икони“, обяснява архитектът Лиз Дилър, партньор в Diller Scofidio + Renfro в Ню Йорк. „Имам смесени чувства относно това, защото си мисля, че понякога, когато клиент поиска нещо емблематично, може би казва, че не е скучно. Може би казват, че искат нещо, което привлича вниманието към техния град и икономически тласък. Понякога те казват, че искат най-добрата ни работа. Но аз не съм човек, който защитава икона само заради самата нея.”

Това, което отличава добрите от лошите дизайни, е егото 

Днес много самоизразяващи се структури имат тенденция към прищявка или дизайн заради дизайна. „Уау“ форма, лишена от контекст, може да бъде вълнуваща в деня на откриването заради ефекта, който внася в силуета, но бързо остарява, архитектурен динозавър, който завинаги бележи трудност. Докато превъзходните структури са крайъгълен камък в историята на архитектурата, вечният дизайн е това, което остава.

„Безвремието означава архитектура, която е внимателна към ежедневните човешки нужди, която продължава да бъде използвана и обичана и която е направена добре и с грижа“, обяснява архитект Жана Ганг, директор на Studio Gang, изброявайки „естествена светлина, чист въздух, външни връзки и достъпна и интуитивна навигация“ като мерки за това постижение, както и  такива, за които е научно доказано, че ни помагат да се чувстваме добре в сградите . „Архитектурата може да постигне тези качества чрез центриране на опита на хората, които ще я използват, както и чрез предвиждане на промяната.“

„Билбао" беше голям принос към архитектурата, но в същото време задейства всички тези проекти за създаване на икони. Не съм човек, който защитава икона само заради самата нея”, твърди Лиз Дилър.

Дилър също цитира гъвкавостта като маркер на дизайна, който ще бъде „способен да издържи на бързата промяна на културата, технологиите и икономиката“. За нея ранните модернистични понятия за „структурна материалност“ и духът на оптимизъм в изследователската архитектура са принципи, които все още ръководят стойностния дизайн. „Архитектурата е като машина за създаване на преживяване, което предизвиква емоционална или интелектуална реакция“, казва тя. „За нас всеки проект създава голямо предизвикателство и способност за преосмисляне и изобретяване. Много повече се интересувам да спекулирам с нов тип институция програмно, отколкото просто от форма.“ 

За разлика от миналото, съвременната архитектура няма единен стил, феномен, който, съчетан с безкрайните възможности, предлагани от технологиите за дигитален дизайн, позволи на проектите нова естетическа демократизация. И все пак работата с издръжливостта изисква много повече внимание от една грандиозна фасада. 

Въпреки че Aqua Tower на Studio Gang (в центъра) е модерно чудо, тя е намерила своето място сред емблематичния силует на Чикаго
Снимка: Хосе Луис Стивънс

Вечната архитектура задава важни въпроси и тества теориите на архитекта,

но като много сложни въпроси, едно решение не е непременно - или дори възможно ​- крайната цел. Дилър подхожда към всеки проект като към философски експеримент по „въпросите на окуляроцентризма в нашата култура, както и структурите на властта и как пространствата реагират на тях“. Това е изследване, казва тя, „което никога не влиза и не излиза от мода“.

„Би било ужасно да живеем в свят, пълен с банална архитектура, казва Ганг, но би било също толкова ужасно, ако всички сгради крещяха за внимание.“ С други думи, за да се превърнат съвременните сгради в трайни икони, желанието за "Ефекта на Билбао" трябва да умре.

The Broad, който е проектиран от DS+R и отвори врати през 2015 г., предефинира идеята каква форма може да приеме един музей
Снимка: Getty Images

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?