Следвайте ни

Храните, които пречистват тялото и душата

viber icon

Коледните пости са в разгара си - започнаха на 15 ноември и продължават до 24 декември. Чрез следването им християните съзнателно се лишават от житейски удобства, за да пречистят душите си, ставайки по-добри, скромни и смирени, и телата си от натрупаните токсини.

В българската православна традиция има четири основни поста - коледни, богородични, великденски и петрови, като по-стриктните християни постят и всяка седмица, особено в сряда и петък, а понякога и в понеделник. Коледните пости са по-леки от великденските, защото позволяват консумацията на олио и риба.

Разнообразното растително хранене, приложено по правилен начин, подобрява функцията на органите, подсилва хранителната и имунната система, нормализира съня, повишава жизнеността и енергията на организма. За да бъде постът успешен, е особено важно да комбинирате храните по най-правилния начин. Така на организма се осигуряват всички важни хранителни вещества.

В този период се изключват от менюто месо, риба и морски дарове, яйца, млечни продукти. Заменете ги с плодове - те осигуряват добро количество калории, особено по-сладките, и не трупат излишни килограми. За предпочитане са сезонните - ябълки, круши, грозде, райски ябълки, нар, мушмули.

Зеленчуци пък зареждат организма с минерали и витамини, нужни за по-доброто усвояване на белтъците и въглехидратите. Хапвайте тикви, моркови, червено цвекло, земни ябълки (гулия), червени пиперки, алабаш, пащърнак, тиквички, зелен боб, зеле, броколи, карфиол, целина. Може да включите също краставица, маруля, копър, магданоз, рукола, домати, както зеленчуци и ядки с високо съдържание на скорбяла -обикновен картоф, сладък картоф, кестени.

Варивата са основна храна през зимата и богат източник на въглехидрати, които се разграждат до гликоза и зареждат клетките с гориво, протеини, витамини и минерали. Това са овес, ечемик, булгур, жито и други - сварени или под формата на хляб и готвени ястия. Може да приготвите вкусни гозби и с бобови храни - фасул, леща, нахут, грах, соя. Ако имате непоносимост към глутена, хапвайте просо, ориз, елда, киноа, амарант и царевица.

Към салатите прибавяйте различни семена и ядки - ленено семе, конопено семе, чиа, сусам, слънчогледово семе, тиквено семе, бадеми, орехи, лешници. Не забравяйте, че са много богати на мазнини и прекалената им консумация възпрепятства правилното метаболизиране на другите вещества. Същото се отнася за маслините и авокадото.

Не смесвайте плодовете

Консумирайте плодовете сурови, като на едно ядене хапвай-те само от един вид, а количеството няма значение, съветват специалистите. Може да приемате плодовете също във вид на смути или като шейк, към който да добавите ядково мляко.Зеленчуците превръщайте в салати, като добавите щедро любимата си мазнина - олио, зехтин, шарлан, сусамово, тиквено или ленено масло, кълнове, ядки и семена. Може да ги приготвите и задушени на пара, печени или варени.Добре е кълновете да се накиснат за 12 часа, след това да се измият и сложат в буркан, като се плакнат по 2 пъти всеки ден. Продължителността на покълване е от 2 до 6 дни, като житните не покълват повече от 2-3 милиметра.Зърнените храни изкисвайте преди варене, най-добре е поне 8 часа. За бобовите се изкисват минимум 24 часа, като водата се сменя два пъти. Семената и ядките се изкисват за 6-8 часа, след това се мият и не трябва да се консумират повече от 50-60 г на ден. Ограничение има и с приема на авокадо и маслини - не повече от едно средно голямо авокадо на ден и максимум 15 маслини дневно.

Ползата от поста

В началото постите винаги са трудни, защото лишават организма от храните, на които е свикнал.След известно време обаче човек става по-енергичен, умът му се избистря, голяма част от здравословните проблеми отшумяват, тегло-то се нормализира, кожата се изчиства, а самочувствието се подобрява. Освен това сънят се успокоява, а паметта се засилва, нервната система се стабилизира, имунитетът се засилва.Особено важно е да се пие достатъчно вода и да не се прекалява с картофите, хляба и ориза, които задръстват храносмилателната система.

Какви са рисковете

Диeтoлoзитe са категорични, че eдинcтвeният риcк oт пocта е в прoдължитeлнoтo му прилaгaнe. Oтcъcтвиeтo нa живoтинcки прoтeини лишaвa oргaнизмa oт нeзaмeними aминoкиceлини, жeлязo и кaлций. Cъщo тaкa в рacтeниятa нaпълнo липcвa витaмин В12, кoйтo e вaжeн фaктoр в кръвoтвoрeнeтo.Зaтoвa дългитe вeликдeнcки и кoлeдни пocти трябвa дa ce прeдприeмaт caмo oт нaпълнo здрaви хoрa. Мaлкитe дeцa, пoдрacтвaщитe, мнoгo възрacтнитe хoрa, брeмeннитe и кърмeщитe жeни, а също хрoничнo бoлнитe и прeтърпeлитe тeжкo зaбoлявaнe нe бивa дa пocтят, категорични са специали-стите.

Лучник

 

Необходими продукти: 500 г брашно, 7 г суха мая, 2 ч.л. сол, 2 ч.л. захар. За плънката - 2 глави лук, 3 стръка праз, 1/2 к.ч. олио, 2 ч.л. червен пипер, 1 ч.л. чубрица, 2 домата.

Начин на приготвяне: Към захарта и маята добавяте 250 мл топла вода, разбърквате добре и оставяте за 10 минути, докато шупне и втаса. Пресявате брашното, добавяте солта, втасалата мая и олиото и замесвате меко тесто. Включвате фурната на 50 градуса, слагате тестото в купа, намазвате го с олио и го оставяте във фурната, докато удвои обема си. През това време приготвяте плънката, като почиствате и нарязвате на ситно лука и праза. Изсипвате ги в тенджера със сгорещеното олио и като омекнат, добавяте почистения и нарязан на ситно домат и сол. Разделете на две втасалото тесто и го разточете на две кори. Намажете малка тава с олио и сложете в нея едната кора, която трябва да е по-голя-ма и да излиза от тавата. Изсипете отгоре плънката, сложете втората кора и “залепете” останалите извън тавата краища на долната кора. Печете в нагрятата фурна за 15 минути, след което усилете на 180 градуса фурна. Печете до получаване на леко златист цвят.

Ангелина Димитрова

Ангелина Димитрова

Редактор - marica.bg

Ангелина Димитрова е завършила Българска филология, има магистратура по Публична администрация и специализация по Журналистика. Била е съдебен репортер и редактор в "24 часа“.   Още

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?