44

Арх. Красимир Кръстев: Не смесвайте повече от пет цвята в стаята на детето

Българин, работил в прочутото световно бюро Фостър+Партнърс дойде в Пловдив, за да разкаже кои са най-подходящите цветове, създаващи оптимална среда за обучението на малчуганите. 

Арх. Красимир Кръстев е един от авторите на новия Наръчник за подбор на финишни цветове и материали за интериорно оформяне на сгради за обществено обслужване в областта на образованието, изготвен по поръчка на Община Пловдив. Той беше представен в голямата конферентна зала на Дома на културата „Борис Христов“ в присъствието на зам.-кмета Стефан Стоянов и експерти в сферата на образованието под тепетата. В проекта участва и Евелина Лафчийска - член на Дружеството на психолозите в България. 

„Когато правите интериор за деца, обикновено искате той да е по-шареничък. Но аз ви съветвам: не смесвайте повече от 5 цвята!

Светлите пастелни тонове, близки до студената гама, са най-подходящи за малчуганите. Тези тонове са оптимални, за да се постигне балансът между стерилност и свръхстимулация, и архитектите трябва да ги имат предвид, когато оформят интериора или боядисват стаите в детски градини и ясли. В същото време белите стерилни помещения водят до повече потиснатост и намаляват нивата на концентрация на децата”, това обясни арх. Красимир Кръстев при представянето на новия наръчник. Той се прави, за да е в помощ на архитектите, които проектират екстериора и интериора или ремонтират детски заведения под тепетата. Той ще им е полезен при подбора на най-добрите цветове, когато се строят новите детски занимални и ясли.

Цветовете са силен елемент от средата и оказват дълбоки психични и физиологични реакции още от най-ранна възраст. От това как е оцветена една класна стая зависи способността за концентрация на детето, организацията и запаметяването на информация. Експерти по света, работили по темата, са стигнали до извода, че основният цвят, който се използва за цвят на стените в образователните институции, следва да е блед, мек, пастелен. Бледосиньото например създава усещане за откритост и свобода. Това провокира креативността на детето и те по-бързо се справят с поставените им задачи.  

“Важно е да се знае, че някои деца (като тези със специални нужди, и по-специфично с дефицит на внимание и хиперактивност и аутизъм) могат да бъдат по-чувствителни към цвета в учебната среда поради повишените сензорни реакции и силните способности за визуална обработка. Това налага един архитект много внимателно да обмисли цветната стимулация и да я адаптира към съответната възрастова група”, обясни арх. Кръстев.

Едни багри са подходящи за момчета, други - за момичета

Общото разбиране за цветовете нерядко се ограничава до “розово за момичета”, “синьо за момчета” и вярването, че шарените и наситените с цвят помещения са подходящи за деца. Това създава риска децата да бъдат свръхстимулирани, което е сериозна пречка пред концентрацията, паметта и овладяването на емоциите им, или да бъдат недостатъчно стимулирани, пребивавайки в монотонни помещения. Момчетата пък предпочитат бяла, зелена, синя и сива среда и не харесват жълтите, оранжевите и лилавите пространства. При момичетата се наблюдава предпочитание към зелено, червено и бежово място и не харесват сиви и оранжеви пространства. Лилава и оранжева работна среда са най-малко предпочитани и от двата пола.

 

Арх. Кръстев преподава проектиране чрез роботи

През 2013 г. арх. Красимир Кръстев основава архитектурен колектив Node Habitat, партньорство между архитекти в Пловдив и Будапеща, а от 2018 г. бюрото се установява окончателно в Пловдив и се нарича Студио К.

Той е и архитект, и лектор по архитектура. Днес преподава проектиране чрез BIM (Building Information Modelling), параметрично моделиране и прототипиране чрез роботи. От 2014 до 2017 г. арх. Кръстев е гостуващ професор в Хохшуле Анхалт. През 2013, 2014 и 2015 г. дипломни проекти на студенти, разработени в Студио Кръстев, печелят наградата за проект на годината в DIA.

Работи за световноизвестния Норман Фостър.

От 2007 до 2010 г. работи в Лондон за Фостър+Партнърс, а до 2012 г. - за Маркс Барфийлд Архитектс. През този период арх. Кръстев е водещ проектант на престижни обекти, между които и Националният музей Зайед на ОАЕ в Абу Даби. От 2011 до 2018 г. Красимир е лектор в Dessau International Architecture Graduate School (DIA).

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?